Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer hvis det blir brann pga. uautorisert elektrisk arbeid?

Olli12345

Anbefalte innlegg

Elektrikerne vil gjerne mele sin egen kake.

Er det merkeleg at elektrikerene ikkje vil at privatpersonar skal ta over jobben deira? Det er ein grunn til at det er 5 års utdanning. Å installere eit elektrisk anlegg er meir enn å velge riktig kabel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ringte til min svoger som er elektriker. Mulig han ikke har alle kravene til installasjon i hodet, jeg vet ikke, men han sa at hvis sikringskretsen jeg kobler meg på er 10A skal kabelen være 1.5mm, altså er kablene jeg har brukt riktige. Jeg kikket også på lampene som er fast installert i overetasjen her og her er det brukt sammen lampettledningen som jeg bruker, så svogeren min klarte ikke se hvordan han skulle gjort det annerledes.

Lenke til kommentar

Men en 1.5mm lampettledning leder strøm bedre enn en 1.5mm PR kabel med tanke på at en lampettledning har 24 tråder mens en PR kabel kun har èn, forskjellen er at en PR kabel er langt bedre isolert.

Det er feil. Om noko så har ein einleiar lågare resistans og litt større straumføringsevne.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har nylig installert fire vegglamper i kjelleren min, noe jeg antagelig ikke har lov å gjøre siden jeg ikke er noen elektriker. Hva vil skje hvis mitt arbeid forårsaker brann? Hva vil forsikringsselskapet si om det?

du har lov til å installere vegg lamper men du har ikke lov til å bytte stikkontakt (den delen som er fastmontert i veggen) eller begynne å rote inni vegger eller lignende.

hvis du har gjort noe du egentlig ikke har lov til og det blir brann så utbetales det ikek forsikring i det hele tatt

jeg har tatt elektriker skolen og har forhørt meg rundt om akkurat det samme og det jeg skriver her er det jeg har fått til svar ;)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har nylig installert fire vegglamper i kjelleren min, noe jeg antagelig ikke har lov å gjøre siden jeg ikke er noen elektriker. Hva vil skje hvis mitt arbeid forårsaker brann? Hva vil forsikringsselskapet si om det?

du har lov til å installere vegg lamper men du har ikke lov til å bytte stikkontakt (den delen som er fastmontert i veggen) eller begynne å rote inni vegger eller lignende.

hvis du har gjort noe du egentlig ikke har lov til og det blir brann så utbetales det ikek forsikring i det hele tatt

jeg har tatt elektriker skolen og har forhørt meg rundt om akkurat det samme og det jeg skriver her er det jeg har fått til svar ;)

Jeg vil nok neppe være enig at dette gir 100% avkortning i erstatning. Forholdene rundt avkortning er noe som skal vurderes iht skadelidtes forhold, hvilken grad personen er å legge til last, er det familie kan ikke barna identifiseres med farens handlinger m.m. - så er totalt bortfall skjer ikke. Jeg ser ikke noe grunn til at dette er det samme om å sprenge/brenne huset sitt med forsett feks som er grovere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil nok neppe være enig at dette gir 100% avkortning i erstatning. Forholdene rundt avkortning er noe som skal vurderes iht skadelidtes forhold, hvilken grad personen er å legge til last, er det familie kan ikke barna identifiseres med farens handlinger m.m. - så er totalt bortfall skjer ikke. Jeg ser ikke noe grunn til at dette er det samme om å sprenge/brenne huset sitt med forsett feks som er grovere.

det er riktig at det seff kommer ann på situasjonen av hvor mye personen kan belastes, i det tilfelle jeg beskreiv så er det da hvis den personen som har fikla med det elektriske ulovlig som har 100% av skylda

Lenke til kommentar

det er riktig at det seff kommer ann på situasjonen av hvor mye personen kan belastes, i det tilfelle jeg beskreiv så er det da hvis den personen som har fikla med det elektriske ulovlig som har 100% av skylda

Nei - fal er ikke så firkanta, jeg vil tro at avkortningen vil merkes veldig kraftig, men det må mer til enn dine ord før jeg tror et forsikringsselskap, avkortningsnemda eller andre domstoler vil akseptere en så streng vurdering.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...