Gå til innhold

Hva skal jeg kjøpe i tillegg til XP OEM ?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe Winxp Home Edition OEM, men lurer på hva jeg i tillegg skal kjøpe av hardware.

Bør jeg kjøpe en CPU ?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=4&GrpID=6&s=pl

Eller bør jeg kjøpe ny hardisk ?

Tenkte litt på raptor, men den blir for dyr, og skulle jeg kjøpe ny hardisk i dag så hadde jeg løst på en S-ATA disk.

Men jeg kan ta en vanlig IDE disk også.

Så jeg lurer på, hva bør jeg helst oppgradere ? håpet på å komme meg under 2000 kr

Prosessoren er jo billig, i tillegg så har den samme FSB som rammen, om det har noe å si på ytelsen vet jeg ikke. Håper dere gjør det..

Så hva anbefaler dere ?

Og i tillegg har jeg tenkt å anskaffe meg nytt kabinett. Hva anbefaler dere der?

Har sett litt på dette ,hvordan er dette ?

Vet dere om det går ann å skaffe vindu til det ?

Egentli så bør ikke kabinettet komme over 1000, men jeg kan strekke meg til denne prisen.

Noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg tor du hadde merket mest av å oppgradere er å bytte ut de trege harddiskene med en større og raskere, samt fått inn 256 MB med minne til.

Egentli så trenger jeg ikke større hardisk, da den på 40 gb står så å si tom nå.

Trenger jeg noe raskere hardisk til å kjøre spill, film og musikk ?

Joda, skulle hatt meir minne, men det får jeg ikke sammens med OS så..

får se

Ser at samme brikke som jeg har koster 450 kr, da vil jeg jo kunne kjøre dual eller hva det nå enn kalles, vil jeg merke noe på det ?

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på var en stor hdd som kunne erstatte alle de su har i. Jeg har ikke noe kjennskap til den os-disken din, men skulle tro at med en f.eks. 180 GB Hitachi disk (ca 1500 kr hos PS), så ville ytelesen til Os gå opp noe.

Du trenger ikke raskere disker til bare musikk og film avspilling, men dersom du bruker å redigere litt video er det en fordel med raskest mulig disk.

Når det gjelder økning i ytelse på dual ram, så er vel dette ca. 3-5% i forhold til single. (tror jeg) Men den generelle ytelsen ville nok gått opp litt med en dobling av minne uansett.

Mer minne i kombinasjon med XP2500+ vill nok vore en Ok investering det og ja.

Lenke til kommentar

Okei, nei jeg driver ikke med videoredigering.

OS disken som jeg har nå er ikke av den raskeste typen nei, men jeg klarer meg. Den er ikke hørbar så.

Så visst jeg går for 1 stk minne og 1 stk CPU XP 2500 og WinXP Home OEM så burde jeg egentli komme bra ut.

Har fundert på det i en god stund å hive i mer ram.

Burde vel egentli funke fett.. tror jeg da..

Så tar jeg dette kabinettet i tilleg til

en AS3

Lenke til kommentar

morph: hvis du er student, eller har en student i familien, for guds skyld ikke kjøp winXP home OEM, da kjøper du heller WinXP Pro på student lisens! koster 400-500kr, og du får PRO versjonen! da sparer du sikkert penger, og du får et garantert mye bedre produkt!

Lenke til kommentar

Hehe.. ja det er det som er problemet. Har ingen student i familien. Og i tillegg er jeg akkorat ferdig på skole. Så er ikke lenger student.

Men hva er egentli forskjellen på home og professional ?

Har hørt at det bare er noen programmer, som jeg ikke har bruk for i det hele tatt

Lenke til kommentar

Det er jo bare det, har jeg egentli behov for de tingene liskom. Man må liksom betale 500-600 kr ekstra for prof versjonen.

Sitter nå med beta versjonen av prof og for min del så er jeg jo bare på nette, har av og til nettverk, og spiller litt.

Så jeg regner med at jeg ikke trenger de ekstra tingene som prof gir meg

Etter det jeg kan lese ut av denne teksten, så er ikke ASR på home edition. Noen som kan forklare meg i korthet hva det er ?

Edit: Er det mulig for meg å få andre til å kjøpe WinXP student ? Siden jeg ikke er student lengre så..

Lenke til kommentar

...hvis du ikke har student i familien...hvorfor ikke bli det selv?

betal semester-avgiften (som privatist) og handle diverse ting til studentpriser :)

kjenner flere som gjør det for å spare MASSE penger på månedskort til bussen etc. :)

Lenke til kommentar

sorry dobbelt postingen.. klikekt totalt her, først så kom han fram med, du kan ikke legge inn temaer så raskt etter hverandre, dette var første temaet på en time, så trykket jeg en gang til da gikk det, men så fikk jeg ikke slettet det.. :(

Men, må jeg da sende student bevis til dem ?

Noen som har kjøpt gjennom std pakken ?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle gjøre deg oppmerksom på endel ting som kunne virke litt uoppklart.

OEM versjon kan du kjøpe hvis du kjøper hvilken som helst hardware. Selv en kabel, mus eller ram gjør at du kan kjøpe OEM versjon.

Studentversjon kan kjøpes hvis du har en student eller skoleelev i familien. Det gjelder altså fra første klasse til videregående og høyskole/universitet. Går utifra at privatskoler også regnes med.

Lenke til kommentar

Uhmm.. nei, ikke etter det som står på www.komplett.no

Der står det at du kan kjøpe OEM sammens med ny maskin eller sammens med CPU, hk eller hardisk

Blir nokk til at jeg benytter meg av min kamerats studentbevis :) Litt må man nu utnytte systemet, og kan jeg spare ett laken på det så, er valget enkelt

Lenke til kommentar

husk at studentversjonen er en oppgradering da, og at du må ha en eller annen form for windows på cd fra før.

vi selger studentversjoner i sjappa, og spør aldri etter studentbevis, vi bare nekter bedrifter å kjøpe dem. de fleste har noen som kan kjøpe for seg uansett, så det er bedre at de tar en snarvei, enn å sette himmel og jord i bevegelse for å få tak i et studentbevis/skolebevis/lærerbevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...