auroram92 Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Hei! Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvilket styreform kommunismen retter seg mot? Det inntrykket jeg har fått, er at de i utgangspunktet ønsker seg et demokrati, men likevel dreier seg mot et diktatur? Stemmer dette, og evt hvorfor er det slik? Takker for svar Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Hei! Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvilket styreform kommunismen retter seg mot? Det inntrykket jeg har fått, er at de i utgangspunktet ønsker seg et demokrati, men likevel dreier seg mot et diktatur? Stemmer dette, og evt hvorfor er det slik? Takker for svar Kan si litt. Karl Marx som er forløperen til kommunismen sier at det er en nødvendighet med proletariatets diktatur for å få ekte demokrati. Altså, først må proletarene(arbeiderne) ta makten, ved revolusjon, så må de styre landet slik at det blir klasseløst, og bare da kan det ekte demokratiet oppstå. Så målet med kommunismen er demokrati men ingen land har kommet forbi stadiet med proletariatets diktatur. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå