Isbilen Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Lurte på om jeg skulle spesifisere "genetisk", men tenkte at så dumme er dere ikke at det skulle være nødvendig. Vær takknemlig for det og dra det ikke lenger. Endret 8. september 2011 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 En afrikaner kan ikke bli europeer. Og da kan en afrikaner iallefall ikke bli en Nordmann. 3 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Det er mer eller mindre det vi har prøvd å si hele tiden, Isbilen. Jeg har ingenting imot at en afrikaner bosetter seg i Norge (sålenge han blir en del av landet, og ikke ender opp som en trygdenotis). Men jeg vil ikke kalle han for en nordmann. Norsk-afrikaner er derimot mer passende. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Dere klarte ikke å la det ligge, nei. Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Du skrev det jo selv. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Men det gikk klinkende klart frem av kontekst at det var snakk om genetikk og hudfarge. Ingen av disse tingene er til hinder for inkludering og sameksistens. 2 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 En afrikaner kan ikke bli europeer. Lurte på om jeg skulle spesifisere "genetisk", men tenkte at så dumme er dere ikke at det skulle være nødvendig. Dere klarte ikke å la det ligge, nei. Hva er det du sier egentlig? Er du enig med oss, eller hva? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Det halmstrået kan du bare legge fra deg. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Da må du nesten forklare litt hva det er du egentlig mener. Vi har hele tiden sagt at du ikke kan kalle en afrikaner for en nordmann, da de er genetisk forskjellige. Men vi har aldri sagt noe imot at han kan bli norsk statsborger. Og er det ikke det du har skrevet, rett og slett? 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 En afrikaner kan absolutt være eller bli nordmann. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Men ikke en europeer? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Herregud, det gikk da tydelig nok frem hva jeg mente. Man kan selvfølgelig ikke endre genene sine. 1 Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Og da kan han jo ei heller bli Nordmann! Og nei, Nordmann betyr ikke at man enkelt og greit har Norsk statsborgerskap. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Herregud, det gikk da tydelig nok frem hva jeg mente. Man kan selvfølgelig ikke endre genene sine. Ja, det er jo det vi har sagt. Det jeg og andre legger i ordet nordmann er genetisk bakgrunn. Som jeg også nevnte, var at vi hadde ingenting imot at han ble en norsk statsborger. Så med mindre jeg har misforstått det du har skrevet her, så er du enig i at en afrikaner ikke kan bli en nordmann genetisk sett, men fortsatt bli en norsk statsborger. Var det noe mer? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Kan jo ikke nekte folk å ta feil. Hva er en genetisk nordmann? Hva med folk fra for eksempel nordvestlandet? Jeg kjenner flere der som er så mørke i huden og håret at de kunne gått for å være spanjoler, garantert resultat av internasjonal halmhopping i hansatiden. Men de har flerfoldige generasjoner norske pass å vise tilbake til. Er de genetiske nordmenn? Jeg har en svenske langt tilbake i slektstreet. Er jeg genetisk svenske? Hvis min venninne, adoptivbarn fra Asia, får et barn med en nordmann, blir det en genetisk nordmann? En genetisk halvnordmann? Hvor skulle i så fall de grensene gått? Endret 8. september 2011 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Hvilken nytte har du av den klassifiseringen? Kan du forutsi noe som helst på grunnlag av den? Endret 8. september 2011 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Ja, du kan forutsi at personen har et asiatisk og nordisk opphav, og man bør dermed trå varsomt når man skal medisinere personen med veldig kraftige medisiner. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Da antar jeg at du er lege? Eller kanskje anestesisykepleier? Farmasøyt? Endret 8. september 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Marrow.org - about joining the registry Q: Does race or ethnicity affect matching? A: Racial and ethnic heritage are very important factors. ... Members of these backgrounds are especially needed: Black or African American American Indian or Alaska Native Asian, including South Asian Native Hawaiian or other Pacific Islander Hispanic or Latino Multiple race Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå