Gå til innhold

Får ikke valg om å installere Ubuntu ved siden av Windows

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Har gjort et par forsøk på å installere Ubuntu (på Asus Eee 1015PED hvis det har noe å si) nå, men når jeg forsøker får jeg kun opp valget mellom å

1) Installere Ubuntu på hele disken og slette eksisterende OS.

2) Manuelle, avanserte partisjoneringsvalg.

Har prøvd å finne ut av dette. Alle veiledninger jeg har vært borti tilsier at det også skal dukke opp et valg om å installere Ubuntu ved siden av eksisterende OS, men dette valget dukker altså ikke opp hos meg, og jeg kommer derfor ikke videre med installasjonen.

Noen som vet hva dette kommer av, og hva jeg kan gjøre? Jeg er langt fra noen avansert bruker og vil helst holde meg milevis unna de manuelle instillingene :blush:;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du allerede har 4 primærpartisjoner, så vil ikke valg om å installere Ubuntu ved siden av eksisterende OS dukke opp:

You want to look in Windows disk management. If you have 4 primary partitions that is one reason the install alongside option will not present itself. if this is the case you are going to have to remove a partition to make room for ubuntu, shrink C: from windows disk management, then from gparted create an extended partition with a minimum of a logical partition for ubuntu and a swap partition. Then select "choose partitions manually" at the installer window and proceed to install to those partitions.

Det kan se ut som din Asus allerede har 4 primærpartisjoner. Det enkleste for deg vil være å slette D partisjonen føe du installerer Ubuntu: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=738130. Dette kan du gjøre fra Windows: Start - Control Panel - Administrative Tools - Computer Management - Disk Management. Høreklikk på D og velg Delete Volume. Husk å ta backup av det du har lagret på D før du gjør dette. Etter at du har gjort dette bør installasjonen av Ubuntu gå greit.

Ellers vil jeg anbefale deg Linux Mint fremfor Ubuntu.

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...