Slimda Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hvis du mener det er rasisme, mener jeg du burde ta en titt på definisjonen igjen. Det er på lik linje med at jeg aldri kan bli en afrikaner, somalier, japaneser, kineser. Eller britisk, tysk, spansk, fransk, etc. Jeg er 100% norsk, og ingenting jeg gjør kan forandre det. Dette har ingenting med rasisme å gjøre. Slutt å bland det inn i debatten. Jeg kan ikke bli afrikaner om jeg vil, på lik linje med at de ikke kan bli nordmenn om de vil. Blandingsmennesker er et problem, rett og slett. Som nevnt tidligere her er det problematisk med beinmarg og lignende om man er av blandingsrase. Ikke en situasjon jeg ville latt noen være i. 1 Lenke til kommentar
Partlow Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Alle begrep er konstruerte fenomen. Selv menneske er noe vi har laget for å klassifisere arten vår fra andre dyr i dyreriket. Jeg syns ikke at en germansk person kan bli norsk når som helst. Jeg har nevnt hva jeg syns tidligere. Men det er meningen min, og ikke en fasit. Jepp, nettopp. Klassifikasjoner av mennesker i genetiske grupper er i etter min mening for flytende til at man i hele tatt bør kategorisere, langt mindre gjøre det til en vitenskap. Det er fordi mennesker har alltid blandet seg med hverandre og forflyttet seg. Dagens klassifisering er basert på Carl von Linné og Immanuel Kants syn på saken. Linné delte menneskene inn i Europæus albus", "Americanus rubescens", "Asiaticus fuscus" and "Africanus niger". Kant delte også inn mennesker i fire raser. Det er faktisk Kant som utformet definisjoner på art og rase som brukes i dag. Det levde også en kar som het Johann Friedrich Blumenbach rundt år 1800. Han delte menneskene inn i fem raser: Den mongolske (gule), den malayarske (brune), den etiopiske (sorte), den amerikanske (røde) og den kaukasiske (hvite). Grunnen til at man kaller hvite for kaukasiske er fordi Blumenbach hadde en hodeskalle fra en dame som kom fra Kaukasus som han syntes var så vakker, og hans forskning på hodeskaller tilsa at dette var de hvites kjerneområde. Disse definisjonene ble det bygd og "forsket" videre på helt opp til 1940-50-tallet. Dog må man vel kunne si at 1700 og 1800-tallets vitenskap ikke var nøytral, ei heller eksakt og naturligvis preget av et fullstendig eurosentrisk syn. Jeg mener det er verdt å vite at raseforskningen er bygd på meninger og observasjoner av mennesker som ikke hadde moderne vitenskap eller kulturrelativistiske ideer til rådighet. Det vet jeg ikke. Jeg er ikke så belest på dette feltet, men jeg er sikker på det er noen andre som har funnet det ut. Alle spor tilsier at alle hominider på et tidspunkt utvandret fra Afrika. Endret 6. september 2011 av Partlow Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hvis du mener det er rasisme, mener jeg du burde ta en titt på definisjonen igjen. Det er på lik linje med at jeg aldri kan bli en afrikaner, somalier, japaneser, kineser. Eller britisk, tysk, spansk, fransk, etc. Jeg er 100% norsk, og ingenting jeg gjør kan forandre det. Dette har ingenting med rasisme å gjøre. Slutt å bland det inn i debatten. Jeg kan ikke bli afrikaner om jeg vil, på lik linje med at de ikke kan bli nordmenn om de vil. Blandingsmennesker er et problem, rett og slett. Som nevnt tidligere her er det problematisk med beinmarg og lignende om man er av blandingsrase. Ikke en situasjon jeg ville latt noen være i. ¨ Så ikke bare finner du på tull, men du hinter nå til at du ikke ville blande deg men en annen "rase" av den fiktive grunnen at det kan bli problematisk med beinmarg? Jo du kan bli afrikaner, de hvite i sør afrika føler seg og er like mye afrikanere som de svarte i sør afrika. I frankrike har du svarte franskmenn, samme i england og nederland, disse er svarte som har familie i landene som strekker seg tilbake hundrevis av år pga. kolonier og slikt, bare rasister i disse landene neker for at dem er britter, franskmenn eller nedelanske. Samme vil skje med norge om 100-200 år, da vil brune og svarte være like norske som den blekeste albino nordmannen du kan tenke. Og hva med tatere, kan tatere være nordmenn, de ser helt norske ut, men er ikke germanske i følge din klassifisering og derfor kan de ikke være nordmenn, faktisk er det godt mulig du har tater i deg og er derfor ikke ekte norsk. Ser du hvor problematisk det er når du ser verden gjennom raser? Det er derfor vitenskapen har godt vekk fra raser, rase begrepet gir ikke mening. Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Så det med benmargsproblemer er fiktivt i følge deg? Jøss, så leger som driver med dette tar feil? Du slenger jo rasiststempelet rundt deg i hytt og pine i tillegg. Bare kvalm med deg gitt. Endret 6. september 2011 av Northern Lenke til kommentar
autmek Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Alle spor tilsier at alle hominider på et tidspunkt utvandret fra Afrika. Ja, for 400 000 år siden vandret neandertalerene og ut av Afrika er teorien. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Så det med benmargsproblemer er fiktivt i følge deg? Jøss, så leger som driver med dette tar feil? Du slenger jo rasiststempelet rundt deg i hytt og pine i tillegg. Bare kvalm med deg gitt. Det er et fiktivt problem å basere sitt syns på om man skal blande forskjellige mennesker. Det er mye større sjangse for at den hvite dama du har barn med bærer bryst kreft genet som gjør at datteren du får får bryst kreft i en alder av 35. Enn at barnet du får med en svart dame en gang kommer til å trenge beinmargs overføring og ikke finner enn passene match. Altså viss du derfor utelukker å ha barn med en svart dame pga. dette må du allerde ha rasistiske motiver for hvorfor du ikke liker å parre deg med svarte. Dere har fremdels ikke forklart hva som er så speiselt med disse neadertaler genene, ei heller hvordan dere vil definere en nordmann, jeg spurte, kan en jøde bli nordmann, hva med tater, hva med di som har tater gener uten å vite det en gang. Lenke til kommentar
autmek Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Viss noen mener folk driver med rasisme her på forumet så kan de peke på den aktuelle paragrafen. Diskrimineringsloven Viss ikke er det ikke rasisme. Endret 6. september 2011 av autmek 2 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Marrow Matches for Minorities Are Harder to Find - Minority Volunteer Donors Needed . It is more likely that a donor who comes from the same racial or ethnic group as the recipient will have the same tissue traits. For African Americans, this is particularly true, as some African American tissue types are rarely found in donors from other ethnic backgrounds and may be unusual, even among other African Americans. Therefore, if the group of potential donors being searched is small, the likelihood of finding a match will also be small. Så ikke bare finner du på tull, men du hinter nå til at du ikke ville blande deg men en annen "rase" av den fiktive grunnen at det kan bli problematisk med beinmarg? Se over. Les litt om medisin. Jo du kan bli afrikaner, de hvite i sør afrika føler seg og er like mye afrikanere som de svarte i sør afrika. I frankrike har du svarte franskmenn, samme i england og nederland, disse er svarte som har familie i landene som strekker seg tilbake hundrevis av år pga. kolonier og slikt, bare rasister i disse landene neker for at dem er britter, franskmenn eller nedelanske. Samme vil skje med norge om 100-200 år, da vil brune og svarte være like norske som den blekeste albino nordmannen du kan tenke. Om 100-200 år, kanskje de har blitt så utblandete at de kan gå som Nordmenn. Det er vanskelig å si. Det er godt mulig jeg har noen andre raser i slekten min, siden skjegget mitt har et rødlig skjær i seg, men dette er så mange generasjoner tilbake at det ikke har noe påvirkning. Og hva med tatere, kan tatere være nordmenn, de ser helt norske ut, men er ikke germanske i følge din klassifisering og derfor kan de ikke være nordmenn, faktisk er det godt mulig du har tater i deg og er derfor ikke ekte norsk. Jeg har til gode å se en tater som "ser helt norske ut". Kanskje etter de har vasket seg? Ser du hvor problematisk det er når du ser verden gjennom raser? Det er derfor vitenskapen har godt vekk fra raser, rase begrepet gir ikke mening. Vitenskapen prøver å holde seg unna "raser" og går heller på andre spesifikasjoner, siden rasebegrepet er så betent. Siden noen misbruker det, er det ingen som vil røre noe med det. Man kan se samme tendensen til holdningen mot Frp etter terroraksjonen på Utøya. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg har til gode å se en tater som "ser helt norske ut". Kanskje etter de har vasket seg? Og du påsto at du ikke var rasist. Jo tatere kan se helt norske ut, spesielt viss dem har vært her i mange år og har blandet seg med hvite nordmenn. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Synes nå de har pleid å se ganske så østeuropeisk/sigøyner ut jeg.. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Viss noen mener folk driver med rasisme her på forumet så kan de peke på den aktuelle paragrafen. Diskrimineringsloven Viss ikke er det ikke rasisme. Nei, det er en lov, mot diskriminering, viss den loven gjorde det ulolvig å være rasist, ville vi ha flere tusen nynasister på fengel, for å ikke nevne flere dusin brukere på dette forumet. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg ser på tatere (er ikke det et negativt ladet navn?) som et pakk med tyver og tiggere som er i Norge for å snylte på rikdommen vår. Det er det jeg ser hver eneste dag i Oslos gater. Det har ingenting med rasisme å gjøre. Lenke til kommentar
autmek Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Det er ikke alltid så enkelt, og heller ikke alltid viktig, å klistre merkelapper på det som skjer i samfunnet. Det er hvertfall ikke bestandig lett å bestemme om noe er rasisme eller ikke. Å kalle noen for rasist er et sterkt ord, og fordi mange forbinder noe negativt med ordet, vil de fleste mislike dette tilnavnet. Rasist er en person som konsekvent og over lengre tid handler rasistisk. Det er feil å kalle en person for rasist selv om vedkommende sier eller gjør noe som er rasistisk en gang. Det han eller hun sier kan man kalle en rasistisk uttalelse, men det betyr ikke at personen er en overbevist rasist for det. Derfor bør man være forsiktig med å kalle folk for rasister, men heller bruker ordet om det de sier og gjør. Antirasistisk senter 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Takk for den. Det er håpløst å prøve å ha en diskusjon når man går til personangrep hele tiden. Siterer derfor direkte fra Marrow.orgs hjemmeside om hvordan man donerer beinmarg. Q: Does race or ethnicity affect matching? A: Racial and ethnic heritage are very important factors. ... 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Det er ikke alltid så enkelt, og heller ikke alltid viktig, å klistre merkelapper på det som skjer i samfunnet. Det er hvertfall ikke bestandig lett å bestemme om noe er rasisme eller ikke. Å kalle noen for rasist er et sterkt ord, og fordi mange forbinder noe negativt med ordet, vil de fleste mislike dette tilnavnet. Rasist er en person som konsekvent og over lengre tid handler rasistisk. Det er feil å kalle en person for rasist selv om vedkommende sier eller gjør noe som er rasistisk en gang. Det han eller hun sier kan man kalle en rasistisk uttalelse, men det betyr ikke at personen er en overbevist rasist for det. Derfor bør man være forsiktig med å kalle folk for rasister, men heller bruker ordet om det de sier og gjør. Antirasistisk senter EN gang ja, her får vi servert rasistiske ting hele tiden. eksempel Jeg ser på tatere (er ikke det et negativt ladet navn?) som et pakk med tyver og tiggere som er i Norge for å snylte på rikdommen vår. Det er det jeg ser hver eneste dag i Oslos gater. Det har ingenting med rasisme å gjøre. Endret 6. september 2011 av Gunfreak Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Er det rasistisk å si at jeg syns tatere er en pest og plage i oslos gater? 1 Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Er vel like rasistisk å si at sigøynerne i Kristiansand er innpåslitne og direkte vemmelige. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Er det rasistisk å si at jeg syns tatere er en pest og plage i oslos gater? Du kaller et helt folkeslag som et pakk med tyver og tiggere som er i Norge for å snylte på rikdommen vår DET ER RASISME, tatere har vært i norge i flere hundre år, på 50 og 60 tallet ble barn av tatere tvangs sterilisert og satt på egene barnehjem. Men det er vel greit at de blir det siden de bare er pakk og tyver og tiggere. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 De sigøynere jeg har sett og møtt, HAR bare vært pakk, tyver og tiggere. Trenger vi å trekke frem alle nyhetsartiklene om sigøynere som stjeler på en voldelig måte fra eldre mennesker? Hva med norske uteliggere som blir rundstjelt av sigøynere? Polakker kommer i det minste til Norge for å jobbe. 2 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Du er rasist og du setter deg ikke inn i ting, jeg sa tatere har vært i norge i 500 år, tror du virklig de har sittet på gata i oslo i 500 år og tigget? Du møtte noen få tatere og derfor er alle pakk og tyver, så viss du møter en dum afrikaner er alle afrikanere dumme? KAN DU BLI MER RASISTISK, du dømmer et helt folk basert på et par personlige møter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå