Gå til innhold

Hva er det beste stedet å dele bilder på nettet?

Anbefalte innlegg

Facebook er jo klart størst på bildedeling. Men noen bilder er mere private uten interesse for alle facebook-vennene. På album-innstillingene på facebook kan man også cumstomize hvem albumet skal være synlig for. Men da får man problemer med å dele albumet med venner/familie som ikke er på facebook, eller som man ikke er facebook-venn med.

Har prøvd picasa/google-fotoalbumer. Men iforhold til facebook synes jeg ikke picasa-albums forminsker bildene så godt. Hvis ikke man laster opp i full kvalitet blir bildene litt blurry og uskarpe. Og man har også begrenset med plass i google-albums. Har gode privacy-innstillinger på album hvor man kan publisere album usynlige på profilen med kryptert link, eller bare ved invitasjon.

Har også prøvd flickr, virker litt rotete så jeg har ikke helt skjønt hvordan alt fungerer der. Vet ikke om man kan opprette selvstendige album som ikke er forbundet med den offentlige profilen og photostreamen.

Så noen som vet om en god nettside for publisering av bilder i god kvalitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, å legge ut bilder på facebook er i praksis det samme som å gi fra seg rettighetene til bildene til facebook.

Bruker selv flickr og er storfornøyd med det.

Ingen problemer å opprette album/set, men de vil bli knyttet til profilen din, såklart. Du kan dog velge om du vil vise de.

Kan kun anbefale flickr da det er det jeg bruker selv.

Ellers er det vel SmugMug som gjelder, ikke brukt det selv, men du må nok regne med litt fikling der også.

En enkel app til flickr er forøvrig Flickr Uploadr.

Hvis du bruker Lightroom er det egne plugins til både flickr og smugmug.

Lenke til kommentar

expono.com har best(?) muligheter for å definere grupper og dele ut til ikke-brukere. Du kan og dele album derfra til facebook. Det som ER litt klønete, er at det kun er den forhåndsdefinerte gruppen Family som kan få bildene i full oppløsning, og bildene må lastes ned ett om gangen.

For et år siden og mer var det snakk om at de skulle støtte raw, og implementere en hel masse andre ønsker. Det har siden vært nokså stille. For å få definere grupper og laste opp ubegrenset må du betale litt, men ikke mye.

Jeg vet ikke om de kommer til å satse videre eller legge ned, men legger de ned regner jeg med at man får god tid på seg til å flytte bildene. Men, ikke baser deg på at en sånn tjeneste skal være backup'en din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...