Gå til innhold

Hvordan ungå sommerjobbene

Brouwer

Burde jeg skaffe sommerjobb?  

91 stemmer

1. 1. Skal jeg skaffe sommerjobb

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvordan folk orker å ha to måneder fri i strekk. Få deg en eller annen fillejobb og tjen noen grunker. I min hjemkommune hadde de en kommunal oversikt over ungdomsjobber, sjekk det ut. Om du strengt tatt ikke trenger pengene, trenger du en CV, og jo før du skjønner at du ikke trenger å ha det gøy hele tiden, jo bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen

Jeg ser det er mange svar. Foreldrene mine sier jeg må skaffe jobb selv. Jeg spurte hva skal jeg for eksempel gjøre sa de at jeg kunne søke på kiwi eller noe lignende noe mer enn dette har de ikke giddet å hjelpe meg. Jeg har ikke lyst å jobbe på kiwi :thumbdown:

Hvorfor er det vanskelig å få jobb når man har utdanningen til det? For eksempel:

Hvis man har jobbet på en bondegård og måket hestedritt i noen år hvordan skal dette påvirke om at jeg får kontorjobb. Ser at du har jobbet på bondegård og ikke hatt sosialkontakt med andre enn dyr over et par måneder i noen somre, det er bra at du har jobbet? Jeg kan heller begynne å lære meg flere dataprogrammer/programmeringsspråk og skrive det på CV. Det må være bedre enn å ha jobbet på en bondegård?

Jeg skal bli sivilingeniør.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det vanskelig å få jobb når man har utdanningen til det? For eksempel:

Hvis man har jobbet på en bondegård og måket hestedritt i noen år hvordan skal dette påvirke om at jeg får kontorjobb. Ser at du har jobbet på bondegård og ikke hatt sosialkontakt med andre enn dyr over et par måneder i noen somre, det er bra at du har jobbet? Jeg kan heller begynne å lære meg flere dataprogrammer/programmeringsspråk og skrive det på CV. Det må være bedre enn å ha jobbet på en bondegård?

Jeg skal bli sivilingeniør.

Det er ikke snakk om at arbeidsgiveren vil se at du har vært flink til å måke møkk, de vil se at du har jobba, at du er arbeidssom og arbeidsvillig. Hvis en mulig arbeidsgiver spør deg hva du gjorde sommeren 2011 og du sier du jobba på bondegård, så viser det at du faktisk kan jobbe. Sier du at du har spilt wow, så ser man heller for seg en som sitter i kontorstolen og slapper av

edit: det er alltid fare for at folk som er late på fritida drar med seg latskapen i jobb

Endret av Demantios
Lenke til kommentar
Hvorfor er det vanskelig å få jobb når man har utdanningen til det?

Fordi jobben som er relevant til utdanningen din må eksistere. Er det lite slike stillinger ute er det de/den som gjør det best på intervjuet (hvis du er så heldig og kommer så langt) som får jobben. Man er sjeldent den eneste som søker på en jobb, skjønner du. Har du INGEN jobberfaring kan du se lenge etter de mest interessante stillingene, med mindre du har et gudssendt talent når det kommer til overbevisningsevne. Men hadde du hatt det, ville du ikke trengt å søke om tips til hvordan å unngå å måtte skaffe seg jobb.

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Fordi jobben som er relevant til utdanningen din må eksistere. Er det lite slike stillinger ute er det de/den som gjør det best på intervjuet (hvis du er så heldig og kommer så langt) som får jobben. Man er sjeldent den eneste som søker på en jobb, skjønner du. Har du INGEN jobberfaring kan du se lenge etter de mest interessante stillingene, med mindre du har et gudssendt talent når det kommer til overbevisningsevne.

Men jeg skrev at jeg kan lese programmering/andre ting hjemme istedet

Det burde telle like mye som jobberfaring? Hvem ville dere ansatt. En med ingeniør utdanning og programmeringskunnskaper eller en uten programmeringskunnskaper som har jobbet på bondegård noen måneder i et par somre (ikke lært programmering)

Lenke til kommentar

Jeg skal selv skaffe meg sommerjobb neste år, da blir jeg nemlig 16 og har god mulighet for å få jobb hos " mutter'n ". Det blir mest papirsortering, men man tjener ca 105 kr timen, altså 10 timer = 1000 kr!

Og om du har spadd møkk så viser det også at det er "ok" å gjøre drittjobber som få andre vill gjøre. Kanskje er det en boligblokk med pensjonister som ikke orker å gå til butikken, da kan du ta betalt per pose. Da kan du også bestemme litt selv på arbeidstider (det er ikke den jobben der man tjener mest, men en grei jobb) Og man får lære å lese andre sine håndskrifter og å finne de rette varene (okei dette er no big deal, men jeg sliter iallefall å lese håndskriften til gamle folk, kan lese vanlig skrift og vanlig løkke ogsånn, men sånn som de skriver synes jeg er vanskelig)

Å få jobb på gamestop/spaceworld hadde vært perfekt for deg! har hatt utplassering der og må si at det er noe flying og gjøre mange ærender for andre folk (blant annet å presse sammen papir) (jobba i Oslo). Men de tar vanligvis ikke inn folk under 18 pga at de ikke vill/råd til så mange folk, de prøver å ha minimum ansatte og maksimum flyt. (da alle kan stå bak kassa f.eks)

Men du kan jo spørre på nærmeste spillbutikk da! =) (har du ikke lyst på et nytt spill? bedre pc? den nye buksa fra DC? Jo det har du, og til det trenger du penger!)

