Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan trigger jeg en port manuelt?

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp endel port triggering regler på routeren min, men når jeg forsøker å bruke applikasjonen Port Triggering Initiation så registrer ikke routeren dette så portene blir ikke åpnet så jeg regner med at programmet rett og slett ikke fungerer.

Er det noen rask og effektiv måte å få aktivert port triggering fra forskjellige maskiner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

normalt vil du kunna aktivere en trigger-port du har satt opp ved å sende en utgående forbindelse fra en av maskinene på nettverket på denne porten. Noen ganger setter man andre restruksjoner også som også må stemme i tillegg til portnummeret, men dette er det mest basice.

Eksempelvis om du satt port 80 opp som en triggerport for port 6666 og PC1 bruker browseren sin, så vil det sette port 6666 forwardet til denne maskinen (ihvertfall inntill en annen maskin bruker browseren sin også og tripper triggerporten). Normalt bruker man selvfølgelig ikke så generellt brukte porter til slikt :)

Programmet du bruker kjenner jeg ingenting til så jeg kan ikke si noe om det - men gitt at det sendte ut trafikk på rett port i forhold til ha du spesifiserte, og at du ikke har satt opp ytterlige krav for aktivering av triggeren så burde hva som helst fungere.

Hva er det du skal bruke port triggering til forresten? Mange ting kan ofte løses med enklere og mer robuste metoder enn dette.

-Stigma

Lenke til kommentar

Om jeg har forstått det riktig så fungerer Port Trigger på den måten at om jeg manuelt sender ut data på en gitt port (la oss si port 1000) så vil router åpne port 6666 til maskinen som sende ut data via port 1000.

I mitt tilfellet så har jeg forskjellige spill som krever port forwarding, og jeg har forskjellige maskiner så det er ikke alltid en gitt IP-adresse som trenger gitte porter åpnet. Ergo tenkte jeg Port Trigger passer ypperlig da jeg kan sette opp slik at utsending av data via port 1000 vil automatisk åpne port nr 6666 til denne maskinen. Dette muliggjør at jeg kan manuelt trigge porter på de aktuelle maskinene ved behov istedenfor å bruke Port Forwarding som fører til åpne porter i routeren 24/7 istedenfor for å ha de åpne til enhver tid som med vanlig Port Forwarding. Samtidig så er jo Port Forwarding veldig tungvindt i scenarioer hvor det er flere maskiner som skulle hatt forskjellige porter åpnet til forskjellige tidspunkter.

Derfor tester jeg ut port triggering for å få en sikrere og mer effektiv erstatning for port forwarding.

Lenke til kommentar

Den enkleste måten å bruke port triggering er å bruke UPNP ^^

Du finner et bra skriv om port_forwarding her: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Port_Forwarding

Enig i at UPNP sansynligvis er et bedre valg for dette ja - dog det krever jo at applikasjonen selv har støtte for UPNP. Ved UPNP ber softwaren selv ruteren om å forwarde portene som trengs automatisk og fungerer dermed uavhengig av IPen den har på nettverket osv.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv UPNP og forwarder i tillegg noen porter manuelt. Det er noen tilfeller hvor kontakten starter utenfra, hvor UPNP ikke fungerer.

Ellers er UPNP eller port triggering en god løsning hvor flere maskiner skal bruke samme åpne porter. Da kan man ikke portforwarde kun til en IP :-)

Man må også være obs på at UPNP, portforward og tiggering kan påvirke de samme portene. Jeg prøver hvertfall helst å kun bruke en av metodene, slik at de ikke skal komme i konflikt. Hvilken rekkefølge de tre metodene prioriteres er muligens litt forskjellig, etter hvem som programmerer firmware?

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv UPNP og forwarder i tillegg noen porter manuelt. Det er noen tilfeller hvor kontakten starter utenfra, hvor UPNP ikke fungerer.

Virkelig? Nå vil jeg ikke deraile tråden, men i hvilken situasjon vil dette gjelde? UPNP vil jo automatisk åpne alle porter som applikasjonen lytter på (gitt UPNP støtte) - og ved mindre appen lytter så betyr det jo ikke stort om porten er forwardet eller ikke for å si det sånn. Jeg kan ikek helt se noen situasjon hvor et signal kommer utenifra, applikasjonen lytter OG har UPNP støtte, men IKKE har UPNP-forwardet portene. Det måtte i så fall være pga. en feil i UPNP implementasjonen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det gjelder TVersity mediastreamer. Uten at jeg forwarder port, så er det stengt utenfor nettverket.

Usikker på hva det skyldes, men det du skriver høres logisk ut ang UPNP.

Nå ser jeg at det heller ikke funker med forwardet port lengre, så det er nok en bug et sted her.

Fungerer fint på LAN og jeg har gitt programmet aksess til WAN. Må prøve å legge det inn på nytt. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...