Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tar tannlegen min en fornuftig løsning på mitt problem (rotfylling)?

chokke

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i den siste halvannen uka hatt store smerter i tennene mine. Fra ca 3-4 år siden har jeg fylling i den bakerste jekselen nede, på hver side uten å ha noe problemer eller smerter på noe vis. Natt til forrige mandag (5. Juni) så fikk jeg usannsynlig vondt i hele nedre høyre side med kraftigst smerte i den bakerste. Tok smertestillende og alt var vel den natten.

Dagene frem til rundt Torsdag var det ikke særlig vondt og jeg tenkte at jeg skulle se på det etter siste eksamen, men så begynte det igjen. Nå var smertene så vonde at jeg knapt fikk i meg mat [gjorde sluttfesten kjempegøy, for en trenger jo ikke tygge for å drikke].

Fra Søndag (12. Juni) så har den bakerste gjekselen på høyre side vært helt umulig å røre, selv med lån av sterkere smertestillende så har jeg nesten ikke spist. Siden dette har også spyttet på høyre side smakt meget merkelig, men noe som visstnok kan være bivirkning av Paralgin Forte (?), men at det ikke skjer på venstre side finner jeg merkelig. Det spyttet har også kunne skape en slags film på høyre side, som ikke har oppstått på venstre side og jeg aner ikke hva det kan være. Ikke hadde tannlegen hørt om noe lignende heller.

Så, jeg var hos tannlegen igår og fortalte om dette over, og symptomene kunne passe til at en visdomstann kunne være på vei. Et røntgen avslørte kjapt at jeg ikke har noen visdomstann der. Røntgenet viste faktisk ingenting. Så neste steg var å fjerne plumben fra 3-4 år tilbake og se med øynene om det var noe.

To bedøvelser og mye svetting senere nådde han nerven. Ingenting, ikke spor av noe problem. Ikke mening at det skal begynne å gjøre så vondt så brådt fra den fyllingen. Så han la på en eller annen bedøvende/rensende krem, og fylte opp med en ny plumbe (midlertidig tror jeg) og anbefalte meg å komme tilbake om en to-ukers tid og rotfylle tanna. Altså fjerne hele nerven.

Det jeg lurer på, siden tannleger er veldig dyr tjeneste, er om dette høres fornuftig ut, eller om det er mer "jeg vet ikke hva som er galt, så jeg gir deg en løsning på symptomene". Jeg ønsker ikke å legge ut mye penger for å kanskje måtte komme tilbake senere for mye større operasjon fordi det kunne være noe galere enn "dårlig nerve" nå.

Hører jo støtt og stadig om personer som er inne med forkjøla-symptomer og sendes hjem for så å dø av en eller annen dødelig sykdom legen burde ha sett.

Kan legge til at jeg har særdeles kraftig tannlegeskrekk og jeg ønsker helst å komme unna med færrest mulig besøk og smerte.

I tillegg så har jeg noen spørsmål rundt selve fjerningen av inngrepet. Har hørt det gjør latterlig vondt, noe jeg tror på når han borret og kom nær nerven min igår. Og vil det fjerne all følelse i den raden med tenner? Eller kun den bakerste eller hvordan fungerer det?

For å oppsumere:

Symptomer:

Kraftig smerte i nedre rad på høyre side.

Rar smak på spytt

Øm bakre gjeksel

Kommet en smerte på høyre tinning eller noe.

Løsning

Rotfylling?

Svar gjerne med erfaringer.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, dette høres ikke ufornuftig ut. Både smerter lokalisert til tannen, og merkelig smak tilsier at tannen trenger en rotfylling. Og med tilstrekkelig bedøvelse, skal det ikke gjøre vondt.

Rotfyllingen går ut på at man åpner opp til nerven, fjerner nerven i tannen, legger et midlertidig innlegg for å drepe bakterier, deretter rotfylling og toppfylling. Du mister følelsen i den aktuelle tannen, men du kommer neppe til å savne det.

Lenke til kommentar

Mkay. Det var mer spørsmål om rotfyllinga var den fornuftige løsningen, ikke den midlertidige tingen :) . Så at det er symptomer på noe som krever rotfylling for og fikses er fint.

Tannen har vært relativt øm siden jeg var der sist, og det å tygge noe annet enn myke ting på høyresiden er uaktuelt.

Det er selve bedøvingen av nerven jeg har hørt er jæsklig vond. Riktignok av min far, og da må en ta ting med en liten klype salt.

Tannlegen min ville helst at jeg skulle gjøre det neste torsdag, men pga ferien min så paser neste mandag bedre, men han var litt bekymret om at tidne fra jeg tar fyllingen til han drar på ferie kan være kort. Hva er det som kan skje etter rotfylling? Kan dne rett og slett falle ut, kan den bli infisert av noe?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg vært der igjen..

Her kom jeg inn, nervøs og satte meg i stolen og blablabla fikk den vanlige bedøvelsen. En sprøyte er som regel ikke nok, så fikk to sprøyter. Han begynte å borre, og kom litt nedover før det gjorde utrolig vondt. Så, løsningen var å sette en sprøyte foran tanna og lot den virke litt.

Borringen gikk så nedover før det etter en liten tid gjorde utrolig vondt. Så hva ble det neste? Joda, jeg er en av de 10% som får en sprøyte rett i nerven, og det var IKKE godt.

Så han kunne fortsette. Alt høres fint ut, sure. Men neida, det hjalp jo ikke en dritt.

Så alt dette tok en times tid og jeg kom ikke noe nærmere en løsning. Så da var det bare å putte inn sånn smertestillende middel, tette igjen og sende meg hjem.

Så jeg lurer nå på om det finnes noen annen utvei siden bedøvelse åpenbart ikke har noe særlig effekt på meg? Noen annet type inngrep som kan gjøres, annen type bedøvelse?

Jeg orker ikke, med tanke på smerten involvert og ekstrem skrekk for alt han måtte finne på til å gå igjennom dette mange ganger.

Kan det være noe totalt urelatert til tanna som gjør at det er så grusomt sårt?

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke takket nei til det, men er det mulig å få til noe sånt for en "vanlig" rotfylling?

For det er nå ikke aktuelt å fortsette med denne sterke skrekken (lå og faktisk svetta mens han holdt på) og rykninger når nerven røres uten bedøvelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Lystgass er vel et alternativ, får deg mer avslappet.

Ser tråden er noen dager gammel, så du har kanskje vært hos tannlegen allerede?

Lenke til kommentar

Har ikke fått gjort noe med det enda.

Har midlertidig fylling som holder en måned/to måneders tid.

Om det er noen som vet hvordan jeg går frem for å kunne bruke noe kraftigere enn bedøvelse, eller en klinikk i Oslo som tilbyr det så send gjerne PM :) .

Lenke til kommentar

Legger tråden til i mine innlegg. Kan høre med faren min som er en erfaren tannlege når han kommer hjem fra jobb i ettermiddag.

Angående spørsmålet ditt i overskriften, høres det ut som rotfylling er en fornuftig løsning. Faren min har fortalt meg om en sykdom som kan infisere nerven under tannen uten at det nødvendigvis vil ha en synlig forklaring. Det er visstnok veldig sjelden og man vet lite om hvorfor det skjer, men i slike tilfeller er det vanlig å rotfylle.

Kan nevne at jeg ble sendt til en spesialist på endodonti i Tønsberg som er ansett som en av Norges absolutt beste i miljøet. Jeg kjente absolutt ingenting under den over 1 time lange operasjonen og har ikke hatt noen problemer med tannen siden. Da ble det brukt lokalbedøvelse, men skal som sagt komme tilbake til deg angående alternativer til dette når jeg får spurt min far.

Lenke til kommentar

Om det er noen som vet hvordan jeg går frem for å kunne bruke noe kraftigere enn bedøvelse, eller en klinikk i Oslo som tilbyr det så send gjerne PM :) .

Kan ikke tannlegen din henvise deg? Det burde være kurant når vanlig bedøvelse ikke fungerer på deg. Har nettopp rotfyllt og trukket visdomstann selv. Rotfyllinga er et slit, men det gjorde *ikke* vondt. Det burde det ikke gjøre for deg heller.

Lenke til kommentar

Altså, det er ikke noe som heter at lokalbedøvelse ikke "fungerer på meg". Dersom man har ekstrem tannlegeskrekk eller av en annen grunn ikke kan være ved bevissthet under tannlegebesøket kan man bruke narkose. Råder deg til at du heller stopper tannlegen når det gjør vondt, og få tilstrekkelig bedøvelse.

Lenke til kommentar

Så.. Om han setter den i nerven, som forøvrig ikke er noe godt i det hele tatt, og det fortsatt gjør vondt når han beveger seg nedover er mine muligheter hva? Repetere prossessen til han er ferdig? Tar vel litt tid for hver bedøvelse å fungere også, så kommer til å koste mye, mye penger :( .

Bedøvelsen fungerer jo, men ikke nok til at jeg kommer meg igjennom besøket uten relativt store smerter.

En av de mest fantastiske tingene jeg har arvet av min far..

Lenke til kommentar

Bedøvelsen virker mer eller mindre umiddelbart, så tviler på at det har noe utslag i prisen av hva det koster. Det har aldri vært behagelig å gå til tannlegen, men det skal være fullt mulig å slippe fra det uten store smerter som du beskriver. Si fra til tannlegen at det gjør vondt så hjelper han deg gjennom det.

Du kan evt. ta noe smertestillende på forhånd også for å roe nervene (bokstavelig talt).

Lenke til kommentar

Bedøvelsen virker mer eller mindre umiddelbart, så tviler på at det har noe utslag i prisen av hva det koster. Det har aldri vært behagelig å gå til tannlegen, men det skal være fullt mulig å slippe fra det uten store smerter som du beskriver. Si fra til tannlegen at det gjør vondt så hjelper han deg gjennom det.

Du kan evt. ta noe smertestillende på forhånd også for å roe nervene (bokstavelig talt).

Men den gjorde jo ikke det. Og det koster vel 30 per sprøyte han setter, om jeg leste riktig når han trykka inn, og en stiv timespris. Om det går med farta det gjorde sist, så vil det ta 2-3 timer og fortsatt gjøre vondt når han kommer langt nok ned, og når han setter nok en sprøyte.

Og det er ganske uaktuelt for meg å utsette meg for med tanke på den timen jeg brukte med ganske til veldig vondt relativt ofte.

Kan såklart dope meg ned på sterke smertestillende/beroligende, men det virker til å være en ganske usmart løsning :p .

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...