tinekatrine Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 (jeg beklager hvis jeg poster dette på feil sted) Hei! Jeg har en 4 år gammel HP pavilion tx1000 med windows vista installert. Den har stått stille tre år, og nå som vi ville ta den i bruk igjen tenkte vi at en reinstallasjon ville være fint. Vi prøvde å gjøre dette ved å bruke 'recovery disken' på pcen da vi ikke har noen av cdene som fulgte med. Vi fulgte instruksjonene og reinstallasjonen ble satt i gang, og når det var fullført (tror jeg) skrudde pcen seg av. Når vi skrudde på pcen igjen vil den ikke starte. Den skrur seg på, og skjermen er svart med hvit skrift hvor dette står: "Windows Oppstartsbehandling Windows kunne ikke starte. En nylig maskinvare- eller programvareendring kan være årsaken. Slik løser du problemet: 1. Sett inn installasjons-CDen for Windows, og start datamaskinen på nytt. 2. Velg språkinnstillinger, og klikk deretter Neste. 3. Klikk Reparer datamaskinen. Hvis du ikke har denne CDen, må du be systemansvarlig eller produsenten av datamaskinen om hjelp. Fil: \Windows\system32\winload.exe Status: 0xc000000f Info: Den valgte oppføringen kunne ikke lastes fordi programmet mandler eller er skadet. ENTER=Fortsett ESC=Avslutt" Som sagt, så har vi ikke cden. Når vi trykker ENTER står dette: "Velg operativsystemet som skal startes, eller trykk TAB for å velge et verktøy: Microsoft Windows Vista For å angi et avansert alternativ for dette valget skal du trykke F8. Verktøy: Windows Minnediagnose" Hvis vi velger 'Microsoft Windows Vista' eller trykker F8 går den bare tilbake til forrige skjerm. Vi har ikke prøvd å kontakte 'systemansvarlig eller produsenten av datamaskinen' om hjelp, det er kanskje det vi burde gjøre? Jeg bare ser for meg at de ber oss sende den inn, og så får vi dataen i retur med en veldig fin regning. Da er det vell mer lønnsomt å kjøpe en ny pc.. Er det noe vi kan gjøre selv for å fikse problemet? Det er ikke et problem om alt av filer og slikt på dataen blir slettet. Vi er bare interessert i billigst mulig løsning da vi er studenter... Bør vell nevne at bortsett fra den pcen har vi en mac til å laste ned programmer og slikt som måtte trenges. Setter veldig pris på all hjelp! Lenke til kommentar
tinekatrine Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 Hvor typisk er det ikke at jeg etter å ha skrevet et langt 'hjelp meg!' innlegg så fikser alt seg? Vell, hvis noen skulle ha det samme problemet: Når vi skrudde på maskinen trykket vi inn F11. Maskinen pep masse, men til slutt åpnet 'recovery manager' seg. Her valgte vi 'avanserte verktøy' (eller noe lignende), så systemgjenoppretting og satte det i gang. Etter dette fikset alt seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå