Gå til innhold

Rase, evolusjon og oppførsel

Anbefalte innlegg

Hmm, avstamming var faktisk ikke så verst, når jeg tenker meg om.

Jeg synes det virker som slimda er veldig rasistisk. Det er bare noe med tonen i språket hans som avslører han.

Det eneste han vil oppnå er å skape splid mellom etnisiteter, hat og usikkerhet. Dette med dårlig tilslørte naiviteter og banal pinnespikking av begreper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Myagos, om du har lest mine tidligere innlegg vil du se at det er dokumenterte bevis på genetiske forskjeller mellom "raser", evt "avstamminger", som tilsier at man må ta ekstra forhåndsregler for de. Om vi kaller det for "rase" eller "avstamming" er jeg faktisk likegyldig til, men å nekte for at de genetiske forskjellene har noe å si er dårskap.

Videoen over er 24 minutter lang hvor hun svarer på en annen video, som igjen svarer på en annen video, som igjen... ja... Har du tekst-versjonen? Jeg leser faktisk langt raskere enn dama snakker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Myagos, om du har lest mine tidligere innlegg vil du se at det er dokumenterte bevis på genetiske forskjeller mellom "raser", evt "avstamminger", som tilsier at man må ta ekstra forhåndsregler for de. Om vi kaller det for "rase" eller "avstamming" er jeg faktisk likegyldig til, men å nekte for at de genetiske forskjellene har noe å si er dårskap.

Videoen over er 24 minutter lang hvor hun svarer på en annen video, som igjen svarer på en annen video, som igjen... ja... Har du tekst-versjonen? Jeg leser faktisk langt raskere enn dama snakker.

Ja, det er forskjeller mellom mennesker. Noen av disse forskjellene er delt av mange mennesker i samme folkegruppe. Andre er det ikke. Noen av forskjellene er i hovedsak genetiske, altså et resultat av lang tids evolusjon. Men de aller fleste og største forskjellene kommer av ernæring, økonomiske og sosiale forhold.

Spørsmålet er egentlig dette: hva vil du bruke den kunnskapen til?

Lenke til kommentar

Det nevnte jeg allerede i innlegget mitt.

som tilsier at man må ta ekstra forhåndsregler for de.

Som jeg har nevnt tidligere i innleggene mine, gjelder dette f.eks medisiner som er rettet mot en gruppe, eller en medisinsk behandling. Det kan også brukes i politietterforskning, og sikkert mange andre funksjoner.

Lenke til kommentar

Det nevnte jeg allerede i innlegget mitt.

som tilsier at man må ta ekstra forhåndsregler for de.

Som jeg har nevnt tidligere i innleggene mine, gjelder dette f.eks medisiner som er rettet mot en gruppe, eller en medisinsk behandling. Det kan også brukes i politietterforskning, og sikkert mange andre funksjoner.

Akkurat. Så det handler egentlig om diverse medisinske applikasjoner for deg. Er det sånn og forstå?

Lenke til kommentar

Ikke bare medisinske, men ja. Jeg ønsker at informasjon rundt dette kommer frem og blir godtatt, og ikke skjøvet under "rasist"-teppet man liker å komme med når det er snakker om forskjeller mellom "raser".

Men det er jo godt kjent at man f.eks med fordel kan bruke forskjellig hjertemedisin på nordmenn og afro-amerikanere. Det er ikke kontroversielt.

Hva MER vil du bruke denne kunnskapen til?

Lenke til kommentar

Kildene brukt i videoen ligger i boksen under filmen. Bare åpne den i youtube.

Masse å lese der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...