Pasi Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 http://www.charlesdarwinresearch.org/Race_Evolution_Behavior.pdf Anbefales på det sterkeste for alle som vil lese seriøs forskning som baserer seg på ulike karakteristikker hos ulike menneskeraser. Det store problemet med denne forskningen er at den blir boikottet. Fordi den ikke er stueren hos det politisk korrekte akademia nekter de å forholde seg til den, og dermed blir den stående uutfordret, om ikke uimotsagt. ("Å nei, ikke enda en rasistteori.") Jeg tror det er en taktikk som vil straffe seg i lengden. Forskere burde forske, ikke la seg diktere av bekymringen for hva de eventuelt finner. Selv er jeg glad i Jared Diamonds teorier, fordi de så godt forklarer forskjellene i utvikling, men hva hvis en av disse forskjellene har manifestert seg i utviklingen av hjernen...? Det går an å forfølge to tanker på en gang i dette spørsmålet, men bare hvis det er "lov" å gjøre det. Som det er nå så blir feltet dominert av de som "tør", og det er gjerne folk som allerede er stigmatisert eller som har en agenda. Og man slipper ikke unna en viss grad av "høna og egget"-problematikk her: Ble Ashkenazi-jødene intelligente fordi de fikk intelektuelt krevende jobber, eller fikk de disse jobbene fordi de var intelligente? Geir Ja du har rett. Forskere i dag er altfor politisk korrekte. Vitenskap er vitenskap uansett hvor sjokkerende det kan være. Jared Diamond har noen interessante teorier, men mye av det henger ikke på grep. Afrikanere hadde samme mulighet til å fange f.eks antiloper eller bøfler og gjøre dem om til husdyr, men gjorde det ikke. Grunnen til at dette interesserer meg er fordi jeg ser hvordan etnisiteter alltid fyker i tottene på hverandre hvis de må dele samfunn. Afrikas konflikter er jo stort sett etniske. Nå er de ofte ikke av forskjellige raser, men mulig de ser forskjeller hos hverandre vi ikke ser. Tar jeg ikke feil kjenner europeere hverandre igjen på øynenene og asiater kjenner hverandre igjen på nesen. En japaner som var i Norge sa til en bekjent at alle så helt like ut. Vi sier jo det samme om japanere. Uansett, vær åpen, les og lær 3 Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Forskjell på mennesker er det, men hvor stor forskjell er det? Hva er forskjellene? Burde man skille forskjellige mennesker fra hverandre? Eg kan si at eg er halvt afrikaner og har ingenting imot folk som mener at menneskene er delt opp i ulike raser, problemet oppstår når disse "rassistene" skal slakte vekk utvalgte grupper eller skille de, nesten uansett grunnlag, av min personlige interesse. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 http://www.charlesdarwinresearch.org/Race_Evolution_Behavior.pdf Anbefales på det sterkeste for alle som vil lese seriøs forskning som baserer seg på ulike karakteristikker hos ulike menneskeraser. Det store problemet med denne forskningen er at den blir boikottet. Fordi den ikke er stueren hos det politisk korrekte akademia nekter de å forholde seg til den, og dermed blir den stående uutfordret, om ikke uimotsagt. ("Å nei, ikke enda en rasistteori.") Jeg tror det er en taktikk som vil straffe seg i lengden. Forskere burde forske, ikke la seg diktere av bekymringen for hva de eventuelt finner. Selv er jeg glad i Jared Diamonds teorier, fordi de så godt forklarer forskjellene i utvikling, men hva hvis en av disse forskjellene har manifestert seg i utviklingen av hjernen...? Det går an å forfølge to tanker på en gang i dette spørsmålet, men bare hvis det er "lov" å gjøre det. Som det er nå så blir feltet dominert av de som "tør", og det er gjerne folk som allerede er stigmatisert eller som har en agenda. Og man slipper ikke unna en viss grad av "høna og egget"-problematikk her: Ble Ashkenazi-jødene intelligente fordi de fikk intelektuelt krevende jobber, eller fikk de disse jobbene fordi de var intelligente? Geir Ja du har rett. Forskere i dag er altfor politisk korrekte. Vitenskap er vitenskap uansett hvor sjokkerende det kan være. Jared Diamond har noen interessante teorier, men mye av det henger ikke på grep. Afrikanere hadde samme mulighet til å fange f.eks antiloper eller bøfler og gjøre dem om til husdyr, men gjorde det ikke. Grunnen til at dette interesserer meg er fordi jeg ser hvordan etnisiteter alltid fyker i tottene på hverandre hvis de må dele samfunn. Afrikas konflikter er jo stort sett etniske. Nå er de ofte ikke av forskjellige raser, men mulig de ser forskjeller hos hverandre vi ikke ser. Tar jeg ikke feil kjenner europeere hverandre igjen på øynenene og asiater kjenner hverandre igjen på nesen. En japaner som var i Norge sa til en bekjent at alle så helt like ut. Vi sier jo det samme om japanere. Uansett, vær åpen, les og lær Jeg håper inderlig du tuller. Se dokumentaren til Jared Diamond igjen, han forklarer hvorfor det ikke funket. Lenke til kommentar
Populært innlegg αкαѕнα Skrevet 19. juni 2011 Populært innlegg Del Skrevet 19. juni 2011 Definer rasisme og misbruk av vitenskap i denne sammenhengen. Enkelt.. Visst vitenskapelig fakta den taler fordelaktig for en etnisk hvit og eller mot en mørkhudet gruppe er det rasisme og skal ignorerers. Visst den taler mot den etnisk hvite er det vitenskapelig fakta og skal følges og proklameres høyt i alle skoleverk. 17 Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Definer rasisme og misbruk av vitenskap i denne sammenhengen. Enkelt.. Visst vitenskapelig fakta den taler fordelaktig for en etnisk hvit og eller mot en mørkhudet gruppe er det rasisme og skal ignorerers. Visst den taler mot den etnisk hvite er det vitenskapelig fakta og skal følges og proklameres høyt i alle skoleverk. Har du eksempler på dette? Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Er jo bare å åpne øynene det. Ser jo slikt overalt. 1 Lenke til kommentar
Salvo Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Er jo bare å åpne øynene det. Ser jo slikt overalt. Da må det jo være kjempeenkelt å finne noen eksempler 2 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Er jo bare å åpne øynene det. Ser jo slikt overalt. Da må det jo være kjempeenkelt å finne noen eksempler Nåå skal det jo sies at forskning på rase og det der var noe de syslet med i rimelig stor skala på 30-40 tallet. Da fant man ut en hel masse. Hvor mye av denne forskningen blir brukt i dag? Nuff said.. 4 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Jeg har sjekket og lest om biologi i mange år, inkludert medisinsk biolgi blant annet medisinske forskjeller utifra nylig geografisk opphav. Det er ikke noe noen steder som viser at forksjellene er i nærheten av å utgjøre en rase mennesker. Rase er intet vitenskapelig begrep i utgangspunktet. Det finnes ingen definisjon - bare det du føler for. Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Jeg har sjekket og lest om biologi i mange år, inkludert medisinsk biolgi blant annet medisinske forskjeller utifra nylig geografisk opphav. Det er ikke noe noen steder som viser at forksjellene er i nærheten av å utgjøre en rase mennesker. Rase er intet vitenskapelig begrep i utgangspunktet. Det finnes ingen definisjon - bare det du føler for. Om du tror det ikke finnes noen definisjoner, så tar du feil. I fysisk antropologi er det mange konsistente rase-klassifikasjoner basert på fysiske trekk, kraniologi etc. I tillegg til dette kan man gjennom DNA-analyse finne ut hvilken befolkningsgruppe noen kommer fra, og disse resultatene er også alltid konsistente, f.eks. ved at folk av nord-europeisk avstamning alltid klynger sammen med andre nord-europeere på det genetiske kartet. Det er galskap å påstå at alle medlemmer av arten Homo sapiens sapiens tilhører samme rasevariasjon, når både genetikk og fysisk antropologi motsier dette. Da kan man likegodt hevde at alle hunder tilhører samme rase. 2 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Om du tror det ikke finnes noen definisjoner, så tar du feil. I fysisk antropologi er det mange konsistente rase-klassifikasjoner basert på fysiske trekk, kraniologi etc. Wikipedia er litt uenig. Nøyaktig hvilke definisjoner på rase er det man har? Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Faktisk er man nødt til å ta hensyn til rase når man skal teste medisiner fordi en medisin som funker helt greit på en hvit ikke vil ha noen effekt eller verre for en asiat eller neger... Hvordan passer det inn i "det finnes kun en rase" begrepet til rassisene mon tro? 9 Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Faktisk er man nødt til å ta hensyn til rase når man skal teste medisiner fordi en medisin som funker helt greit på en hvit ikke vil ha noen effekt eller verre for en asiat eller neger... Hvordan passer det inn i "det finnes kun en rase" begrepet til rassisene mon tro? Og? Du sa: Enkelt.. Visst vitenskapelig fakta den taler fordelaktig for en etnisk hvit og eller mot en mørkhudet gruppe er det rasisme og skal ignorerers. Visst den taler mot den etnisk hvite er det vitenskapelig fakta og skal følges og proklameres høyt i alle skoleverk. Fortell meg spesifikt hva som blir brukt i vårt skoleverk. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Fortell meg spesifikt hva som blir brukt i vårt skoleverk. Har ikke noen bøker her nå jeg altså, men husker en ting fra skolen hvor vi ble fortalt at det hadde INGEN betydning for barnet om det var blanding osv... Men så viser det seg at kvinnens livmorhals osv er formet spesielt for å føde barn som hadde en viss type hodeform. Det kan og går som regel fint uansett da, men det kunne oppstå problemer på grunn av det.. Bare å si noe slikt som at etnisk oppgav har nada å si forteller jo egentlig det meste om hvor saken står.. Eller? 5 Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Fortell meg spesifikt hva som blir brukt i vårt skoleverk. Har ikke noen bøker her nå jeg altså, men husker en ting fra skolen hvor vi ble fortalt at det hadde INGEN betydning for barnet om det var blanding osv... Men så viser det seg at kvinnens livmorhals osv er formet spesielt for å føde barn som hadde en viss type hodeform. Det kan og går som regel fint uansett da, men det kunne oppstå problemer på grunn av det.. Bare å si noe slikt som at etnisk oppgav har nada å si forteller jo egentlig det meste om hvor saken står.. Eller? Har dette blitt dokumentert som et relativt stort problem, eller er dette tilfeldig, og/eller skjer nesten aldri? Hvis dette hadde skjedd ofte, hadde det ikke vært kjent for flere? Kan ikke helt huske at vi ble lært om noe sånt, og hvis vi ble det, så tror jeg ikke at vi ble akkurat hjernevasket ideen om å blande med hverandre. Slik som du sa en gang, vi kan vel ikke stoppe kjærligheten? Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Slik som du sa en gang, vi kan vel ikke stoppe kjærligheten? Nope.. Jeg er ikke noen tilhenger av lover som blir tredd nedover folk. Men det er langt i fra det samme som at folk skal bli fortalt og hjernevasket til å tro at det nesten er bedre å blande seg... Det jeg savner er bevissthet og respekt for den vi er osv. 2 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Faktisk er man nødt til å ta hensyn til rase når man skal teste medisiner fordi en medisin som funker helt greit på en hvit ikke vil ha noen effekt eller verre for en asiat eller neger... Hvordan passer det inn i "det finnes kun en rase" begrepet til rassisene mon tro? Hva har det med rase å gjøre? ingen sier at det ikke er forskjeller, men det finnes ingen vitenskaplig begrunnelse for at disse små forsjellene utgjør noe rase, det finnes også medisiner som bare funker på menn og ikke kvinner eller medisiner som menn ikke trenger, men kvinner kanskje må ta, er menn og kvinner to forskjellige raser? Hva er raser, gi meg en vitenskaplig side, som deler verden inn i raser basert på vitenskaplige bevis, og som alle er enige i og kan beviser fordi en hver tvil, intil da er rase bare noe folk finner på på forskjellige folk fordi dem vil at raser skal finnes. Noen deler raser inn i hudfarge, andre inn i skjellet former, noen gjør det geografisk. Ikke noe av dette har noe rot i vitenskapen, Er jøder en egen rase? Hitler trodde det, men de er jo også hvite, rasistene på forumet her slenger rundt ord som høres vitenskaplige ut, som negoide og caucasiode osv, dette er bare ord rasister bruker for å late som de har noe vitenskaplig å komme med. Vi vet at visse sykdommer ofte da forksjellige kreft former er mer eller mindre vanlige utifra geografisk opphav, men vi kan ikke drive å dele in verden basert på hvilke sykdommer de har. hva skal vi kalle folk da, Bukspyttsjertel kreft folket, og Altzimer jøder? Ja visse grupper av mennesker er mer utsatt for visse sykdommer og reagerer anderledes på medisiner, men så gjør folk innad i "raser" skal folk som er laktose intollerange bli en egen rase? hva med de som er alergisk mot nøtter eller vepse stikk? Hva med dem som ikke tåler antibiotika? Det finnes hundervis om ikke tusenvis måter å dele inn mennesker på, ingen av dem utgjør raser. Endret 19. juni 2011 av Gunfreak 4 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Hva har det med rase å gjøre? ingen sier at det ikke er forskjeller, men det finnes ingen vitenskaplig begrunnelse for at disse små forsjellene utgjør noe rase, det finnes også medisiner som bare funker på menn og ikke kvinner eller medisiner som menn ikke trenger, men kvinner kanskje må ta, er menn og kvinner to forskjellige raser? Du drar eksemplene langt i dag skjønner jeg, men siden du tok det opp så kan du vel være enig i at det kanskje ikke ville være optimalt om verden kun besto av ett kjønn. Det er vitenskapelig bevist at for å skape barn trenger vi en mann og en kvinne. Utsletter du en av dem så mister høyst sannsynlig grunnlaget for videre eksistens. Rart hva... 3 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Det finnes hundervis om ikke tusenvis måter å dele inn mennesker på, ingen av dem utgjør raser. Det gjør det så aldeles ikke.. Etnisk opphav, ikke nasjonalitet, ikke sykdom, ikke noe som helst annet enn fysiske trekk som farge, kroppsbygning, og andre fysiske nyanser gir grunnlag for rase inndeling.. Det er slik vi deler inn dyr og det er slik vi deler inn mennesket... Rett og slett fordi det er slik den globale fauna er bygget opp. Alt annet blir jo helt absurd.. 5 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Det finnes hundervis om ikke tusenvis måter å dele inn mennesker på, ingen av dem utgjør raser. Det gjør det så aldeles ikke.. Etnisk opphav, ikke nasjonalitet, ikke sykdom, ikke noe som helst annet enn fysiske trekk som farge, kroppsbygning, og andre fysiske nyanser gir grunnlag for rase inndeling.. Det er slik vi deler inn dyr og det er slik vi deler inn mennesket... Rett og slett fordi det er slik den globale fauna er bygget opp. Alt annet blir jo helt absurd.. Vi deler inn dyr ja, i arter og underarter, raser finnes ikke naturlig, alle raser som finnes i dag(eller mer correkt breeds som det heter på engelsk) er menneskelig oppdrett. Siden mennesker ikke har blitt utsatt for direkte oppdrett av andre mennesker, finnes det ingen Raser/breeds, og siden det bare finnes en underart av mennesker homo sapiens sapiens, finnes det bare en menneske rase. Så du menner farger utgjør raser? Hva er da Australsike aborginere? Det er svarte som natta, akurrat som de svarteste i afrika, men er 40-45 000 år vekk fra Afrikanere, fakttisk er Nord Europere geografisk og tidsmessing langt nærmere Svarte afrikanre enn svarte afrikanre er svarte aberginere. Så Farge er derfor uteslukket, noe rasister ikke liker fordi farge er det som er lestest å bruke når du skal skille folk fra hverandre. Etnisk opphav? Selv om vi overseer det faktum at alle mennesker er afrikanrer viss vi går 50-60 000 år tilbake, så er det igjen tafat å dele de inn i etniske opphav, Viss du ikke ser forskjell på en korianer og en japaner, så er de samme rase i følge deg, sier du det til en korianer spytter han kanskje deg i ansiktet da de klart ser forskjell og ikke ser på seg selv om knyttet til japanere i det hele tatt. Samme med kinesere osv. Du ser kanskje ikke forskjell på en korianer og japaner, og en japaner seg kanskje ikke forskjell på deg og en slaver, med du vil kanskje ikke bli kalt en slaver? ikke vet jeg. Hva med polakk? Dette viser bare hvor tafat rase begrepet er, du legger hudfarge som en av kriteriene, andre legger fiktive grenser, som nylig etnisk opphav og vil derfor skille polakker fra germanere og vil i hvertfall ikke ha noe med at jøder er hvite som nordmenn. Du og alle andre rase fans har alle sine egene kvalifkajoner for raser, ingen er enige og derfor er det helt uburklig ord å bruke, spesielt når vitenskapen sier noe annet. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå