Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stopp av plombering av mopeder i Norge


Anbefalte innlegg

Mopedopplæringen i Norge er en ren vits, en sjimpanse på crack kunne fått mopedlappen uten problemer! Det burde bli slutt på hele uvesenet, så det heretter bare var mulig å ta lappen for og kjøre lett motorsykkel som 16-åring, med ordentlig opplæring. Så kunne de som var for dovne til det eller ikke hadde råd, heller kjøpe en sykkel med elektrisk hjelpemotor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mopedopplæringen i Norge er en ren vits, en sjimpanse på crack kunne fått mopedlappen uten problemer! Det burde bli slutt på hele uvesenet, så det heretter bare var mulig å ta lappen for og kjøre lett motorsykkel som 16-åring, med ordentlig opplæring. Så kunne de som var for dovne til det eller ikke hadde råd, heller kjøpe en sykkel med elektrisk hjelpemotor.

 

 

jaja dette er nå din mening , jeg mner no fortsat at mopedopplæringen er en ren vits , men det kan vi gjøre noe med , bedre opplæring , stopp av plombering

 

er jo snakk om at lett skal bli 18års nå

Lenke til kommentar

1. Lett vil ikke bli 18 år, det er en EU-klasse, og ingen EU-land har foreslått det. Det er bare noen nisser i "egentlig burde alle kjøre maksimalt 20 kilometer i timen, innepakket i dundyner"-gjengen.

 

2. Bedre opplæring blir for dyrt, skal opplæringen opp på et nivå som virkelig betyr noe, vil det være på samme nivå som lett sykkel. Tro meg, jeg har kjørt tung sykkel i 30 år og har sett utrolig mye idioti av mopedister, men veldig mye mindre av folk med lett sykkel. (Idioti av 18-20-åringer med mellomtung sykkel ville fylt en hel telefonkatalog, så det tar vi ikke opp her, det holder å si at det faktisk ikke går så kjapt å kjøre forbi en trailer med mellomtung sykkel som mange tror første gang de prøver...)

 

3. Og noe av det viktigste, som jeg ikke nevnte i forrige post: På en stilig, lett sykkel er det ikke pinlig å kjøre i ordentlig kjøreutstyr (støvler, kjøredress, skikkelige hansker og ryggskinne). Det ser etter manges mening ganske dumt ut på moped. En velt i 40-50 km/t i kjøredress, så lenge man ikke treffer noe annet enn asfalten, er irriterende, fordi man må fikse litt på sykkelen, og fordi man er øm i noen dager. Been there, done that i mitt livs eneste mc-uhell med en Suzuki GSX 750 R på grunn av slurvete jobb av feiemaskinene i et byggefelt akkurat der foreldrene ikke passet på en femåring, så han kom stormende ut bak Transporteren deres. Det kostet noen kroner og en del timer, men ikke noe mer. Og ungen, som nå er 15 år gammel, rødmer hver gang jeg hilser på ham! ;) Problemet er at tilsvarende velt på moped uten kjøredress (i verste fall i shorts/miniskjørt, som en del insisterer på å kjøre i - dongeribukser og skinnjakke/dongerijakke hjelper iallfall litt) betyr hudtransplantasjoner og et ti meters blod- og hudspor på asfalten. Jeg så selv en kar velte sånn fordi han måtte panikkbremse, og hele den venstre siden hans var et eneste, blødende sår. For ikke å snakke om at selv i 40-50 km/t kan en solid ryggskinne utgjøre forskjellen mellom øm rygg og rullestol. Så bare det poenget burde egentlig være nok til å droppe mopedene helt. Og gjerne innføre påbud om godkjent kjøredress, som burde vært like selvfølgelig på alt av tohjulinger som bilbelte er i biler.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Skal vi myke opp lovene fordi ingen følger dem?

 

Skal vi ikke mye opp lovene, når loven gjør kjøringen mindre forsvarlig?

Litt som å avgiftsbelegge ABS-bremser for ingen grunn...

 

Mopedister kan jo alltids vurdere lett-lappen, men det er ikke alle (heller få) som har råd hverken til opplæringen eller sykkel.

Lenke til kommentar

Det er nok prioriteringer. De fleste (selvsagt fins det unntak, men det er da heller ikke alle som har råd til å kjøpe en Porsche) får så mye penger til konfirmasjonen at de har råd til opplæring og en rimelig sykkel. Man er ikke nødvendigvis nødt til å ha nyeste NSR eller lignende, en 15-kilowatts sykkel får verken bedre kjøreegenskaper eller mer krefter fordi det er kulere plast på den. ;)

 

Jeg ga min sønn en 81-modells veteransykkel som til sammen kostet under 15 000 kroner og koster 600 i året med full forsikring, og som er like kjapp og sikker som alt som kjøpes nytt nå. Faktisk litt raskere, pga. spesielle regler for veteraner. Alltid like morsomt å se ham kjøre fra Apriliaer og andre kule gutter på motorveien! :innocent:

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Moped er et lavterskeltilbud for de som av en eller annen grunn ikke har tilgang på tyngre kjøretøy. Lav vekt og lav fart gjør mopeden såpass enkel å håndtere at opplæringen kan holdes på et minimumsnivå. Hvis mopeden skulle ha ytelser som et "fullverdig" kjøretøy ville man også måtte ha fullverdig opplæring, og da kan man jo spørre seg hva som er vitsen.

 

En god del av dagens mopeder tåler fint høyere hastigheter enn det loven setter som grense, og det hadde vært fint om disse lettere lot seg godkjenne uplombert som et billig alternativ til lettsykkel. Men ikke for førere uten skikkelig opplæring (A1).

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Da er vi nesten enige. Men hvis man først skal ha opplæring tilsvarende A1 kan man jo like godt kjøre en ekte A1-sykkel. ;) Men jeg skal ikke være vrang, en mellomløsning kunne være 75 km/t på 50-kubikkere som var beregnet på det i utgangspunktet, men da med krav om A1-opplæring og godkjent kjøreutstyr (minst bukse og jakke). Det kunne vel fungere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...