Gå til innhold

Hvordan ungå sommerjobbene

Brouwer

Burde jeg skaffe sommerjobb?  

91 stemmer

1. 1. Skal jeg skaffe sommerjobb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sommerjobb er kanskje kjedelig der og da, men herregud så deilig med alle de kronasjene når man er ferdig. Bruker å tjene 40K i snitt hver sommer på 2 måneder. I år skal jeg ikke jobbe like mye men blir godt over 20K i det minste, + at jeg har jobbet litt deltid som jeg kan spe på i tillegg.

Nei, kom deg i jobb. Penger vokser ikke på trær, du får erfaring, og kanskje du treffer trivelige folk på jobben også. :thumbup:

Er det ikke slik på sommerjobber om man tjener mer enn 3995 så må man betale skatt?

Er vel nærmere 40k, ja. Husker ikke direkte satsen men det er 39 000-ett eller annet. Om du jobber litt over betaler du ikke nevneverdig skatt. Tror det er 5%.

Lenke til kommentar

Legg på en null, så er du nesten der. :) Og nei, det gjelder ikke bare for sommerjobber. Det er frikort-grensa.

Oh crap, skrev ca 4k :p skulle vært 40k! =)

Visste ikke at det var frikort grensen da min bror og min mor diskuterte dette og de kom fram til 39999 men det var sannsynligvis feil (tror det står 39995 i matteboken).

I am only like 15 years old ;)

Lenke til kommentar

hvor gammel er du?

jeg fikk ikke min første sommerjobb før jeg var 18 :p Bortsett fra litt barnepass og gjerde-maling og sånn, men det har jeg aldri tatt med i CV-en. Og da det ble spurt i mitt første jobbintervju hvorfor jeg ikke hadde jobba noe før, så sa jeg som det var at jeg ikke hadde noe behov for det.,,,, og det gikk jo greit...

Men selvfølgelig, arbeidsplasser krever at du skal ha mer og mer på CV-en... selv om du akuratt har fyllt 18. helt idiotisk. Men du finner deg nok noe. Og uansett, når du er ferdig med utdanninga di er det ikke vits i å ta med de jobbene du hadde da du var 16-17....

Så ja, greit å ha noe på CV-en til senere sommerjobber og sånn..... du kan jo bare finne en jobb der du kun jobber annenhver helg eller noe..... men tror nok ikke det skal være et så veldig stort problem om du ikke skaffer deg jobb med en gang!!

Og det du kan si til foreldra dine er at du har sendt ut søknader, men du får ikke svar/de ønsker deg ikke osv...

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

dette er min siste konklusjon etter å ha lest siste posten og tenkt litt. Jeg gidder ikke søke etter sommerjobb.

Jeg har tenkt til å late som at jeg fikk en jobb.

så dra til en kammerat og ta med laptop

game hele dagen så komme hjem kl 4 og spise middag :D

Lenke til kommentar

sukk... :roll:

EDIT:

Så... Du tror virkelig at du ikke vil få enorme problemer når de spør hva du gjør på jobb og du ikke vet hva du skal si, hvorfor du ikke får lønn, osv? Evt om de vil besøke deg på jobben din en dag?

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Jeg ville nok heller ansatt en person som har gått rundt og levert reklame for Norpost i all slags vær, enn en som har sittet og spilt TV- og dataspill i all sin fritid. Forutsatt at vedkommende har gjort en god jobb, naturligvis. Dokumentasjon som viser at man er pliktoppfyllende, er i disse dager mer verdt enn mange tror.

Lenke til kommentar

Sommerjobb er ikkje eit must akkurat no dersom du ikkje treng pengene, men som nemt så er det viktig at du skaffer deg minst ein sommerjobb/deltidsjobb slik at du får noke på CV'en. Og kanskje viktigast av alt, skaffer deg ei god referanse som du kan oppgi når du seinare skal søke jobb.

Du kan liksågodt få det unnagjort no i staden for å vente.

Når du er ferdig med utdanninga di og skal søke jobb så blir du spurt om referanser. Utan ei referanse er det svært vanskelig å få jobb sjølv om du har gode karakterer. Ei referanse er enkelt og greit berre ein person som kan gå god for at du faktisk kjem deg opp om morgonen og møter på jobb til riktig tid, og ellers jobber så godt som ein kan forvente. Dersom du ikkje får nokon nøytral person til å gå god for din karakter er det svært vanskelig å få jobb. Med ei ferdig utdanning vil du også havne i den posisjonen at det også er vanskelig å få seg deltidsjobb i f.eks butikk sidan du då er overkvalifisert. Det er ikkje ein god posisjon å være i.

Dersom eg hadde søkt etter nyutdanna sivilingeniørar så hadde eg heller ansett han med E i snitt og gode referanser en han med A i snitt og heilt utan referanser.

