Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stopp av plombering av mopeder i Norge


Anbefalte innlegg

Hver femte ungdom mellom 16 og 19 år har nå moped. Halvparten trimmer mopeden ulovlig slik at den kan kjøre raskere.

Flere av landene i EU har slik jeg har forstått det ingen bestemmelser om plomberte mopeder . Hvis så er tilfelle så mener partiet Demokratene at den norske regjeringen bør vurdere på nytt om man virkelig må plombere mopedene i Norge eller om man kan ”myke” opp regelverket vesentlig.

 

Å kjøre i 45km/t er farlig mener no jeg. Skal ungdom kjøre uforsvarlig bare for at de ikke vil bruke så mye penger på lett? Jeg synes Moped også skulle fått muligheten å fulgt traffiken

 

Jeg synes de skulle stoppet med plombering og heller hadd lengre og bedre kjøre opplæring...

 

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi myke opp lovene fordi ingen følger dem?

 

Straff lovbryterne hardere, det er ikke så vanskelig å forstå at en ikke har lov til å trimme moped! Jeg sier ikke dette fordi jeg mener at det er farlig med trimmet moped, men fordi at pøbelungene må lære seg å følge lover.

 

En lov er en lov, om ingen følger dem så må man straffe hardere, ikke fjerne loven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, innføre dødsstraff for alt. God løsning.

 

En lov er en lov, og jeg mener man skal følge den. På en annen side skal man også fjerne loven dersom den ikke er til nytte for seg. Man skal ikke myke opp loven fordi folk bryter den, men fordi den hindrer mopeder i å følge trafikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er enig i det som blir sagt her, men jeg synes 45 km/t er for lavt. Du er en sinke i trafikken, nesten "uansett" hvor du er. Synes 60 km/t burde vært grensa. Da holder du i hvert fall nogen lunde følge med i trafikken, uten å være den største sinka.

Da hadde kanskje også antallet folk som trimmer mopeden gått ned.

Lenke til kommentar

Er enig i det som blir sagt her, men jeg synes 45 km/t er for lavt. Du er en sinke i trafikken, nesten "uansett" hvor du er. Synes 60 km/t burde vært grensa. Da holder du i hvert fall nogen lunde følge med i trafikken, uten å være den største sinka.

Da hadde kanskje også antallet folk som trimmer mopeden gått ned.

 

jeg mente ikke at vi skal fjerne loven... men kanskje gjøre så mopedene kan gå ca like fort som trafiken.Bilister irriterer seg over at mopedene skaper kø.

 

Jeg kan ta opp en episode som sto i avisa for en stund tilbake.

Det var en trailer som skulle kjøre forbi en moped. La seg i venstre feltet og da han lå på siden av mopeden kom det en bil imot.. traileren kjørte bare til høyre felt igjen og presset mopeden ut av veien.

 

Hadde mopeden kunne kjørt i 60-70km/t så hadde vi kanskje slupper slike hendelser.

 

så jeg synes ikke de skal fjerne loven om trimming. men slutte å sette plombe på mopedene...

slik kan vi følge trafikken og loven.. da hadde vi kanskje halvert antall ungdommer som trimmer.

 

Er dere enig? si deres mening her

Lenke til kommentar

Ja, innføre dødsstraff for alt. God løsning.

 

En lov er en lov, og jeg mener man skal følge den. På en annen side skal man også fjerne loven dersom den ikke er til nytte for seg. Man skal ikke myke opp loven fordi folk bryter den, men fordi den hindrer mopeder i å følge trafikken.

 

jeg er helt enig med deg.

 

det er farlig at mopeder kjører i 45km/t og resten av trafikken i 60 osv

Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg diskuterer. Jeg snakker om å opprettholde en lov, ikke om det burde være lov å trimme mopeder.

Roten til problemet er ikke loven. Problemet er at mopeder ikke kan kjøre mer enn 45 km/t, og plomberes. Å øke straffen mener jeg er idiotisk; straff skal stå i stil til lovbruddet, ikke hva staten mener er greit for å luke kriminelle ut fra samfunnet. Derfor satte jeg det på spissen, selv om du kanskje ikke liker det. Jeg er enig i at man skal opprettholde lover dersom de faktisk har noe virkelig for seg. Jeg håper du skjønner hva jeg mener med forrige setning, jeg finner ikke de riktige ordene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere av landene i EU har slik jeg har forstått det ingen bestemmelser om plomberte mopeder . Hvis så er tilfelle så mener partiet Demokratene at den norske regjeringen bør vurdere på nytt om man virkelig må plombere mopedene i Norge eller om man kan ”myke” opp regelverket vesentlig.

 

Jeg synes de skulle stoppet med plombering og heller hadd lengre og bedre kjøre opplæring...

 

Skal vi myke opp lovene fordi ingen følger dem?

 

Straff lovbryterne hardere, det er ikke så vanskelig å forstå at en ikke har lov til å trimme moped! Jeg sier ikke dette fordi jeg mener at det er farlig med trimmet moped, men fordi at pøbelungene må lære seg å følge lover.

 

En lov er en lov, om ingen følger dem så må man straffe hardere, ikke fjerne loven.

 

Jeg snakker om å opprettholde en lov, ikke om det burde være lov å trimme mopeder.

 

Unnskyld meg, men det er da vitterlig du som begynner å dra diskusjonen over på hvorvidt trimming bør være straffbart eller ei. Det er ikke det som diskuteres her. Det TS spør om er hvorvidt dagens ordning med plombering for å sperre topphastigheten på 45km/t bør fortsette eller ei.

 

Spørsmålet blir hvorvidt det totalt sett er farligere at en moped er til hinder for den øvrige traffiken med topphastighet på 45km/t enn hvis x antall mopedførere raser rundt i 60+km/t. Etter min mening bør en ta en titt på ulykkesstatestikken hvor mopeder er innblandet (mao. ikke kun forulykket) og se på hva som utløste disse før en gjør seg opp en mening.

 

Edit: Vil legge til at det er lite poeng i å øke straffene for ulovlig trimming. Skal et forbud ha effekt må først og fremst risikoen for å bli tatt oppleves som overhengende. Det er det som har effekt. Hjelper eksempelvis lite med skyhøye bøter for fartsovertredelser hvis det aldri er fartskontroller.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg diskuterer. Jeg snakker om å opprettholde en lov, ikke om det burde være lov å trimme mopeder.

Roten til problemet er ikke loven. Problemet er at mopeder ikke kan kjøre mer enn 45 km/t, og plomberes. Å øke straffen mener jeg er idiotisk; straff skal stå i stil til lovbruddet, ikke hva staten mener er greit for å luke kriminelle ut fra samfunnet. Derfor satte jeg det på spissen, selv om du kanskje ikke liker det. Jeg er enig i at man skal opprettholde lover dersom de faktisk har noe virkelig for seg. Jeg håper du skjønner hva jeg mener med forrige setning, jeg finner ikke de riktige ordene.

 

Jeg er fullt klar over hva du sier, men du forstår tydeligvis ikke hva jeg sier. Jeg har ikke sagt noen ting om at mopeder ikke burde være lov å trimmes, jeg sier at lover ikke skal fjernes fordi ingen følger dem.

 

Tråder som diskuterer plombering av moped har vi allerede.

 

Enten fjerner vi loven om plombering, eller så øker vi straffen for å opprettholde loven.

Lenke til kommentar

Jeg har moped, orginal med toppfart på 55.

 

Det galskap at mopeden kun skal gå i 45 km/t. Det er ikke noe å diskutere, det er rett og slett livsfarlig og skaper farlige trafikksituasjoner både for mopedisten og medtraffikanter.

