Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

TIlsynelatende fin desktop, men der ingen programmer er funksjonelle

Anbefalte innlegg

Når jeg slår på maskinen(en Acer exstansa(?), ca 3 år gammel) går alt fint. Skrivebordet kommer frem som normalt, og alle ikonene er der de skal. Alt ser fint ut. Problemet oppstår når jeg trykker på et ikon(snarvei til Internett Explorer, Firefox, word - dokumenter etc etc...). Jeg trykket på snarveien/ikonet, og ventetegnet kommer opp, så skjer ingenting. Plutselig skjer ingen verdens ting når jeg klikker på de ulike ikonene.

Kan dere hjelpe meg? PCen er rimelig gammel, og det er snart på tide med ny, men har mye av verdi innpå.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desktop? Er ikke Exstansa en laptop?

Jeg ville tatt kopi av alle personlige ting som jeg ville tatt vare på og bruke tilbakestille maskinen til fabrikkoppsett, evt formatere og legge inn alt på nytt...dersom den er 3 år gammel kan det fremdeles være mye maskin igjen. Hva med å oppgradere den litt med mer ram f.eks.

Lenke til kommentar

Desktop? Er ikke Exstansa en laptop?

Jeg ville tatt kopi av alle personlige ting som jeg ville tatt vare på og bruke tilbakestille maskinen til fabrikkoppsett, evt formatere og legge inn alt på nytt...dersom den er 3 år gammel kan det fremdeles være mye maskin igjen. Hva med å oppgradere den litt med mer ram f.eks.

Skrivebord* kanskje? Det første som kommer opp etter inntastet passord + enter. Hehe... Men hvordan kan jeg ta kopi av personlige ting når jeg ikke kommer inn på mapper, programmer etc?

Lenke til kommentar

Mange muligheter

1: Prøv å trykk f8 når maskinen starter og start i sikkerhetsmodus, se om du får tilgang til filene da.

2: Last ned en ubuntu live cd og brenn ut evt legg det på en minnepenn, boot fra cd/minnepennen og hent filene gjennom ubuntu til en ekstern harddisk eller minnepenn.

3: Kjøp en sata harddiskdocking så kan du skru ut harddisken og koble den til en annen pc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snarveiene til programmene som ikke fungerer? Hva skjer hvis du går til selve filplasseringen og åpner de derifra?

Du kan også sjekke harddisken med Windows eget verktøy/scandisk-

C\:-høyreklikk-egenskaper-verktøy-feilsøking-"søk etter og forsøk å reparere skadede sektorer"(el. lignende.), eller evt. laste ned programvare.

Før du gjør dette vil det nok være lurt å gjøre som rulleguru foreslår i post nr.4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...