Den søkaren som har gode referanser vil eg då være sikker på at han faktisk møter opp på jobb med den rette innstillinga. Du ansetter ikkje ein person som du først må bruke tid på å lære grunnleggande arbeidsting som å ta ordrer fra sjefen og spørre om lov til å forlate arbeider når du kan ansette nokon som beviselig kan dette.

Lenke til kommentar

Haha! Du skal bli ingeniør, og så er du så lat at du ikke gidder å ta deg en sommerjobb for å tjene noen kroner!? Slike som deg havner hos NAV.

Hvordan skal du greie 3 år med vgs og 3/5 år til på høgskole/universitet?

Skal du bare gi faen, game hele dagen og regne med at du får jobber kasta etter deg?

Endret av Christian_K
Lenke til kommentar

Haha! Du skal bli ingeniør, og så er du så lat at du ikke gidder å ta deg en sommerjobb for å tjene noen kroner!? Slike som deg havner hos NAV.

Skal du bare gi faen, game hele dagen og regne med at du får jobber kasta etter deg?

Vel, vel, ingen grunn til å overdrive. Det finnes nok av personar der ute som har tilbrakt mykje av si ungdomstid framfor ein PC, men likevel klarar å gjennomføre vidaregåande og høgare utdanning utan problem. Du blir ikkje eit arbeidsjern og ein fantastisk student av å ha sommarjobb. Det er ikkje dumt, men på ingen måte noko krav.

Jeg kommer ikke over at jeg liksom skal være av dessertgenerasjonen... Hva er da TS?

Facebookgenerasjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, vel, ingen grunn til å overdrive. Det finnes nok av personar der ute som har tilbrakt mykje av si ungdomstid framfor ein PC, men likevel klarar å gjennomføre vidaregåande og høgare utdanning utan problem. Du blir ikkje eit arbeidsjern og ein fantastisk student av å ha sommarjobb. Det er ikkje dumt, men på ingen måte noko krav.

Jeg kommer ikke over at jeg liksom skal være av dessertgenerasjonen... Hva er da TS?

Facebookgenerasjonen.

Endelig en som forstår. Skjønner ikke hvorfor så mange blir irriterte over at andre ikke gidder å ha sommerjobber. Burde være et valg man har selv. Prøvd å forklare foreldrene mine.

Synker liksom sjangsene mine for å lykkes på ingeniør studie fordi jeg ikke har skuffa møkk på en bondegård/jobba i butikk?!? Det er sikkert annerledes for den forrige generasjonen. der måtte sikkert de fleste jobbe ved siden av. Det var vel vanlig. Jeg har i hvertfall ikke tenkt å jobbe før jeg er helt ferdig med studiene hvis alt går etter planen ;)

Lenke til kommentar

Sommerjobb er kanskje kjedelig der og da, men herregud så deilig med alle de kronasjene når man er ferdig. Bruker å tjene 40K i snitt hver sommer på 2 måneder. I år skal jeg ikke jobbe like mye men blir godt over 20K i det minste, + at jeg har jobbet litt deltid som jeg kan spe på i tillegg.

Nei, kom deg i jobb. Penger vokser ikke på trær, du får erfaring, og kanskje du treffer trivelige folk på jobben også. :thumbup:

Er det ikke slik på sommerjobber om man tjener mer enn 3995 så må man betale skatt?

Er vel nærmere 40k, ja. Husker ikke direkte satsen men det er 39 000-ett eller annet. Om du jobber litt over betaler du ikke nevneverdig skatt. Tror det er 5%.

Hehe, då ville vel alle hatt frikort. Du må skatte 50% etter du har brukt opp beløpet til frikortet. Har ikkje nødvendigvis noke med sommarjobb å gjere, men dei fleste unge har det då dei ikkje tener så mykje over 40k i året.

Til trådstarter: Om du er så lite motivert som du er no, så kan du like så godt droppe å jobbe. Men som alle andre har sagt så bør du ha jobberfaring på CV'en. Du forstår nok ikkje heilt korleis systemet fungerer.

Og om du er såpass god å programmere som du skal ha det til, så kan du jo prøve å få deg sommarjobb hos noken som driv med IT? Det er langt bedre på et jobbintervju å komme med "har jobberfaring hos ... der eg blei opplært i ..., og er veldig interessert i dette så det er noko eg kan," istedefor å seie "har lært meg opp sjølv innan programmering." Ikkje at det siste ikkje er bra, men det er MYKJE dårlegare!

Ikkje ver såpass naiv at du ikkje trur du trenger jobberfaring før du skal søke på den jobben du har lyst på, og kanskje skal drive med resten av livet. For den får du mest sannsynlig aldri med den innstillinga du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...