Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsøkonomi 2 - mikroøkonomi


Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg har kommet oppi søk 2 muntlig eksamen idag, og problemstillingen er :

er det viktig at det er flere flyselskaper som konkurrerer om passasjerene på flyrutene i Norge?

 

 

Vet du noe, eller slår det noe i hodet ditt ang det, ville jeg bli UTROLIG glad dersom du skriver det ned for meg. er så stressa :(

 

alt kan hjelpe, så VÆR SÅ SNILL å skriv litt om det du tenker ville vært relevant i dette temaet!

 

takk takk :-*

<3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk monopol -> oligopol

Ved kun en tilbyder vil de sette prisene høyt. Ved flere tilbydere vil det lønne seg for dem å sette prisene lavere enn konkurrentene for å få solgt mer, slik at kundene får lavere pris. Vil redusere produsentoverskudd for flyselskapene og øke konsumentoverskudd for kundene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det behøver ikke være dårlig for selskapene heller. For det første kan man skape et visst samarbeid (noe SAS og Norwegian hadde en stund ang. flyruter, frem til Norwegian (?) tok opp konkurransen på de samme rutene som SAS).

 

I tillegg kan det bidra til en mer tydelig profilering av flyselskapene. I en globalisert verden er det ikke sånn at Norwegian og SAS er de eneste selskapene i norsk luftrom, og man vil alltid møte konkurrenter på globalt nivå. Samarbeid mellom norske/delvis norske selskaper kan bidra til økt innenlands produksjon og sysselsetting (veldig grovt sagt, men du skjønner forhåpentligvis poenget), og alt i alt regnes vel enhver norsk konkurrent til utenlandske flyselskaper som en bra ting for Norge.

 

Det er viktig å ta med både pro- og con-sidene med flere enn ett flyselskap i Norge, og ikke sirkle seg rundt én av delene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva tenker dere om grafer og modeller inne for denne temeat? i følge læreren min skal jeg forustsette at det er fullkommenkonkuranse og vise at monopol er svært u heldig når det etterspørselen er uelastisk.

 

er det elastisk eller uelastisk??

 

hva burde jeg si om konsumentoverskudd, produsentoverskudd, samfunnsøkonomisk overskudd og effektivitetstap innen for fullkommenkonkuranse og monopol.

 

:( føler at det sies i hodet mitt BIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP :(

Lenke til kommentar

er det elastisk eller uelastisk??

Hva da? Flypriser? At en etterpørsel er elastisk, betyr at den er veldig tilbøyelig for pris. For eksempel kjøper du sannsynligvis ikke en flyreise fra Oslo til Bergen om prisen plutselig er på 5 000 kroner hver vei, mens du kanskje ville slått til om prisen lå på 100 kroner hver vei.

 

En uelatisk etterspørsel finner man for eksempel på bordsalt. Folk bruker det uansett, og er villige til å betale 10 kroner ekstra for saltet om det er nødvendig. Da er ikke etterspørselen veldig tilbøyelig for pris.

 

Du har også grader av priselastisitet, da. Hvis prisen hverken er elastisk eller uelastisk, er priselastisiteten 1. Hvis etterspørselen er uelastisk, er priselastisiteten mindre enn 1, altså e < 1. En elastisk etterspørsel er da altså e > 1.

 

 

hva burde jeg si om konsumentoverskudd
Hvis en konsument (altså en som er interessert i å kjøpe et produkt) er villig til å betale mer for en vare enn h*n behøver, er det et konsumentoverskudd.

 

For eksempel: Om du har fått 1 000 kr til å kjøpe en bukse, og kommer på butikken og finner ut at buksa koster 800 kroner, har du et konsumentoverskudd på 200 kroner.

 

(...)produsentoverskudd
Hvis en bedrift bruker mindre penger på å produsere (P1) en viss mengde av en vare (Q1) enn det markedsprisen for produktet er, har produsenten et produsentoverskudd.

 

For eksempel: Hvis prisen på Lacoste-skjorter stiger fra 1 000 kroner til 1 500 kroner, vil færre mennesker ønske å kjøpe disse skjortene. Da vil også Lacoste produsere færre skjorter, siden det ikke er like mange mennesker som vil ha dem. Er prisen P1, så vil bedrifter som har produsert varen for MINDRE enn P1 også oppleve et produsentoverskudd. Om de har betalt 1 200 kroner for å lage en skjorte som koster 1 500 kroner, er produsentoverskuddet på 300 kroner.

 

Coca-Cola bruker for eksempel veldig mye på markedsføring for å få deg og meg til å kjøpe brusen deres. Da vil de også kunne heve prisene litt (siden Coca-Cola ikker er spesielt priselastisk). Så produserer de brusen veldig billig, for å få et høyt produsentoverskudd.

 

Nå må jeg stikke...

Endret av Magnusjs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør også trekke inn at flyselskapene ikke bare konkurrerer med hverandre, det er alltid en viss konkurranse med tog, buss og egen bil også.

 

Når du skal vurdere om etterspørselen er elastisk eller ikke er det lurt å se på hvem/hva som forbruker varen/tjesten. I dette tilfellet kan du dele etterspørrerne i to grupper, "business" og "pleasure". Hva tror du om hvor prisfølsomme de som reiser i jobb er og hvor prisfølsomme tror du de som reiser i feriesammenheng er?

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...