Serene Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Uansett blir det vel vanskelig å kunne beregne et sykeåpengegrunnlag for en som ikke har hatt næringsinntekt tidligere vil jeg regne med. Man står med andre ord litt mer sikrere hvis man har hatt inntekt som næringsdrivende å henvise til. Nav ser bare på siste arbeidsforhold når de skal beregne sykepengegrunnlag. Nytter ikke hvor mye du hadde i lønn i forrige arbeidsforhold. I vårt eksempel fikk min mann en bonus i sitt nest siste arbeidsforhold på rundt 100.000 kr rett før han ble syk. Dette kan ikke tas hensyn til. Satt på spissen, du kan tjene 50 i måneden i lang tid, bytte jobb der du ikke tar ut lønn de første månedene, bli syk og dermed ikke få et øre. Lenke til kommentar
Serene Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Hvis ikke mannen din har tatt ut lønn fra firmaet på korrekt måte har han selvfølgelig ikke hatt tap av pensjonsgivende inntekt. Sykepenger dekker med andre ord ikke f.eks. kapitalinntekter (som også er billigere å skatte av). At mannen din betaler lønn til kontoen sin i ettertid er vel strengt talt bare en tilpasning, slik at NAV ikke burde godkjenne dette. Så lenge han kan vise til en lønns og trekkoppgave som viser at han har fått pensjonsgivende inntekt i perioden, at det er skattet av det, da skal det selvfølgelig godkjennes. Dette er ellers ikke hans firma, han har ikke tilpasset noe selv. Men jeg kan komme tilbake med svaret deres i februar 2012. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Uansett blir det vel vanskelig å kunne beregne et sykeåpengegrunnlag for en som ikke har hatt næringsinntekt tidligere vil jeg regne med. Man står med andre ord litt mer sikrere hvis man har hatt inntekt som næringsdrivende å henvise til. Nav ser bare på siste arbeidsforhold når de skal beregne sykepengegrunnlag. Nytter ikke hvor mye du hadde i lønn i forrige arbeidsforhold. I vårt eksempel fikk min mann en bonus i sitt nest siste arbeidsforhold på rundt 100.000 kr rett før han ble syk. Dette kan ikke tas hensyn til. Satt på spissen, du kan tjene 50 i måneden i lang tid, bytte jobb der du ikke tar ut lønn de første månedene, bli syk og dermed ikke få et øre. Nei, PO-regelen i § 8-30 annet til femte ledd fastslår at hvis sykepengegrunnlaget avviker med mer enn 25 % fra pensjonsgivende årsinntekt skal sistnevnte brukes. Lenke til kommentar
Serene Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Nei, PO-regelen i § 8-30 annet til femte ledd fastslår at hvis sykepengegrunnlaget avviker med mer enn 25 % fra pensjonsgivende årsinntekt skal sistnevnte brukes. Javel?? Dette var særdeles nyttig informasjon, for dette er stikk i strid med hva Nav fortalte meg. Jeg viste til forrige arbeidsforhold når de kom med avslaget, la fram lønnsslipper, men dette var visst irrelevant, da kun siste arbeidsforhold gjaldt for søking av sykepenger. Lyver de til meg, eller kjenner ikke Nav til sitt eget regelverk? Har du en link til denne loven? Endret 25. juni 2011 av Serene Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Nei, PO-regelen i § 8-30 annet til femte ledd fastslår at hvis sykepengegrunnlaget avviker med mer enn 25 % fra pensjonsgivende årsinntekt skal sistnevnte brukes. Javel?? Dette var særdeles nyttig informasjon, for dette er stikk i strid med hva Nav fortalte meg. Jeg viste til forrige arbeidsforhold når de kom med avslaget, la fram lønnsslipper, men dette var visst irrelevant, da kun siste arbeidsforhold gjaldt for søking av sykepenger. Lyver de til meg, eller kjenner ikke Nav til sitt eget regelverk? Det er forskjell på inngangsvilkårene for å få sykepenger (nemlig at du må ha et inntektstap som følge av sykdom, som er av en viss størrelse), og beregningen av hvor mye sykepenger man har krav på. Førstnevnte har KVTL gjort rede for lenger opp, mens § 8-30 gjelder størrelsen på sykepengene. Folketrygdlovens kapittel 8 (herunder § 8-30) med Arbeids- og velferdsdirektoratets kommentarer finner du her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå