Bajasboy Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Jeg har akkurat fått en eksamensoppgave jeg ikke klarer å løse, kunne noen av dere være så snill og hjelpe meg innen kvelden er omme?? Her er oppgaven: Du skal lage et datasystem for en privatperson. Systemet skal brukes til å holde oversikt over bøkene i en boksamling og opplysninger om disse bøkene. Lag et system som holder styr på bøkene og opplysninger om bøkene a) Brukeren skal kunne få skrevet ut en liste over bøkene. b) Brukeren skal kunne få skrevet ut opplysninger om en bok brukeren gir. c) Brukeren skal kunne få skrevet ut gjennomsnittsprisen for bøkene. Brukeren skal kunne registrere nye bøker. Brukeren skal kunne registrere nye opplysninger om en allerede registrert bok. Jeg takker for alle svar, jeg har fått til hele del en, men den er bygget opp på en slik måte at jeg umulig får til del to og tre. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Hva slags database er det tenkt dere skal bruke? Ingen spesifikk? Hva har du problemer med? Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Hvis du har gjort del 1, men ikke kan få til 2 eller 3, så er min antagelse at du har hardkodet inn informasjonen om bøkene i koden. Er dette riktig? Antar du skal bruke en database med en tabell for bøker, en rad for hver bok, et felt i raden for hver datum. Men du kan også velge å lage en filbasert løsning. F.eks. lagre bøkene i en XML fil, en YAML-fil eller lignende. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Med den spesifikasjonen, slik den er skrevet, kunne du strengt tatt løst oppgaven ved å bare levere inn en tom tekstfil. Ved å åpne den kan brukeren se alle bøkene, legge til nye bøker og oppdatere informasjonen ganske enkelt. Han må vedlikeholde snittprisen selv, men det står strengt tatt ikke at den skal beregnes automatisk. Er det et krav kan du levere inn et regneark. Men det spørs hvilken karakter du kommer til å få om du velger den løsningen Endret 15. juni 2011 av torbjørn marø Lenke til kommentar
Bajasboy Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Nja jeg fikk hjelp av en dude.. og ja jeg hardkodet bittelitt "MASSE" så nå gleder jeg meg til å le av læreren min i morgen som tror jeg kommer med tomme hender Men takk for svar uansett Med den spesifikasjonen, slik den er skrevet, kunne du strengt tatt løst oppgaven ved å bare levere inn en tom tekstfil. Ved å åpne den kan brukeren se alle bøkene, legge til nye bøker og oppdatere informasjonen ganske enkelt. Han må vedlikeholde snittprisen selv, men det står strengt tatt ikke at den skal beregnes automatisk. Er det et krav kan du levere inn et regneark. Men det spørs hvilken karakter du kommer til å få om du velger den løsningen Haha.. Made my day Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå