Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU ødelagt?


Anbefalte innlegg

Hei! Har nylig bygd denne PC'en:

 

- Intel i5-2500k

- Corsair Dominator DHX DDR3 2x4 GB 1333MHz

- Noctua NH-D14 CPU Kjøler

- Cooler Master Silent Pro 850W PSU

- 2*MSI Radeon HD 6870 i CrossFire

- Asus P8P67 Evo B3

 

Overklokket CPU'en til 4,5GHz, og der lå den stabilt på 58 grader ved full load via Prime95 i flere timer.

Kjøleren tvingte meg til å installere minnekortene i DIMM b1 og b2, i stedet for anbefalt a1 og b1 (i følge hovedkortmanualen)

 

Plutselig (etter flere dagers bruk) så skrudde PCen seg av helt uten videre. Ingenting annet enn oppstart og instilling av Dirt 3 ble foregjort når det skjedde. Når jeg prøvde å skru den på igjen, så skrudde den seg av igjen etter et tidels sekund. Diodene og viftene skrudde seg på i et tidels sekkund også.

 

Hvis jeg koblet ut strømmen til CPUen så kunne PCen starte opp, men fungerte selfølgelig ikke. Prøvde også å koble ut alt untatt hovedkortet, CPU og ett minnekort, men den fungerte fortsatt ikke.

 

Spørsmålet er: Er CPUen ødelagt? Og hvis svaret er ja: Hvorfor skjedde dette (for å forhindre en repetisjon a uhellet i fremtiden)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt å resette CMOS? Se i manual for eventuelle jumper-instillinger, eller ta ut batteriet på hovedkortet uten strømforsyning tilkoblet i 10-30 sekunder.

 

Hvis du virkelig har drept CPU, så sier jeg gratulerer. Skulle virkelig likt å visst hvor mange volt du da foret den stakkars silikon-chippen med.

Lenke til kommentar

Så lenge du har holdt deg under 1.4-1.5V(maks) så skal cpuen ha overlevd.

 

Kan tenke meg at PSUen har tatt kveld jeg :)

 

Men reset biosen å sjekk først. Prøv deg fram. Koble alt du ikke trenger ut av pcen. Feks ekstra nettverkskort osv. Sånt at det bare er CPU, MINNE, HK og HDD som er koblet på hk.

Lenke til kommentar

CMOS har jeg allerede resetta, men det fungerte ikke.

 

Volt var satt på Auto, og har dermed aldri oversteget 1,32V.

 

Er PSUen ødelagt, hvis PCen skrur seg helt fint på hvis strømmen til CPUen er kobla ut? Hovedkortet ødelagt?

Lenke til kommentar

Overklokking medfører alltid en viss risiko for at det svakeste leddet kan ryke, i dette tilfellet så har du flere komponenter å velge mellom.

 

Anbefaler at du feilsøker komponentene en for en i en annen maskin, start med cpu , så minne , skjermkort og til slutt hovedkort med en annen psu og eventuelt sjekk at det ikke er noe i kabinettet som kan sørge for en overledning / kontakt med noe metal etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...