bkf_94 Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Hei. Har tenkt å søke meg til befalskole om ca to år (Når jeg er 19). Men hvilken sivil jobb kunne jeg fått etter det? Jeg skal starte min egen bedrift så jeg håper bare på en midlertidig jobb som kan dekke nødvendige behov, men vil helst ikke i kassen på rema. Jeg bor i Bergen mens BS er jo et helt annet sted, så jeg har ikke lyst til å flytte for å jobbe midlertidig i miltitæret. Andre spørsmålet mitt er om det er mulig å utdanne seg i BS til hæren men få en eller annen jobb på Haakonsvern i Bergen? På forhånd takk! Lenke til kommentar
richoel Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 1. Det er alltid kjekt å ha befalskole på CVen sin når man skal gå ut i jobb. Men hvor relevant det har å si sivilt er det lite av. Har selv gått befalskole i Hæren og søkt jobber på grunnlag av bakgrunnen min, uten noe særlig hell. Men har du annen relevant arbeidserfaring i tillegg til befalskole er det et pluss - forvent ikke at du vil få noen lederstillinger sivilt. 2. Det er fult mulig å utdanne seg på BS i hæren og deretter søke seg jobb i andre avdelinger. Stillingene blir lyst ut offentlig 2-3 ganger i året - så da er det bare å søke på andre befalstillinger. De fleste stillinger som avdelingsbefal krever kun BS grunnleggende, trenger du ytterligere kompetanse ved en stilling blir du sendt på kurs. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Husk at du også kan gå 3-årige befalskoler som gir deg en sivil bachelor i tillegg, som feks FIH. Verdt å sjekke ut hvis du er keen på en sivil grad sammen med befalsutdanningen. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Hvilken jobb i det sivile kunne du tenke deg? Det å ha en bakgrunn fra lederutdanning i Forsvaret er positivt i de fleste sammenhenger. Spesielt om stillingen din faktisk har lederansvar. Jeg kjenner ett par stykker som har blitt ferdig med BS for deretter å bli butikksjefer. Ellers er det flere innen barnevernsyrket som har militær bakgrunn. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Så klart kan BS-utdanning hjelpe på, HOK, men det er vel ikke slik at man kan hoppe rett i en stilling i f.eks. barnevernet kun med BS-utdanning, når denne stillingen egentlig krever mer relevant utdanning som er rettet mot barnevern? Når det gjelder butikksjef er vel ikke dette noe som krever noen spesiell utdanning, så her er det nok muligheter ja Lenke til kommentar
HOK Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Jobb i barnevernet krever ikke nødvendigvis noen utdanning. Så klart vil enkelte stillinger i barnevernet kreve utdanning, men jeg har flere kamerater som jobber innen barnevernet uten noen form for relevant utdanning. Man vil gjerne ha folk i 'alle aldre' og med forskjellig bakgrunn. Man kan så klart ikke fylle barnevernet med tidligere yrkesmilitære, men du forstår hva jeg mener? Men, i de fleste yrker kreves det nok en utdanning i tillegg til BS, hvor da BS kun er for å pynte på CV'en. Det er jo ikke akkurat mye man lærer på BS som direkte kan knyttes til et spesifikt yrke i det sivile. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå