Gå til innhold

Panoramaskyting med fisheye -- hva slags stativfeste?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått litt sansen for å lage sånne interaktive 360-graders panoramaer man kan titte rundt i. Har gjort en del eksperimenter med 16-85-zoomen på et Manfrotto 190XB-stativ med 486RC2-hode, og resultatene er ok, men det er en veldig kronglete måte fordi

- stativhodet mangler separat låsbar panoreringsbase

- med bildevinkelen til en 16mm blir det nødvendig å ta veldig mange bilder, ofte i flere rader

- parallakseforskyvninger et et problem når objektivet ikke er sentrert over rotasjonsaksen

Jeg har uansett planer om å skaffe et Samyang 8mm-fiskeøye, og den bør være ideell til 360x180-panoramaer siden det bare er å putte kameraet på høykant så man får 180 langs høydeaksen, dermed holder det å bare snurre det én runde rundt.

Men da må jeg erklære meg ganske usikker på hvordan man egentlig fester denne saken på stativet på best mulig måte. Med de fleste vanlige objektiver har man en skinne med et feste for kamerahuset i den ene enden, så skyver man den på plass i festet på stativet sånn at inngangspupillen i objektivet er sentrert. Men går det med et fiskeøye, som ser tilnærmet rett ned? Eller må jeg til med sånne intrikate panoramahoder som man pleier å bruke for å ta flere rader med bilder? I så fall, har det noen spesiell fordel å bruke fiskeøye da, eller går den såkalte vinninga opp i spinninga siden jeg uansett trenger en diger og rælete affære for å feste kameraet på stativet?

Konkrete tips til passende produkter mottas med takk. Ser helst at prisen holder seg på riktig side av 2000 kroner, men den kan med stor fordel være enda et stykke under det. Masse bonuspoeng hvis det er en løsning som også kan brukes med andre objektiver enn bare fiskeøyet.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen eksempler på at det er mulig å lage 360 bilder som er satt sammen av bilder tatt med fisheye objektiv på et kamera som er vertikalt montert?

Uten å være skråsikker på dette, så virker det som det er ganske umulig, og at du har missforstått hvordan disse "360 fisheye" bildene du har sett er skapt.

Lenke til kommentar

Jeg tror trådstarter har sett enkelt-bilde panorama.

Da er det brukt et spesielt objektiv med speilkule. Det er et norsk firma som selger dette som nylig averterte noen slike i bruktmarkedet på Foto.no. Dessverre klarer jeg ikke å finne igjen websiden til firma, de hadde neoen veldig bra eksempler på bilder tatt i Norge.

Noen som har link, eller har vært borti dem?

GoPano er et firma som lager dette utstyret; http://store.gopano....cts/gopano-plus

De har også slikt utstyr for iPhone; http://www.kickstart...ng-360-video-on

Et par web shopper som selger forskjellige typer; http://www.panoramic...gree_Lenses.htm

http://www.0-360.com...CFYaEDgodBmsCMQ

http://www.youtube.com/watch?v=GF8IdWRJjc4&feature=related

Lenke til kommentar

Jeg har veldig god erfaring med PTGUI. Vet ikke hvordan det funker med et 8mm fisheye, men har prøvd det for å flette sammen bilder tatt med Canon 10-22mm. De beste resultatene får man med et "rettegnende" objektiv, ikke alt for liten brennvidde og ganske mange bilder. Programmet lagrer bla. til quicktime .vr format som man kan zoome og scrolle rundt i.

Lenke til kommentar

Joda, det går helt fint. For eksempel blir det forklart hvordan her. Bildematerialet som er utgangspunktet er fem bilder tatt med sirkulært fiskeøye, hvorav ett bilde er rett oppover (senit) og resten bare peker hver sin vei.

Veiledningen på sida jeg linket til baserer seg på eldre og utrolig mye mer komplisert programvare enn hva jeg bruker, men prinsippet er akkurat det samme. For moro skyld lastet jeg end zip-arkivet med bildene og lagde noe som er omtrent likt det som er vist fram i slutten av artikkelen. Jeg la inn filene i Kolor Autopano Pro og skrev i parameterne at bildene er tatt med fisheye (normalt registrerer den det selv, men slet litt med disse filene), og programmet selv sydde dem sammen uten problemer (og hakket vekk de mørke kantene det sirkulære firkeøyet lagde). Måtte kompensere litt for noen skeivheter og forskyvninger som oppsto fordi bildene ifølge artikkelforfatteren/fotografen var tatt overlagt slurvete.

Dette resulterte i en diger, kjempebred jpg-fil som jeg lastet inn i Kolor Panotour Pro. Her skrev jeg inn en passende FOV-verdi og rendret en swf-fil som kan åpnes i Flash Player eller nettlesere med dertil egnet plugginn.

Konklusjon: det er meget mulig. Jeg lurer bare på om jeg trenger en Nodal Ninja-aktig kontrapsjon for å sentrere objektivet over rotasjonsaksen, eller om det finnes noen egnede Arca-Swiss-kompatible skinner som ikke stikker ut foran objektivet og blir synlige i bildet. Om sistnevnte er tilfelle, antar jeg at det går fint å skyte senit-bilde ved å bare vippe kulehodet skinna er festa på så langt tilbake som mulig. Autopano burde vel klare å skjønne hva det skal forestille, selv om det blir mer presist med en NN-lignende innretning -- men fint om noen kan bekrefte det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...