Hansy Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 En kompis sendte sin høytrykkspyler på service pga. knekt kabeltilkobling (muligens pga. frost), og ønsket et pristilbud på dette, og evt om dette gikk på reklamasjon. Kort tid etterpå får min kompis beskjed om at denne er ferdig reparert for 1200,-. Dette er noe vedkommende ikke hadde fått beskjed om hverken på telefon eller epost, verkstedet hadde kun reparert uten godkjenning fra kompisen min. Hvilke rettigheter sitter kunden med, og hvilken rettigheter har serviceverkstedet? Håper på svar kjapt, hvilke lovverk dette går under og hvordan konfrontere serviceverksted? Hilsen Hans Lenke til kommentar
PerB Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 1) Frostskader dekkes ikke av reklamsjonsrett eller gtaranti. 2) Ved reparasjoner kan ofte selve reparasjonsprisen være tilnærmet lik det å undersøke hva en reparasjon koster. I slike tilfelle vil normalt verkstedet foreta en reparasjon istendefor å å sette objektet sammen igjen for senere å reparere (noe som ville blitt dyrere). I andre tilfeller antyder de en pris ved innlevering hvis virkelig reparasjonspris ligger rundt detet (+- 10-20%) vil de normalt reparere uten å ta kontakt. Men de pleier alltid å ta kontakt hvis en reparasjon ikke lønner seg. En pris på 1200,- virker fornuftig ut fra disse betraktninger. 1 Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Saken er ganske grei. Din kamerat har fått gratis reparasjon av sin høyttrykkspyler. Betaling for forundersøkelse som detPerB referer til, er noe som skal avklares på forhånd. Verkstedet har intet mandat til å foreta en reparasjon uten at dette er avtalt i forkant. Om kompisen din ba om et pristilbud på reparasjon, betyr IKKE dette at verkstedet kan a) reparere uten godkjenning eller b) ta betalt for prisoverslaget. Dette regulerers i FKJ og håndtverkerloven. Lenke til kommentar
axelh Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 minner meg om en sak jeg hadde med et bilverksted. Leverte inn bilen for å sette inn en frostplugg på motorblokken. Avtaler alltid pris på forhånd og gjorde det her og. Skulle bli 1000 kroner for jobben. Noen dager etter ringer de og sier bilen er ferdig. Kommer for å hente bilen og får en regning på det dobbelte. Grunn: Var mer demontering enn forventet og frostpluggen de hadde passet ikke så de skrudde på en plate isteden. I og med at vi avtalte 1000 kroner ville jeg ikke betale mer enn dette. I tillegg hadde de ikke utført jobben som den skulle være. Endte opp med å ikke betale noe som helst med full støtte fra naf advokat. Uansett, har din kompis bedt om bare en pris på reparasjon og de så har gjort jobben, kan de ikke forvente at han skal betale for det uten at han hadde fått beskjed om dette tidligere. Enkelt og greit;) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Saken er ganske grei. Din kamerat har fått gratis reparasjon av sin høyttrykkspyler. Alternativt, hvis han ikke godkjenner prisen, kan de endre høytrykksspylerens standard tilbake til der den var før reparasjon. Det kan være at delen de har satt inn koster en del, og da vil det være mer lønnsomt å sette tilbake den defekte delen. Man kan altså ikke nekte å betale, og være sikker på at man får den reparert gratis fordi man ikke har godtatt prisen på forhånd. Hvis man uansett hadde godtatt prisen som er gitt, så er saken grei. Da betaler man og smiler. Sier man nei, risikerer man å få den tilbake i samme stand som den var på innleveringstidspunktet, altså defekt. Lenke til kommentar
Hansy Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Mye gode svar her, takk for det :-) Delen koster rundt 300,-, og en times arbeid (ca 900) er en allright pris å betale, men saken var at min kompis ønsket et pristilbud, verkstedet reparer den uten godkjenning, og verkstedet forlanger penger. Saken er løst opp, verkstedet setter tilbake maskinen til originalstand, og sletter kostnaden. Hadde verkstedet vært lur, så hadde de tatt betalt for delen hvis kunden ønsket den i originalstand. De må bruke en time på å reparere den tilbake.. Iallefall, jeg kjøper delen privat, og bytter den selv, som er en enkel oppgave. Case closed Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Bra det løste seg. Dårlig av verkstedet å ikke bare innse egen feil og la det komme kunden til gode... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå