Gå til innhold

Diskusjon rund kobling med Cat7 vs Cat6a


Anbefalte innlegg

Hei i følge:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_7_cable

 

Category 7a (or Augmented Category 7) is defined at frequencies up to 1000 MHz, suitable for multiple applications including CATV (862 MHz).[1][2][3] Simulation results have shown that 40 Gigabit Ethernet is possible at 50 meters and 100 Gigabit Ethernet is possible at 15 meters.

 

Det jeg lurer på:

 

1. Finnes denne standarden ennå eller har den ikke blitt en formel standard?

2. Hvis man skal grave en slik kabel under jorden, da støy og slike ting er viktig hva bør man tenke på? F.eks til garasjen eller lingende?

3. Hva er prisforskjellene ca per meter? Regner med det ikke er stor forskjell.

4. Er det rutereren/switchen som setter begrensing for hastighet (PCen også?)

5. Har Modularplugg 8, 8/8RJ45 eller Modularjack 8, 8/8RJ45 noe formelt å si på hastigheten? Er vel kobber men selv tror jeg ikke det har mye å si.

 

Hvis vi sammenlignet med fiber her, tror dere Category 7a blir billige langsiktig sett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man skulle grave en TP kabel (Med tanke på vinteren og fuktighet/kansje vann) så er det vel lurest å holde kabelen minst 50 CM under bakken er det ikke slik?

Og holde den unna strømkabel og andre kabeler (Minst 40 CM unna?)

 

Nå er jeg mest interisert å vite dette fordi jeg ønsker å lære meg generielt drift av nettverk.

Har hørt utendørs installasjon er det vanskeligste man kan gjøre.

 

Har sjekket litt og det virker ut som Category 7a kabel er den nettverkkabelen (TP) som er best isolert for støy og er best egnet til utendørs bruk stemmer det?

 

Cat6 funger nok i hus, på korte avstander ennå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Svarer på det jeg kan svare på :)

 

2: Skjerming - S/FTP er fint. Kan være greit å være obs på spenningsforskjeller. Fiber anbefales til graving, da det eliminerer både lengde-, støy- og spenningsproblematikken.

3: Elfa kan vel si litt. Her har du forresten cat 7 S/FTP til 35,- per meter: link Tolker den til å være godkjent for 800MHz/10G Base T

4: Ja, det er endeutstyret som setter hastigheten. Kabelen er en mulig begrensning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, sier:

 

Färg orange

Skärmning S/FTP

Mantel FRNC/LS0H

Diameter 7.4 mm

Klass F

Ledare 4 x 2 x AWG 23

Enhet per meter

Kategori Cat 7

 

Dere noe?

 

Kan denne kabelen fint også brukes inne i hus (Under 100 meter) eller ville dere anbefale en annen kabel der som er billige? Likegreit å isolere Cat7a fordi da er endepunktene flaskehalsen.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt (Over 100 meter bruk fiber) men under 100 meter så er nok TP kabel lønnsomt.

Fordi man slipper konverting mellom fiber/TP.

 

Kan noen forklare "støy- og spenningsproblematikken på TP kabel"?

 

Pris 32 kr per meter koster jo 10 meter ca 320 kr.

Billig blir det ikke, men er jo lønnsomt i lengden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Gjelder det du nevner Flimzes: for kabler utendørs?

 

Er dette standarder de fleste kabel i den kategorien har eller må man gjøre det selv?

 

SF/UTP som anbefales utendørs?

 

Mens UTP som er best egnet til innendørs bruk?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg ville sagt (Over 100 meter bruk fiber) men under 100 meter så er nok TP kabel lønnsomt.

Fordi man slipper konverting mellom fiber/TP.

 

Kan noen forklare "støy- og spenningsproblematikken på TP kabel"?

 

Pris 32 kr per meter koster jo 10 meter ca 320 kr.

Billig blir det ikke, men er jo lønnsomt i lengden.

 

Spørs hva du mener med "lønnsomt" - materiellkostnad blir kanskje lavere innledningsvis, men jeg ville valgt fiber uansett, da denne ikke er følsom for elektromagnetisk påvirkning og ikke leder strøm. Du slipper derfor problemer med støy samt induserte strømmer i kabelen.

 

Det er tidkrevende og dyrt å feilsøke slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...