Gå til innhold

Rase, evolusjon og oppførsel

Anbefalte innlegg

Du tar litt feil der. Vi er ikke 100% afrikansk avstamning. Vi deler gener også med de huleboerne som bodde i europa-asia-området når vi migrerte fra afrika.

Og så? så det er homo nedadertales gener som gjør oss til nordmenn? Vi må ha gener fra disse folka som døde ut for 25 000 år siden for å være norske?

Kan derfor afriknare som kommer fra usa og kan spore familien sin tilbake til 1600 tallet i usa, være nordmenn siden de da har disse neandertaler genene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du menneskets historie og vandring enkelt kartlagt.

Jeg er fullt klar over det der. Du leste ikke hva jeg skrev. Vi som bor i europa migrerte ut av afrika og kom i kontakt med huleboerne som allerede bodde her. Og i flere tilfeller ble det barn mellom de to. Resultatet er oss.

Lenke til kommentar

Hva er det med spanjoler, kinesere, pakistanere og sørafrikanere som gjør at de ikke kan bli kalt for nordmenn? Min personlige mening er at de ikke passer i mitt bilded av hva en nordmann er. Når jeg reiser til Japan, forventer jeg ikke å bli møtt av blonde nordmenn i lusekoft, men av mørkhårete asiater med "skjeve" øyne. Er det rasistisk?

Det er en ekstremt simplistisk og trangsynt holdning. Du angriper kun menneskets ytre, og dømmer dem derifra. Jeg trodde tidelig 1900-tallet var over. Tydeligvis ikke.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Det finnes flere genetiske forskjeller enn bare det ytre.

Gi en definasjon på hva en rase er, og hvorfor germanere er en egen rase.

Så en fra korea som er adoptert, kan aldri bli en nordmann? der er Rasitsik, min nevø og niese er adopterte fra korea og de er nordmenn. de er Norske.

Jeg spør igjen, hvor mange raser tror du det finnes i Afrika sør for sahara?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du syns at din nevø og kusine er norske, selv om de er adopterte fra Korea. Det er helt greit, du skal få lov til å mene det. Betyr det at vi ikke har lov til å være uenige?

Definisjonen på hva en rase er? Jeg vet ikke hva slags definisjoner som blir brukt, men mener å huske at det har noe med muskler, knokler og ansiktsform.

*edit*

Sør for sahara har jeg ikke oversikt over. Afrikanere og europeere bor vel der?

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Nei, de er ikke Nordmenn. Har de Germansk opphav? Nei?

Betyr det at de er mindreverdige? Så absolutt ikke (ergo, ikke rasisme)

Jo fordi du nekter at de kan bli norske, det er raisme.

Hva er en amerikaner? hva er en Britte? Franksmann? Norge er ikke speiselt, eneste som gjør nore anderledes enn enn usa er at usa har hat mange forskjellige folk i mange hundre år, mens norge bare har hatt det i 50år?

Hva med jøder, kan jøder bli Nordmenn, hvofor/hvorfor ikke?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, de er ikke Nordmenn. Har de Germansk opphav? Nei?

Betyr det at de er mindreverdige? Så absolutt ikke (ergo, ikke rasisme)

Jo det er rasisme! Hvem er du som skal bestemme at de med "germansk opphav" kun kan bli norske? Du benytter deg av forskjellsbehandling basert på hva du personlig definerer som raser enda det er totalt uvitenskapelig bullcrap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det rasisme å nekte for at svarte er hvite?

Det er ingen som sier at det ikke er forskjeller på oss, men det er ingenting som sier at disse forskjellene kategoriserer oss inn i raser. Det har man sluttet med for lenge siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes flere genetiske forskjeller enn bare det ytre.

Gi en definasjon på hva en rase er, og hvorfor germanere er en egen rase.

Så en fra korea som er adoptert, kan aldri bli en nordmann? der er Rasitsik, min nevø og niese er adopterte fra korea og de er nordmenn. de er Norske.

Jeg spør igjen, hvor mange raser tror du det finnes i Afrika sør for sahara?

Rase er ikke et begrep som er fast definert. Derfor er det opp til hvert enkelt menneske å definer hvor grensen mellom en menneske rase og en annen rase går. Interessant at lovverket vårt bruker ordet rase når det ikke er fast definert.

rase

Lenke til kommentar

Hva er en amerikaner? hva er en Britte? Franksmann? Norge er ikke speiselt, eneste som gjør nore anderledes enn enn usa er at usa har hat mange forskjellige folk i mange hundre år, mens norge bare har hatt det i 50år?

Hva med jøder, kan jøder bli Nordmenn, hvofor/hvorfor ikke?

a belief or doctrine that inherent differences among the various human races determine cultural or individual achievement, usually involving the idea that one's own race is superior and has the right to rule others.

Dette er definisjonen på rasisme. Vi har ikke en eneste gang sagt at de er underdannige oss, eller mindreverdige på noen som helst måte. Eneste vi vil frem til er at vi ikke syns det blir korrekt å kalle de for nordmenn. En melkekartong blir ikke til en pakke smør om du flytter det i kjøledisken.

Jo det er rasisme! Hvem er du som skal bestemme at de med "germansk opphav" kun kan bli norske? Du benytter deg av forskjellsbehandling basert på hva du personlig definerer som raser enda det er totalt uvitenskapelig bullcrap.

Han bestemmer ingenting. Det er meningen hans. Norge er til tider et demokrati, og der er det normalt at man får komme med sin mening. Hva du kaller "totalt uvitenskapelig bullcrap" er faktisk noe enhver som jobber innenfor medisin må forholde seg til.

Det er ingen som sier at det ikke er forskjeller på oss, men det er ingenting som sier at disse forskjellene kategoriserer oss inn i raser. Det har man sluttet med for lenge siden.

Det er rimelig greit å kunne dele opp mennesket i raser, da man vet at visse typer medisiner reagerer ulikt på visse typer menneskeraser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det med spanjoler, kinesere, pakistanere og sørafrikanere som gjør at de ikke kan bli kalt for nordmenn? Min personlige mening er at de ikke passer i mitt bilded av hva en nordmann er. Når jeg reiser til Japan, forventer jeg ikke å bli møtt av blonde nordmenn i lusekoft, men av mørkhårete asiater med "skjeve" øyne. Er det rasistisk?

Nei, det er ikke rasistisk (mener jeg).

Men her sier du altså at begrepet nordmann er et subjektivt, oppkonstruert fenomen. Skapt av kulturelle og sosiale verdier. Hvorfor skal dette synet (altså den germanske nordmannen) være mer gjeldende enn den nordmannen som som genetisk skiller seg fra det mer tradisjonelle begrepet nordmann?

Jeg er fullt klar over det der. Du leste ikke hva jeg skrev. Vi som bor i europa migrerte ut av afrika og kom i kontakt med huleboerne som allerede bodde her. Og i flere tilfeller ble det barn mellom de to. Resultatet er oss.

Og hvor mener du de huleboerne som var her før homo sapiens (dvs homo heidelbergensis og homo neanderthalensis) kom fra?

Endret av Partlow
Lenke til kommentar

Men her sier du altså at begrepet nordmann er et subjektivt, oppkonstruert fenomen. Skapt av kulturelle og sosiale verdier. Hvorfor skal dette synet (altså den germanske nordmannen) være mer gjeldende enn den nordmannen som som genetisk skiller seg fra det mer tradisjonelle begrepet nordmann?

Alle begrep er konstruerte fenomen. Selv menneske er noe vi har laget for å klassifisere arten vår fra andre dyr i dyreriket.

Jeg syns ikke at en germansk person kan bli norsk når som helst. Jeg har nevnt hva jeg syns tidligere. Men det er meningen min, og ikke en fasit.

Og hvor mener du de huleboerne som var her før homo sapiens (dvs homo heidelbergensis og homo neanderthalensis) kom fra?

Det vet jeg ikke. Jeg er ikke så belest på dette feltet, men jeg er sikker på det er noen andre som har funnet det ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke rasisme å si at svarte mennesker ikke kan bli hvite. Det er rasisme å si at de ikke kan bli norske fordi de ikke er verdig tittelen nordmann.

Vi har en annen definisjon på nordmann enn hva du har. Det er ikke rasisme.

Det er rasisme og si at svarte ikke kan bli nordmenn fordi dem er svarte.

Spiller ingen rolle hva din begrunnelse er, du nekter at de kan bli nordmenn, de er altså få forskjellige fra oss at de ikke kan bli nordmenn, det er forskjellsbehandling.

Du har fremdeles ikke svart på hvorfor disse neadertall genene gjør oss til germnaere, hva er så spesielt med disse genene som gjør at vi kan kalle oss nordmenn, mens de som ikke har de genene ikke kan bli, hva med, blandings mennesker, halvt "germansk" halvt afrikaner eller asiater, hvor mmye neadertaler gener trenger man for å bli nordmann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...