Gå til innhold

Rase, evolusjon og oppførsel

Anbefalte innlegg

1.

a group of persons related by common descent or heredity.

2.

a population so related.

3.

Anthropology . a.

any of the traditional divisions of humankind, the commonest being the Caucasian, Mongoloid, and Negro, characterized by supposedly distinctive and universal physical characteristics: no longer in technical use.

b.

an arbitrary classification of modern humans, sometimes, especially formerly, based on any or a combination of various physical characteristics, as skin color, facial form, or eye shape, and now frequently based on such genetic markers as blood groups.

c.

a human population partially isolated reproductively from other populations, whose members share a greater degree of physical and genetic similarity with one another than with other humans.

a.

any of the traditional divisions of humankind, the commonest being the Caucasian, Mongoloid, and Negro, characterized by supposedly distinctive and universal physical characteristics: no longer in technical use.

b.

an arbitrary classification of modern humans, sometimes, especially formerly, based on any or a combination of various physical characteristics, as skin color, facial form, or eye shape, and now frequently based on such genetic markers as blood groups.

c.

a human population partially isolated reproductively from other populations, whose members share a greater degree of physical and genetic similarity with one another than with other humans.

4.

a group of tribes or peoples forming an ethnic stock: the Slavic race.

5.

any people united by common history, language, cultural traits, etc.: the Dutch race.

Ordboka er en fin plass å begynne, når man ser etter definisjonen. F.eks:

and now frequently based on such genetic markers as blood groups.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stemmer for at rase skal bety genetiske forskjeller. Må kunne kalle en spade for en spade.

Det er vel det språkrådet og sier når de skriver:

rase gruppe individer innenfor en art med arvelige fellestrekk som skiller dem ut fra andre grupper

ordboka (samarbeider med språkrådet)

SÅ da er er det milliarder av forskjellige menneskeraser da.

Siden det ikke er noen offisiell bestemmelse hvor et skille mellom en rase og en annen går, så blir det bare sånn at forskjellige folk mener ulikt om hvor disse grensene går. Men at ordet rase ikke har noe med gener å gjør er jo bare tull, fordi det er jo disse som skiller de arvelige fellestrekka. Rase er også det ordet vi har brukt på andre dyrearter for å skille de ut innenfor en art, ser ikke noe galt med å gjør det samme med mennesker så lenge det ikke blir brukt for å diskriminere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Korrekt, Sheasy, jeg er ikke enig i Northerns skille. Mitt skille ble nevnt tidligere, et lengre familietre med norsk tilknytning, samt "norske" gener.

Sier ikke at alle Germanere kan bli Norske på stedet. Men for å bli Nordmann, må man være av Germansk opphav (og ja, jeg vet 100% er vrient)

Endret av Northern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ingen har sagt at ikke genetiske variasjoner eksisterer i mellom forskjellige folkegrupper og hverandre. Det hadde vært helt tullete. Vi deler likevel mye flere likheter enn forskjeller som gjør at det utdaterte rasekonseptet ikke har verdi i seg og kan forkastes - noe vitenskapen har gjort for lenge siden.
Vi deler også fler genetiske likheter enn forskjeller med bananer. (Mellom 50-60% av vårt genmateriale er felles.)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
rase gruppe individer innenfor en art med arvelige fellestrekk som skiller dem ut fra andre grupper

Du er som en trassen, liten unge som bare nekter å forstå.

For å påføre ditt argument et reductio ad absurdum, kan man på samme måte si at det finnes milliarder av musikksjangere (én for hvert album), millioner av litterære sjangere (én for hver bok), milliarder av maurarter (én for hver tue), og så videre...

Inndeling og katagorisering er et middel for å oppnå en ryddig og praktisk oversikt over et visst emne, og brukes innenfor stort sett alle grener innen kultur, vitenskap og hverdagsliv. Det er et konsept til og med dere multikulturalistiske vriompeiser stort sett klarer å forholde dere til - bortsett fra når det som skal inndeles og katagoriseres, er folkegrupper. Da slår plutselig alt seg vrangt...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Du blander rase og art.

Det er vel riktigere å si at det er *du* som blander rase og art. De taksonomiske nivåene i biologisk klassifikasjon på norsk har ingen undergruppe som heter 'rase', og arten vår er Homo Sapien Sapiens, ikke arier eller germaner, som i høy grad er en kulturell klassifikasjon.

Så nei, en Afrikaner har ikke større likhet i genene med meg, enn hva en nabo med germansk bakgrunn har.

La oss si at genene dine er alfabetet.

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÆØÅ

Statistik sett, selv om din nærmeste nabo har en sekvens som ligner din, så vil du finne utallige folk i Afrika og Asia som har akkurat de samme genene som deg, i forskjellige kombinasjoner. Altså vil du rent statistisk finne FLER personer i Afrika og Asia osv. med gener som ligner dine egne enn du vil finne i din tilsynelatende kriddhvite norske nabo.