 

De verste eksemplene er selvfølgelig forbikjøringene som skjer på knappe strekninger og svinger eller kryss. Den lave hastigheten skaper irritasjon og lange køer. Det som er et sørgelig faktum er at billister av en eller anne latterlig grunn ser på seg selv som "mer verdige" for de norske veiene fordi de kan kjøre fortere og har større kjøretøy. Et eksempel er kompisen min som har blodtrimmet moped, den går oppunder 120kmt/t. Likevel blir han uansett hastighet kjørt forbi. Idioter.

 

 

Men loven er helt dass. Enten får opplæringen bli bedre (nærmere lettsykkel opplæring) eller så får staten nesten gi faen i alt som heter mopedsertifikatet.

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over hva du sier, men du forstår tydeligvis ikke hva jeg sier. Jeg har ikke sagt noen ting om at mopeder ikke burde være lov å trimmes, jeg sier at lover ikke skal fjernes fordi ingen følger dem.

 

Tråder som diskuterer plombering av moped har vi allerede.

 

Enten fjerner vi loven om plombering, eller så øker vi straffen for å opprettholde loven.

Hva er det jeg ikke forstår? Jeg forstår at du ikke diskuterer hvorvidt man skal kunne trimme eller ei, men jeg velger å ytre min mening om det uansett. Du må gjerne la være å svare på den delen av innlegget.

 

Jeg sier at man ikke skal øke straffen, fordi den skal stå i stil til lovbruddet. Jeg mener også at lovbruddet ikke har blitt alvorligere, og dermed at straffen ikke skal økes. Å øke straffen for å skremme folk mener jeg ikke er en gyldig grunn. Dessuten er ikke økt straff det samme som å opprettholde loven.

Lenke til kommentar

Gavekort:

Jeg synes at Norge skal STOPPE med plombering og det er ikke noe enten eller.NORGE SKULLE HATT BEDRE KJØREOPPLÆRING, det er jo den grunnen politiet bruker for at mopeden skal bare kjøre i 45km/t , noe som jeg mener er latterlig

Det som hadde vært best var å stoppe med plombering av mopeder i Norge og satt opp boten på trimming(effektanlegg osv). Slik kan mopeder følge traffiken og vi kan gjøre så det er mange som slutter å trimme mopeden sin. Da kan vi kjøre med traffiken, kjøre tryggere, følge loven og alt hadde vært bra . desverre tenker ikke politiet og staten sånn : (. håper politikerne kan jobbe for stopp av plombering av mopeder)

 

Jeg har moped, orginal med toppfart på 55.

 

Det galskap at mopeden kun skal gå i 45 km/t. Det er ikke noe å diskutere, det er rett og slett livsfarlig og skaper farlige trafikksituasjoner både for mopedisten og medtraffikanter.

 

De verste eksemplene er selvfølgelig forbikjøringene som skjer på knappe strekninger og svinger eller kryss. Den lave hastigheten skaper irritasjon og lange køer. Det som er et sørgelig faktum er at billister av en eller anne latterlig grunn ser på seg selv som "mer verdige" for de norske veiene fordi de kan kjøre fortere og har større kjøretøy. Et eksempel er kompisen min som har blodtrimmet moped, den går oppunder 120kmt/t. Likevel blir han uansett hastighet kjørt forbi. Idioter.

 

 

Men loven er helt dass. Enten får opplæringen bli bedre (nærmere lettsykkel opplæring) eller så får staten nesten gi faen i alt som heter mopedsertifikatet.

 

ja, bilister tror de eier veien. ser de en som kjører noe som ligner på en moped er det nesten som de driter i den.

Det er veldig mange episoder der biler skal forbi mopeder og der ender ikke bra alltid.

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med å øke strafferammene hvis risikoen for å bli tatt er minimal?

 

Risikoen avhenger av hvor man er i landet. Noen steder har politiet ofte kontroll og sjekker mopedens fart, andre steder gir politiet faen. Poenget er at en lov er en lov, hvis du tror at man kan ignorere det fordi sjangens for å bli tatt i bygden din er liten kan du holde deg utenfor diskusjonen.

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med å øke strafferammene hvis risikoen for å bli tatt er minimal?

 

Risikoen avhenger av hvor man er i landet. Noen steder har politiet ofte kontroll og sjekker mopedens fart, andre steder gir politiet faen. Poenget er at en lov er en lov, hvis du tror at man kan ignorere det fordi sjangens for å bli tatt i bygden din er liten kan du holde deg utenfor diskusjonen.

Lov er lov ja, men det hjelper fint lite å gjenta det hvis loven ikke håndheves. Jeg er ikke for oppheving av loven som forbyr trimming, men jeg kan ikke se hvordan økte strafferammer er noe effektivt virkemiddel for å få bukt med problemet. Skal man forhindre et lovbrudd må man først og fremst øke sjansen for at lovbruddet sanksjoneres.

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med å øke strafferammene hvis risikoen for å bli tatt er minimal?

 

Risikoen avhenger av hvor man er i landet. Noen steder har politiet ofte kontroll og sjekker mopedens fart, andre steder gir politiet faen. Poenget er at en lov er en lov, hvis du tror at man kan ignorere det fordi sjangens for å bli tatt i bygden din er liten kan du holde deg utenfor diskusjonen.

 

Der jeg bor ferdes politiet hele tiden. så vitsen er stor , men nå tenker jeg ,for at politiet vil sikkert være sikker på at ungdom ikke trimmer viss de stopper med plombhering.. så da er det et alternativ å sett opp straffen, da mener jeg ikke døds straff som noen oppi her skrev :L

men en så høy bot at ungdom ikke vil tenke tanken på å trimme. da ville kanskje politiet gått med på å stoppe plombering.

 

men jeg forstår egentlig ikke hva som probleme med å stoppe med plombering.

 

1. tryggere traffik

2. mindre kø

3.ungdom følger lover og regler(flere)

4. ungdom ferdes tryggere i traffiken viss de har sotte strengere grenser på moped oppkjøring

5. mindre sinte bil sjåfører.

6. mindre ulykker(kanskje)

 

dette er bare noen av de positive sidene

 

negative sider

 

1 .politiet får mindre arbeid :L

 

 

politiet bør se alvoret i at en moped kjører i 45 og en bil i 60+

 

jeg sier bare et ord FARLIG

 

hva tenker dere at vi ungdommer kan gjøre for å få dette til.?

 

noen måter vi kan overbevise politikere og politiet og staten på ??

Lenke til kommentar

Lov er lov ja, men det hjelper fint lite å gjenta det hvis loven ikke håndheves.

 

Hvor har du denne vrangforestillingen om at loven ikke håndheves fra? Selvfølgelig håndheves loven! Blir man stoppet med trim får det konseknvenser. Om man blir tatt eller ikke er noe annet.

 

men jeg kan ikke se hvordan økte strafferammer er noe effektivt virkemiddel for å få bukt med problemet.

 

Gjør du virkelig ikke det altså? Så om ungdommen vet at straffen for å trimme er 2 års utsettelse, avskiltning og 20.000 kr i bot skremmes de ikke til å la være å trimme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lov er lov ja, men det hjelper fint lite å gjenta det hvis loven ikke håndheves.

 

Hvor har du denne vrangforestillingen om at loven ikke håndheves fra? Selvfølgelig håndheves loven! Blir man stoppet med trim får det konseknvenser. Om man blir tatt eller ikke er noe annet.

 

men jeg kan ikke se hvordan økte strafferammer er noe effektivt virkemiddel for å få bukt med problemet.

 

Gjør du virkelig ikke det altså? Så om ungdommen vet at straffen for å trimme er 2 års utsettelse, avskiltning og 20.000 kr i bot skremmes de ikke til å la være å trimme?

 

jeg mener de kunne bare satt staffen så høy at det ser dumt ut , 20 000 og 2 års utsettelse av førerkort.

 

men jeg tror det har funket

 

men da kan de stoppe med plombering også ...

 

skal få noen jeg kjenner til å ta opp det, de er politikere.

Endret av Petterboy95
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...