Gå til innhold

Hvordan ungå sommerjobbene

Brouwer

Burde jeg skaffe sommerjobb?  

91 stemmer

1. 1. Skal jeg skaffe sommerjobb

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et problem. Moren og faren min vil at jeg skal skaffe en jobb i sommer siden jeg har fri helt til skolen starter igjen.

Nå som jeg ikke har skole eller jobber foreløpig så spiller jeg mye pc/tv spill og er ute med venner ganske sent på kvelden. (noen av vennene mine jobber).

Det spørsmålet er: Hvordan kan jeg unngå og få sommerjobb? Kan jeg si noe til moren og faren min som gjør at de ikke vil tvinge meg lenger?

Den eneste jobberfaring jeg har er når jeg ble utplassert i jobb uke på skolen. Da jobbet jeg på elkjøp å vasket støv av skjermer og printere, sorterte kviterings papirer elkjøp beholder etter de har solgt telefoner etter alfabet i permer :thumbdown: derfor vil jeg ikke jobbe igjen før jeg har fått undanningen ferdig.

Dette kan være tråden der man kommer med tips til hvordan man unngår sommerjobbene. Hvis det finnes jobb der man ikke gjør noe (selge jordbær?) så er det også fint da, i tilfelle jeg ikke har noe valg.

Endret av barry
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du ikke jobbe før du er ferdig med utdanningen? Det vil jo bli enda vanskeligere å finne jobb da dersom du ikke har noe tidligere arbeidserfaring..

Det er fordi jeg har dårlig førsteinntrykk av jobbing. Jeg har hørt av flere at alle som er unge får kjedelige jobber som er dårlig betalt.

Hvis jeg skaffer utdanning først så får jeg kanskje kjedelig jobber i starten men går fort over når jeg får gitt bra inntrykk og får mere ansvar på jobben.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ikke jobbe før du er ferdig med utdanningen? Det vil jo bli enda vanskeligere å finne jobb da dersom du ikke har noe tidligere arbeidserfaring..

Det er fordi jeg har dårlig førsteinntrykk av jobbing. Jeg har hørt av flere at alle som er unge får kjedelige jobber som er dårlig betalt.

Hvis jeg skaffer utdanning først så får jeg kanskje kjedelig jobber i starten men går fort over når jeg får gitt bra inntrykk og får mere ansvar på jobben.

Hvis du ikke klarer å gjøre noe kjedelig i to måneder for å få en bedre CV, så vil ikke jeg ansette deg, det er helt sikkert.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ikke klarer å gjøre noe kjedelig i to måneder for å få en bedre CV, så vil ikke jeg ansette deg, det er helt sikkert.

Det er ikke sikkert du får muligheten til det, det er så utrolig mange andre som vil ha folk uten noe på CVen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Finn deg en annen jobb som faktisk kan være interessant. Skjønner godt at foreldrene dine ikke vil betale for at du skal game hele sommeren.

Ang. utplasseringen så kunne du bare bedt om noe mer relevant, med mindre du går renholdsskole. Utplasseringsbedriften skal jo faktisk gi deg relevant arbeid (offtopic)

Lenke til kommentar

håpar ikkje din holdning er representativ for dagens ungdom.

Sjølsagt er mange sommarjobbar dårleg betalt. Det er ein sommarjobb. Men du tilegnar deg andre eigenskapar som du ikkje får foran ein dataskjerm. Samarbeide med andre folk(kjem an på yrket), kommunikasjon med andre(butikk foreks). Noko på CV'en så du ikkje blir spurt kva du gjore kvar sommar på jobbintervju. Det visar at du kan arbeide og er til å stole på. (møter på jobb, gjer ein innsats, går overens med andre mennesker.) Dessuten spørs det litt kor gamal du er. Er du over 18 kan du skaffe deg ein meir givande sommarjobb med betre lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men som de fleste andre sier, det er et rimelig dumt valg å ikke jobbe i sommeren når du har muligheten. Du kommer nemlig ingen vei i livet med å bli brødfødd av foreldrene til enhver tid.

Jo tidligere du tar ansvar for ditt eget liv, jo mer erfaring får du "ute i felten" og enklere vil det blir for deg senere.

Og alle jobber er ikke kjedelige. Hvis du søker etter jobber som er relevant for dine interesser og står på litt for at du skal få noe som er utfordrende (og dermed vil gi deg litt ansvar) så blir det jo morsomt.

Men uansett, er stort sett ikke verre enn å si at du er utslitt etter all den "harde jobbinga" på skolen og at du har behov for ferie. Så kan du heller angre på valgene du gjorde tidligere i livet når du blir eldre, og sitte på random forum og belære andre slik at de ikke begår samme feil. :)

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Om du ikkje har behov for inntekt eller jobberfaring så bruk det som argument. Får du deg utdanning betyr det lite om du vaska golv to-tre månader ein sommar.

Det er det jeg mener. Jeg har ambisjon om å få bra utdanning.

Broren til en jeg kjenner gikk med reklame for norpost en stund.

han tjente nesten ingenting og senere når han fikk ny jobb et annet sted (jobb i butikk) så spurte han når han fikk jobben om det at han har jobbet før (gått med reklame) hadde noe særlig og si. De sa at det ikke hadde noe å si. Hvem som helst kan levere avis/reklame

Jeg trenger fortsatt flere forslag til sommerjobber hvis jeg blir tvunget. Jeg og familien skal ingensteder i sommer. Derfor er de sikkert mer ivrig på at jeg skal få en sommerjobb..

Lenke til kommentar
Jeg trenger fortsatt flere forslag til sommerjobber hvis jeg blir tvunget. Jeg og familien skal ingensteder i sommer. Derfor er de sikkert mer ivrig på at jeg skal få en sommerjobb..

Søk jobb på en plass som driver med noe du er interessert i. Om det er gaming, så ja, søk jobb hos f.eks gamestop...

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Det er det jeg mener. Jeg har ambisjon om å få bra utdanning.

Broren til en jeg kjenner gikk med reklame for norpost en stund.

han tjente nesten ingenting og senere når han fikk ny jobb et annet sted (jobb i butikk) så spurte han når han fikk jobben om det at han har jobbet før (gått med reklame) hadde noe særlig og si. De sa at det ikke hadde noe å si. Hvem som helst kan levere avis/reklame

Når du flytter hjemmefra og begynner utdanningen din kommer du garantert til å føle at du trenger mer penger og få lyst til å finne en deltidsjobb. Det er forferdelig vanskelig om du ikke har mye arbeidserfaring fra før, ihvertfall i de store byene (jeg antar det er dit du skal, siden du skal ha "bra utdanning"). Jeg har jobbet et par somre og sliter med å finne deltidsjobb på grunn av knapp arbeidserfaring.

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat samme innstilling som deg barry når jeg gikk på ungdomsskolen og VGS. Trengte ikke penger da, så hvorfor jobbe?

Resultatet er at mens mange får fylt opp sin CV, står du igjen med en tom CV. Utdanning er ikke nok for å få en jobb, du må ha jobberfaring. Jo eldre du blir, jo vanskeligere blir det å få en jobb uten å ha noen jobberfaring.

Siden foreldrene dine er så ivrig på at du skal få deg jobb bør du spørre de om de kan hjelpe deg med å få din første jobb. De aller fleste får sin første jobb gjennom kontakter, noe som også forklarer hvorfor du opplever at det kan være vanskelig å finne en jobb.

Lenke til kommentar

Det er nok forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. På et tidligere jobbintervju fikk jeg høre at CV'en min hadde sett bedre ut med en "drittjobb" i tillegg til det jeg har, uten at jeg husker begrunnelsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...