Hudfarge og ansiktsstruktur styres av enkelt gener som riktignok er synlige og oppfattes utad. Men observert utenfra, si om en flyvende disk landet i morgen og en alien kom ut, så ville vi alle se like ut for ham. Faktisk er det menneskelige fargespektret så begrenset at vi for ham kanskje alle ville se lilla, eller grå ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hudfarge og ansiktsstruktur styres av enkelt gener som riktignok er synlige og oppfattes utad. Men observert utenfra, si om en flyvende disk landet i morgen og en alien kom ut, så ville vi alle se like ut for ham. Faktisk er det menneskelige fargespektret så begrenset at vi for ham kanskje alle ville se lilla, eller grå ut.

Er du ironisk eller er du seriøs her??? At fargespekteret er såpass begrenset og at en alien ville ikke se forskjell må være det dummeste argumentet jeg har hørt. Og ingen kilder heller nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er du ironisk eller er du seriøs her??? At fargespekteret er såpass begrenset og at en alien ville ikke se forskjell må være det dummeste argumentet jeg har hørt. Og ingen kilder heller nei.

Mennesket ser en bølgelengde på 400-700nm.

Spektret går ifra en mindre enn en tusendels nanometer til over hundre kilometer.

Forøvrig er genetisk avstand mellom menneskegrupper og genetisk avstand mellom individer to forskjellige ting. Det jeg prøver å forklare er at den statistiske forskjellen mellom INDIVIDER nødvendigvis ofte må være langt mindre enn forskjellen mellom folkegrupper.

Ergo har vi alle en eller flere doppelgangere i Asia og Afrika som ser svært ulike ut (for oss som har hjerner som er trent opp i å se forskjeller på menneskers ansikter), men som har NESTEN identiske gener med oss - og er langt nærmere "beslektet" oss genetisk enn de fleste naboene våre.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du er som en trassen, liten unge som bare nekter å forstå.

For å påføre ditt argument et reductio ad absurdum, kan man på samme måte si at det finnes milliarder av musikksjangere (én for hvert album), millioner av litterære sjangere (én for hver bok), milliarder av maurarter (én for hver tue), og så videre...

Inndeling og katagorisering er et middel for å oppnå en ryddig og praktisk oversikt over et visst emne, og brukes innenfor stort sett alle grener innen kultur, vitenskap og hverdagsliv. Det er et konsept til og med dere multikulturalistiske vriompeiser stort sett klarer å forholde dere til - bortsett fra når det som skal inndeles og katagoriseres, er folkegrupper. Da slår plutselig alt seg vrangt...

Er ikke noe ryddig med rase begept, du har dine rasistiske meninger andre har sine, men vitenskapen sier raser ikke finnes, jeg holder meg til vitenskapen, men noen rasistiske meninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du slutte med det fordømte rasiststempelet? Du får deg selv til å virke som en idiot fra SOS Rasisme.

Flere vitenskapsmenn som bekrefter raser, men takket være UNESCO blir de frøset ut, alt i liberalismens og multikulturens navn.

Endret av Northern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skriver han at en rase er overlegen andre? I såfall, slutt med det fordømte rasiststempelet!

Flere vitenskapsmenn som bekrefter raser, men takket være UNESCO blir de frøset ut, alt i liberalismens og multikulturens navn.

Hva enkelte vitenskapsmenn tror er ubetydelig. Hva hele det vitenskapelige miljøet konkluderer derimot er betydelig.

Vi har "vitenskapsmenn" der ute som Kent Hovind som tror at mennesker levde sammen med dinosauruser, og tror at jorda er 6000 år gammel.

Gjør det ikke riktig av den grunn.

Endret av Myagos
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du slutte med det fordømte rasiststempelet? Du får deg selv til å virke som en idiot fra SOS Rasisme.

Han er rasist og har fått flere av sine poster slettet av moderatorne pga. sin ektreme rasisme, jeg tror også han har fått noen ferier fra forumet pga. det.

Hva du mener bryr jeg meg lite om, viss du ikke liker å bli kalt rasist, slutt å vær rasist, det faktum at du hele tiden prøver å bevise raser med å si at rase forskere blir sensuret, sier alt sitt, samme unskylding kreasjonister bruker, å millioner av forskere tror at bibelen er sann, men de får ikke lov å si det da de mister jobben. Same shit, du kommer med.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er din definisjon da?

På rasisme?

Å sette enkelte raser over andre i verdi. Typisk Black Panthers som sier at Afrikanere er overlegne, eller KKK som sier hvite (Europeere) er overlegne.

Å nå skal vi dra inn konspirasjonsteorier også!? Og jeg som trodde denne debatten ikke kunne synke lavere.

Er jo ikke en konspirasjonsteori når det er beviselig. Er jo bare å gjøre noen raske søk på bl.a UNESCO det.

Endret av Northern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...