Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kvisthaug, fremskynde forråtnelse

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt ned en god del trær på eiendommen, og har opparbeidet meg en betydelig kvisthaug. Såpass stor at jeg må ha stort kjøretøy for å få det fraktet til et deponi.

Derfor spør jeg her før jeg setter igang, er det en måte å fremskynde forråtnelsen på? Dette er jo stort sett tørt på sommeren, så det vil ligger der en god stund.

Noe så enkelt som å helle på en bråte med jordsekker? Eller er det bedre måter?

Endret av Z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enkelte greiner fra trær som var så store at de er for småtrær selv å regne, så en kvistknuser vil ikke ta de. Har ikke krok på bilen så jeg er nødt til å leie et kjøretøy.

Derfor jeg spør her først. :)

Men ja, vil en bråte jordsekker gå, begraver jeg de selv. Men jeg anslår at jeg da må ha et sted mellom ti og tretti sekker.

Lenke til kommentar

Hva slags trær? Jeg har selv samme dilemmaet med greinene fra fem ca 15 m høye grantrær vi felte i fjor høst. Det lar seg gjøre å kjøre dem til fyllinga som mottar hageavfall gratis, men det blir endel hengerlass.

Så langt har de ligget et drøyt halvår og drysset barnåler. Jeg tror neste steg blir å sage/hogge opp de groveste greinene til ved, og la barnålene kompostere. Enten i haug, eller spre dem tynt utover plenen, mens tynne kvister kan kjøres i fliskutter/kompostkvern. Da får de større overflate nedbrytinga kan virke på, så går et mye fortere. (Noen som vet hvor kompostkvern kan leies?)

Bor man på rett sted, kan man sette fyr på hele kvisthaugen. Men for meg med 380 kvm sentrumsnær tomt går det ikke. Å brenne avfall selv uten godkjent forbrenningsanlegg, også hageavfall som dette, er forbudt. Kommuner har myndighet til å tillate brenning av landbruks- og hageavfall, men kun i landbruksområder eller spredt bebyggelse.

Å kjøpe sekkevis med jord for dekke en kvisthaug hørtes dyrt og dumt ut. Det vil vel være bedre og mye billigere å kjøpe et tilhengerlass løst? Men kanskje aller best å grave ei grop på tomta og legge kvistene i, og fylle over med jorda man selv har gravd opp?

Lenke til kommentar

Men kanskje å leie en større kompostkvern (bensindrevet) er løsningen?

Avhengig av diameter på greinene, så trenger du nok enten som du sier, en kraftig kompostkvern eller kanskje helst en flishugger. Sistnevnte finnes i utgaver på bilhengerchassis med egen diesel/bensinmotor, spørsmålet er bare å få tak i en uten å kjøpe den selv. Om ikke gule sider/utleiefirma er til hjelp, kan du forhør deg rundt hos bondelag/skogeierlag, skogbruksetat i kommunen; de har gjerne peiling på hvem som har slikt utstyr og påtar seg oppdrag/leier ut.

Lenke til kommentar

Ellers er det jo slik at det er mye luft i store kvisthauger. Tar man jobben med å kappe det opp i mindre biter og stable i fine hauger så kan volument reduseres betraktelig. Jeg vil også anta at det råtner fortere når det deles opp.

Kvister som er nyhugde vil jo også ta opp mye plass da alt grønt fremdeles sitter på. I løpet av få måneder vil haugene synke kraftig sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...