Gå til innhold

Organisasjonen min trenger en ny hjemmeside, hva trenger jeg å vite?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Interesseorganisasjonen jeg er med i ønsker å fornye sin hjemmeside. Jeg fikk høre det at før en begynner å innhente tilbud fra diverse aktører bør en ha en viss kompetanse slik at en vet akkuratt hva en skal spør om og kreve.

Hva bør jeg spør etter?

Hvilken kompetanse bør jeg selv ha, og hvor skal jeg finne informasjon om dette?

Hvem bør jeg spør om å lage en proff nettside?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes et hav av designere og utviklere - nøkkelen her vil først og fremst se etter referanser, hvilke andre nettsider selskapet har utviklet. Utifra å se på referanser så får du en viss formening om hvilken type "stil" de designer etter. Man kjenner igjen likhetstrekkene for hver enkelt nettside.

Pris og leveringstid; hva man får inkludert i prisen er avgjørende samt hvilke funksjoner du vil få tilgang til ved å velge en løsning. Da snakker jeg om brukervennlighet, ønsker dere å ha et selskap som skal stå ansvarlig for siden ved å oppdatere\redigere den etter deres vilkår eller ønsker dere å gjøre dette selv? Her finnes det mange løsninger man må drøfte med leverandøren.

Kompetansemessig for deg som bruker må være at du vet akkurat hvordan du vil ha løsningen. Hvilke funksjoner du ønsker skal være der, ideer om design, utformelse og oppsett. Ta gjerne å sett opp en liste over de funksjonene du ønsker å ha der samt tegn deg en skisse som utvikleren kan jobbe utifra.

Kan ta selskapet hvor jeg selv jobber i leverer vi skreddersydde løsninger der vi designer siden og legger et CMS i bakgrunn, der kunden selv kan redigere innholdet på siden. Vi har to løsninger:

1. Vi tar på oss all drift av nettsiden - lager en driftsavtale med kunden der vi spesifiserer driftsavtalen.

2. Vi gir kunden et grunnleggende kurs om vedlikehold og drift av siden i våre systemer.

Dette er standard for de fleste vil jeg anta.

Lenke til kommentar

Det er veldig viktig å ta for seg support og oppdatering. Hvor raskt kan ting fikses når noe oppstår. Hvor enkelt er det å drifte for organisasjone (som per definisjon ikke er web-programmerere). Hva koster vedlikehold på årsbasis og hva innebærer det (responstid etc).

Har dere perioder hvor websiden må være raskt oppdatert/endret (raskt som på timen)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...