Gå til innhold

85 mm F1.8 eller 50 mm F1.4 til 450 D?

Anbefalte innlegg

Ja det lurer jeg på da...

Som den amatøren jeg er, stortrives jeg foreløpig med mitt Canon 450D. For tiden bruker jeg Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM som allround-objektiv, funker fint. Men pga familieforøkelse ønsker jeg et godt portrettobjektiv til å fange de mange fantastiske øyeblikkene.

Jeg er åpen for andre forslag en nevnte objektiver i tittelboksen, men har et budsjett på 5000 (og helst mindre.

Vil 85 mm bli en anelse forvrengt nå og da, med tanke på jeg ikke har fullformat?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge objektivene vil gi gode resultater, uten noen form for forvrenging.

Jeg har hatt begge og synes det er vanskelig å velge mellom de - tror at 50mm er en mer allsidig brennvidde; men 85mm kan gi deg det lille ekstra med grøtete bakgrunn.

Takk for svar...

Jeg er nok ute etter det lille ekstra, synes bilder med lav dybdeskarphet blir noe helt eget. Men hvis det ikke skal være noe problem med 85 mm på 450'n, så er det en meget sterk kandidat. Mener bare at jeg leste et sted at pga "crop-faktoren" (eller noe i den duren) kunne bildene bli forvrengt. Men man skal vel ikke stole på alt en leser nu til dags :)

Lenke til kommentar

Det er helt feil, en sensor som er mindre i omfang en objektivet er designet for og vil derfor bruke en mindre bildesirkel i objektivet, så det er heller mere fordeler en bakdeler da man ikke bruker ytterkantene på objektivet og det er der de er som kjent svakest.

En cropfaktor på 1.6 som Canon har vil tilsi at en 80mm får en ekvivalent brennvidde på 128mm.

Edit: legger med et bilde som viser hva man får/bruker av bildesirkelen i et kamera utifra om det er Fullformat eller Crop-format.

post-151946-0-11496400-1308086280_thumb.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for svar...

Jeg er nok ute etter det lille ekstra, synes bilder med lav dybdeskarphet blir noe helt eget. Men hvis det ikke skal være noe problem med 85 mm på 450'n, så er det en meget sterk kandidat. Mener bare at jeg leste et sted at pga "crop-faktoren" (eller noe i den duren) kunne bildene bli forvrengt. Men man skal vel ikke stole på alt en leser nu til dags :)

Du har nok lest noe som er skrevet at en som ikke har skjønt tingenes tilstand.

50mm er 50mm og 85mm er 85mm. Så du kan teste ut med zoomen du har, og se hva du liker best.

50mm og 85mm er eksempler på brennvidde; som er identisk enten du har crop eller FF kamera. Men ettersom sensoren har forskjellig størrelse, blir bildevinkelen forskjellig - noe som gir forskjellig utsnitt når du står med samme avstand til motivet.

Lenke til kommentar

Aha... Tusen takk for så opplysende og utfyllende svar. Nå skjønner jeg greia.

Lurer på om 85 mm. blir for trangt inni leiligheten her, selv om jeg tror den ville vært svært tilfredsstillende med tanke på uttrykket jeg er ute etter.

Må tygge litt på det her altså. Skjønner jo at jeg burde fått meg et fullformats, men det er vel enn annen historie.

Lenke til kommentar

Lurer på om 85 mm. blir for trangt inni leiligheten her, selv om jeg tror den ville vært svært tilfredsstillende med tanke på uttrykket jeg er ute etter.

Må tygge litt på det her altså. Skjønner jo at jeg burde fått meg et fullformats, men det er vel enn annen historie.

Fullformat, for aa ta bilder av familien? Vell, funker det og, men er langt fra nødvendig.

Canon 450D med enten 35mm F2.0, 50mm F1.8 eller 50mm F1.4 er alle gode alternativer, som passer for innendørs fotografering.

(For all del, 85mm funker også)

Gjör det enkelt.

Still zoomen pä 35mm, og ta bilder. Passer det med utsnittet du vil ha?

Still zoomen pä 50mm, og ta bilder. Passer det med utsnittet du vil ha?

Still zoomen pä 85mm, og ta bilder. Passer det med utsnittet du vil ha?

Det utsnittet du fant passet best, gir det objektivet som du burde kjöpe.

De nevnte objektivene girt også god kontroll pä dybdeskarpheten, også pä et crop kamera.

Bare spør olympus brukeren, de vil bekrefte at dette er mer en godt nok.

(Trenger man virkelig saa liten dybdeskarphet, at naar öye er i fokus er nesa uskarp? ;~) )

Hvis det blir for mörkt til aa ta bilder, er kanskje en liten blits, som du kan rette opp mot taket en god investering.

Lenke til kommentar

Fullformat, for aa ta bilder av familien? Vell, funker det og, men er langt fra nødvendig.

Canon 450D med enten 35mm F2.0, 50mm F1.8 eller 50mm F1.4 er alle gode alternativer, som passer for innendørs fotografering.

(For all del, 85mm funker også)

Gjör det enkelt.

Still zoomen pä 35mm, og ta bilder. Passer det med utsnittet du vil ha?

Still zoomen pä 50mm, og ta bilder. Passer det med utsnittet du vil ha?

Still zoomen pä 85mm, og ta bilder. Passer det med utsnittet du vil ha?

Det utsnittet du fant passet best, gir det objektivet som du burde kjöpe.

De nevnte objektivene girt også god kontroll pä dybdeskarpheten, også pä et crop kamera.

Bare spør olympus brukeren, de vil bekrefte at dette er mer en godt nok.

(Trenger man virkelig saa liten dybdeskarphet, at naar öye er i fokus er nesa uskarp? ;~) )

Hvis det blir for mörkt til aa ta bilder, er kanskje en liten blits, som du kan rette opp mot taket en god investering.

Ikke kun familiebilder, men det er vel det som dominerer minnebrikkene nå om dagen:)

Fullformat er ikke aktuelt ifølge pengeboka nå uansett.

(Blitz har jeg allerede, og angrer ikke et sekund på det).

Har lekt litt med objektivet jeg har nå og kommet frem til at 50 mm vil passe meg best. Så da får en smøre seg med tålmodighet til de kommer inn på lager noensteds :)

Nok en gang, tusen takk for innspill:)

Lenke til kommentar

Du kan også vurdere Sigma 50/1.4. Den har litt mer upålitelig autofokus enn EF 50/1.4, og du har en bitteliten risiko for mandagseksemplar, men den er til gjengjeld enda litt bedre enn EF 50/1.4 vid åpen, og mange foretrekker den. Når du blender ned er EF 50/1.4 bittelitt skarpere, men den forskjellen er akademisk.

Lenke til kommentar

Enig i at 50mm er mer allround enn 85mm. Bare vær klar over at Canon EF 85mm F/1.8 USM er i en helt egen klasse: Skarpt fra største blender; og nydelige farger, kontraster og dynamikk. Vanvittig mye for pengene (ca 3.300)!!

Med et budsjett på 5000 har du jo egentlig råd til både den og Canon 50mm F/1.8 :thumbup:

Lykke til med valget!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at 50mm er mer allround enn 85mm. Bare vær klar over at Canon EF 85mm F/1.8 USM er i en helt egen klasse: Skarpt fra største blender; og nydelige farger, kontraster og dynamikk. Vanvittig mye for pengene (ca 3.300)!!

Med et budsjett på 5000 har du jo egentlig råd til både den og Canon 50mm F/1.8 :thumbup:

Lykke til med valget!

Detta va'kke lett! Jeg har veldig trua på 85 mm, men lurer på om det blir litt problematisk inne. Da må jeg i så fall stå på terrassen for å få tatt et halvfigur bilde av mini.

Men ser jo at Canon 50mm F/1.8 er drøyt billig. Hvor stor er forskjellen mellom den og 50 mm F/1.4 USM?

Lenke til kommentar

Men ser jo at Canon 50mm F/1.8 er drøyt billig. Hvor stor er forskjellen mellom den og 50 mm F/1.4 USM?

2/3 blendertrinn, pris, vekt og byggkvalitet :p

50/1.4 kan åpnes helt til 1.4, men er softere der enn de begge er på 1.8. 1.4 er kjent for mer tilfredsstillende bokeh, (og den Trondster nevnte tar det videre...)

Det er ingen dum idé å gå for 1.8 først, og så eventuelt låne/prøve 1.4 ved høve.

Lenke til kommentar

Som Kaian skriver, så kan du finne noe på foto.no's bruktmarked. Et marked med stort sett bare entusiaster (som behandler utstyret sitt veldig bra - selvfølgelig ingen garanti). Mulig å finne f/1.4 der. (Verre med f/1.8 da dette er forbruksvare for mange :p)

Har selv 50mm 1.8 (og APS-C sensor), og mener det er brukbart innendørs. Har vel bare vært montert på kameraet julaften 2010, men kjekt å ha i fotobagen. Tar hverken stor plass eller tungt å bære :)

Du nevnte du ville ha begrenset dybdeskarphet. Flere har kommentert det, men kanskje ikke så tydelig. Jeg har lest mye nyttig (og sammenlignet bilder for å finne ut hva jeg trenger av utstyr) på The digital picture. Her er en sammenligning:Canon-50mm-Lens-Bokeh-Comparison.jpg

----------50mm f/1.2---------------------50mm f/1.4---------------------50mm f/1.8

TDP test - Canon 50mm 1.8

TDP test - Canon 50mm 1.4

TDP test - Sigma 50mm 1.4

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg har eid begge objektivene. Til fotografering innendørs ville jeg valgt et med mindre brennvidde. Sigma sitt 30mm f/1.4 er et bra alternativ, da jeg opplevde 50mm som litt for trangt. Utendørs var det 85mm som ble mest brukt. 50mm er verken eller når det brukes på 450D. For trangt innendørs, mens 85mm gjør jobben bedre utendørs. Disse erfaringene er først og fremst baserte på portrettfotografering.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...