Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig eksamen - hjelp/tilbakemeldinger

Anbefalte innlegg

Hei

Da har det seg slik at jeg kom dessverre opp i det jeg mest fryktet, nemlig norsk muntlig. Jeg føler jeg har store hull i mine norsk kunnskaper om norsk språkhistorie osv. en delvis grunn til dette er dårlig norsk lærer.

Oppgaven lyder slik;

"Episk diktning gjennom tidene"

Vi skal ta utgangspunkt i denne overskriften også bruke en eller flere av disse læreplanmålene;

Vg2;

- Analysere tekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdier de representerer.

- Gjøre rede for viktige utviklingslinjer og noen sentrale forfatterskap i norsk og europeisk litteratur fra middelalderen til og med romantikken og denne litteraturens forhold til øvrig europeisk kulturhistorie.

-Forklare hvordan litteratur og andre kunstuttrykk i og utenfor Norge har påvirke hverandre de siste århundrene. <-- Mitt utgangspunkt

VG3;

- Drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til idag.

- Gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 18-tallet til i dag.

Som nevnt må man ta utgangspunkt i 1 eller flere av punktene, som jeg har merket i tykk tekst. Jeg har kommet fram til problemstillingen; "Hvordan har litteratur og andre kunstuttrykk har påvirket hverandre de siste århundrene?"

Noen kommentarer til denne? Jeg tenkte da i all hovedsak tenkt til å sammenligne og se hvordan de har påvirket hverandre. Og lage en oversikt og nevne konkrete eksempler fra hver tidsperiode fra kanskje 1600-1900 tallet.

Presentasjonen skal vare i 10minutter, jeg tviler på at jeg klarer å bruke 10 minutt på kun dette. Så jeg lurer også på om noen kanskje kan hjelpe meg til å bruke noen av de andre punktene til denne problemstillingen?

Setter stor pris på hjelp :)

- Andreas

Endret av kilik_02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det grusomt lenge siden jeg hadde litteraturhistorie osv, men et helpepunkt kan kanskje være om du er god i historie, så kanskje du klarer å koble sammen litt historie med litteraturen. Det er vel gjerne slik at det er reaksjoner og motreaksjoner til utviklingen. Feks, rundt 1900 når Norge ble dannet var det viktig å styrke nasjonalfølelsen. Malerne malte bønder på jobb i åkeren iført bunad, fjellene var voldsome og naturen aldri så vakkert. Vil tro at lyrikkere og forfattere kanskje var opptatt av litt av det samme?

Samtidig har du samfunnskritikere som ser på de negative sidene. Knut Hamsun skrev ikke særlig "lykkelig" og det er mange kunstmalerier som ikke er så positiv ladet med Munch bak penselen feks.

beklager om dette ikke var noe nyttig, men det raskeste jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...