Lenke til kommentar
Det burde telle like mye som jobberfaring? Hvem ville dere ansatt. En med ingeniør utdanning og programmeringskunnskaper eller en uten programmeringskunnskaper som har jobbet på bondegård noen måneder i et par somre (ikke lært programmering)

At du er en hobbyprogrammerer som har lært alt på gutterommet er sjeldent en fordel i et jobbintervju, ettersom du ikke har noe bevis for at du kan det du sier du kan. Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke spørre litt rundt hos forskjellige butikker og slikt. Du trenger jo ikke jobbe i en matbutikk om du ikke liker det. Men et par dager i uken eller noen helger innimellom i sommer burde du jo klare. Da får du litt ekstra penger og du får det på cv`en din.

Lenke til kommentar

Det er ingen som har sagt at du må jobbe på bondegård. Og gode referanser har aldri vært negativt på CV-en.

Lenke til kommentar

Hvem ville du ansatt. En med ingeniør utdanning og programmeringskunnskaper som har jobba mye, og folk kan gå god for eller en med ingeniør utdanning og programmeringskunnskaper som bruker fritida si foran tv'et?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal selv skaffe meg sommerjobb neste år, da blir jeg nemlig 16 og har god mulighet for å få jobb hos " mutter'n ". Det blir mest papirsortering, men man tjener ca 105 kr timen, altså 10 timer = 1000 kr!

Og om du har spadd møkk så viser det også at det er "ok" å gjøre drittjobber som få andre vill gjøre. Kanskje er det en boligblokk med pensjonister som ikke orker å gå til butikken, da kan du ta betalt per pose. Da kan du også bestemme litt selv på arbeidstider (det er ikke den jobben der man tjener mest, men en grei jobb) Og man får lære å lese andre sine håndskrifter og å finne de rette varene (okei dette er no big deal, men jeg sliter iallefall å lese håndskriften til gamle folk, kan lese vanlig skrift og vanlig løkke ogsånn, men sånn som de skriver synes jeg er vanskelig)

Å få jobb på gamestop/spaceworld hadde vært perfekt for deg! har hatt utplassering der og må si at det er noe flying og gjøre mange ærender for andre folk (blant annet å presse sammen papir) (jobba i Oslo). Men de tar vanligvis ikke inn folk under 18 pga at de ikke vill/råd til så mange folk, de prøver å ha minimum ansatte og maksimum flyt. (da alle kan stå bak kassa f.eks)

Men du kan jo spørre på nærmeste spillbutikk da! =) (har du ikke lyst på et nytt spill? bedre pc? den nye buksa fra DC? Jo det har du, og til det trenger du penger!)

Det høres greit ut og jobbe på spaceworld. sikkert ikke så dårlig betalt. Jeg er under 18 år. som du sier så tror jeg også at det er vanskelig for meg å skaffe jobb der. som jeg har skrevet, er det bare drittjobber for meg som er 15 år. Jeg har heller ikke noe serlig motivasjon for og jobbe siden jeg har allerede blitt lovet moped når jeg blir 16.

Lenke til kommentar

Hvem ville du ansatt. En med ingeniør utdanning og programmeringskunnskaper som har jobba mye, og folk kan gå god for eller en med ingeniør utdanning og programmeringskunnskaper som bruker fritida si foran tv'et?

jeg ville ansatt han som: har ingeniør utdanning og kan programmering og kan lage databaser. Hvem har sagt jeg sitter forran tv

Lenke til kommentar
jeg ville ansatt han som: har ingeniør utdanning og kan programmering og kan lage databaser. Hvem har sagt jeg sitter forran tv
Nå som jeg ikke har skole eller jobber foreløpig så spiller jeg mye pc/tv spill

Hvor kom plutselig inn databasene fra? En sommerjobb vil uansett veie opp for det du lærer selv, med mindre du er veeeeldig strukturert i læringa di, og det er det veldig få 15åringer som er

Lenke til kommentar

Fordi jobben som er relevant til utdanningen din må eksistere. Er det lite slike stillinger ute er det de/den som gjør det best på intervjuet (hvis du er så heldig og kommer så langt) som får jobben. Man er sjeldent den eneste som søker på en jobb, skjønner du. Har du INGEN jobberfaring kan du se lenge etter de mest interessante stillingene, med mindre du har et gudssendt talent når det kommer til overbevisningsevne.

Hvem ville du ansatt, en som gidder å jobbe, eller en som ikke gidder å jobbe?

Du ser forresten ut som en som ikke gidder å jobbe hvis du har tom CV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...