Gå til innhold

Makrell i tomat sunt?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg spiser veldig mye makrell i tomat, og nå har jeg bestemt meg for å begynne å trimme (for å gå ned i vekt) og da lurer jeg på om makrell i tomat er sunt? Så på næringsinnholdet at det inneholder en del karbohydrater og fett, men også mye omega 3..

Er det sunt? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avheng nok av kven du spør. Sjølv reknar eg det som ei godt høveleg matvare (i rimeleg mengd), av di ho inneheld mykje protein og feitt. (Feitt er altså eit næringsstoff, ikkje noko ein skal unngå for ein kvar pris. Ein skal unngå overdriving her som ellers, men det er til dømes i fettet du finn A- og D-vitamina, som kjent er dei FETTløyste. Dessutan er det ymse slag fett, og fiskefett er slett ikkje det dummaste, mellom anna av di det inneheld omega-3.)

Spør du ein/ei som fylgjer offisielle kostråd, kan du godt få svaret at det er mindre sunt, pga fettinnhaldet. Spør du rette personane i dei tre nordlegaste fylka, er det ikkje berre mindre sunt, men reine gifta. Lite er så farleg mat som makrell ut frå deira syn :D.

Ein kan aldri med rette kategorisk seia om eit einskild slag mat som inneheld NÆRING at han er sunn eller usunn. Kosthald er temmeleg samansette greier, og det er totalpakken ein kan omtala som meir eller mindre sunn/usunn.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er makrell i tomat godt for kroppen, men som alt anna kan det bli for mykje. Det inneheld ein del fett, men om det blir for mykje avhenger av kor mykje du et i løpet av ein dag og om du får i deg fett frå anna mat. Alle må ha fett, men ikkje for mykje.

Lenke til kommentar

Sta Faren min bruke Makrell i toamt for få ned kolistolet, spiste en skive med det til forkost og en til lunch in noen månder og da var kolestolet nede i normalt nivå igjen.

Når det er sagt vil jeg heller dø av tette blodårer enn å spise den dritten der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tomatsausen inneholder endel sukker, så ikke skrap ut alt om du skal være sunn.

En boks makrell om dagen vil jeg si er bra. Bedre å kutte ned på brødet enn makrellen.

Det fine med makrell i tomat er at det har en nokså lav kilopris (spesielt om du kjøper den billige og gode Coop-varianten), slik at du kan få i deg endel proteiner (og sunt fett) fra brødmåltidet. Dette er ikke tilfellet med de fleste andre kjøtt- og fiskepålegg, spesielt de sunne, som har en pris som gjør at man gjerne bruker dem mer for å sette smak på brødskiva.

Egg er et annet godt tips for et proteinrikt brødmåltid.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Spiser du tubevarianten istedenfor hermetikkboksen vil du finne et mye lavere fettinnhold (nesten halvert) og like mye Omega-3. I tillegg syns iallefall jeg den er mye bedre på smak. Fett får man nok av i evt. smør og majones som går under/over makrellen. Har vel gått på cirka 10 tuber i uka i flere uker nå. :love:

Lenke til kommentar

Spiser du tubevarianten istedenfor hermetikkboksen vil du finne et mye lavere fettinnhold (nesten halvert) og like mye Omega-3. I tillegg syns iallefall jeg den er mye bedre på smak. Fett får man nok av i evt. smør og majones som går under/over makrellen. Har vel gått på cirka 10 tuber i uka i flere uker nå. :love:

Sikkert fordi de blant annet bruker kjøttet nærme halen (som ikke kan brukes som hel filet), som inneholder mindre fett, og så tilsetter de omega 3.

Nå er det ikke slik at det bare er omega 3-fettsyrene i fisken som er bra å få i seg, men skal man spare kalorier kan det være noe å overveie.

Lenke til kommentar

Man kan vri og vende på diskusjonen om makrell i tomat er sunt. For en gjennomsnittlig person med normalvekt og som trenger et tilskudd av fisk, så er det veldig sunt! :)

Tomatsausen er bare småpirk så sant man ikke overdriver inntaket.

Lenke til kommentar

Fisk per se er jo "sunt". Nå kommer det helt an på hva du legger i begrepet "sunt". Ikke-fetende? Lite fett? Mye proteiner? Det virker for meg som om allmennheten mener ikke-fetende. I så fall er det bare et spørsmål om mengde.

Personlig liker jeg heller å se på næringsverdi per 100 kalori. Da kommer det vel ikke så verst ut. Legg merke til at det er noe sukker og uspesifisert vegetabilsk fett i sausen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...