Gå til innhold

Hva er et absolutt must når det kommer til bilderedigering?

Anbefalte innlegg

Tidligere har jeg gjort det altfor enkelt for meg selv og sendt bildene rett til fremkalling etter å ha lagt dem inn på pc'n. Men dette gjenspeiles tydelig i mange bilder. De blir ofte kjedelige.

Foruten å beskjære bildene, hva er nødvendig å gjøre før en fremkaller? Jeg liker lyse, sarte og myke uttrykk. Noen gode tips på hvordan en enkelt kan få det uttrykket hvis ikke lyset har vært helt ideelt i utgangspunktet?

Jeg sitter med Photoscape og Ligthroom på læptopen (sistnevnte skjønner jeg ikke sånn veldig mye av enda. Jeg følger ivrig med på denne bloggen: http://fo2aday.blogspot.com/ og elsker uttrykket. (Ja jeg er klar over at det her blir brukt kamera og objektiv som smaker penger, men noe form for redigering er det vel her også!?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker lyse, sarte og myke uttrykk. Noen gode tips på hvordan en enkelt kan få det uttrykket hvis ikke lyset har vært helt ideelt i utgangspunktet?

Jeg ville vel kanskje sagt - du må ha lyset riktig først.

I de bildene du viser til har lyset mye å si. Vet ikke hva som er brukt, men vil anta at på mange av disse bildene er det brukt en reflektor.

Jeg er ikke særlig god på å få til effekten du vil ha i etterbehandlingen, der tror jeg en med mer peil enn meg burde svare ;) Men har du Lightroom, så har du strengt tatt det du trenger.

Tar du opptak i Raw eller JPEG? Forsøk å skyt i RAW, lek deg i Lightroom med fill light, brightness, contrast, clarity, vibrance og saturation. Husk å sette riktig hvitbalanse.

Edit: Ikke minst - husk å skarpe opp bildet før du sender det til print.

Endret av egilh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Jeg sitter med Photoscape og Ligthroom på læptopen (sistnevnte skjønner jeg ikke sånn veldig mye av enda. Jeg følger ivrig med på denne bloggen: http://fo2aday.blogspot.com/ og elsker uttrykket. (Ja jeg er klar over at det her blir brukt kamera og objektiv som smaker penger, men noe form for redigering er det vel her også!?)

Som ovenstående, dette er en kombinasjon av bevisst lyssetting og post-arbeid. Du behøver ikke dyr optikk for dette, du kommer langt med en 50mm f/1.8 som koster under tusenlappen. Hemmeligheten ligger ca 10 cm bak kameraet ;)

Du kan jo også vurdere å sende henne en mail og spørre om tips. Det funker overraskende ofte.

Lenke til kommentar

Noe jeg liker veldig godt med foto er krysningspunktet mellom det tekniske, vitenskapelige, målbare og det kunstneriske, emosjonelle, estetiske. Bildene du linker vitner om en dyktig fotograf som behersker både de mannlige og kvinnelige sidene.

Det er brukt klær, stoler, bakgrunner, "hengekøye", bevist for fremheve de estetiske sidene.

Det er brukt stor blenderåpning for å gi liten dybdeskarphet.

Det er brukt blitser og/eller naturlig lys sammen med diffusorer, softbokser og lignende for å gi de myke, matte hudtonene.

Hvitbalansen er justert i etterbehandlingen for å skape en "gammeldags" atmosfære.

Minst ett av bildene har fått mørkere kanter enn naturlig (vignettering) i etterbehandlingen.

Det er bevisst eksponert ganske lyst.

Jeg synes det er mye lekkert. Et tips kan være å prøve å kopiere lyssettingen, scenen. Et annet kan være å prøve deg frem med stor blenderåpning. Litt etterbehandling med vignettering, hvitbalanse, softing og fjerne glans fra hudpartier kan også hjelpe deg godt på vei.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt svar Simen1!

@_sil_:

Noe jeg gjør ofte når jeg tar bilder er å ta flere bilder av samme motiv med ulik eksponeringer. Selv om mye kan gjøres i ettertid, så prøver man som å komme så nært det perfekte som mulig før etterbehandling. Dvs jeg tar bilder fra nesten overeksponert til litt undereksponert - ved å justere EV. Ofte viser det seg at det er bilder som er litt "feileksponert" som blir best.

I tillegg må man være opptatt av at det er hovedmotivet som skal ha rett lys og ikke bilde som helhet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for MANGE gode tips :)

Angående bloggen har jeg spurt om tips flere ganger, men får kanskje litt diffuse svar.

Jeg sliter litt med å bruke Ligthroom, tar tid å lære seg det til fingerspissene. Hvitbalanse ja, der er det litt å hente ser jeg. Og ikke minst å trikse og mikse litt med eksponeringen på forhånd. Når jeg tenker etter er det ofte de litt overeksponerte bildene jeg er mest fornøyd med

Simen 1; Tusen takk for flott svar. Nå som du sier det ser jeg jo veldig godt hvor godt planlagt bildet er. Hun er virkelig dyktig :)

Lenke til kommentar

Det finnes mange gode opplærings-videoer for lightroom, og du kan starte med og bruke noen presets til lightroom for og få spesielle bildestiler, jeg bruker noen presets selv da jeg ikke er en kløpper på LR selv ennå :)

top ten LR tips, og enda ti tips til.

Adobe lightroom killertips

Adobe lightroom TV

Adobe Lightroom 3: video guide

how to download and install lightroom presets

Kodak T-max 3200

Presets pond, "gratis deling av presets".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det finnes mange gode opplærings-videoer for lightroom, og du kan starte med og bruke noen presets til lightroom for og få spesielle bildestiler, jeg bruker noen presets selv da jeg ikke er en kløpper på LR selv ennå :)

top ten LR tips, og enda ti tips til.

Adobe lightroom killertips

Adobe lightroom TV

Adobe Lightroom 3: video guide

how to download and install lightroom presets

Kodak T-max 3200

Presets pond, "gratis deling av presets".

Genialt! Takker :)

Lenke til kommentar

Ikke så relevant, men la noe merke til logoen hennes? :D Makes no sense..

Burde vært; post-24165-0-29455500-1308162512_thumb.jpg

Leter du lenge nok på feks flickr er det mange som legger ut slike presets som gir disse bildene du lengter etter. Er snakk om å klæsje på en masse layers med farger (samt en dæsj "bokeh" og fint lys (med skygge er nok i grunn))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...