Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i matte: Kjøpesenter

Anbefalte innlegg

Hei går i 10.klasse og har kommet opp i matte muntlig. Jeg fikk oppgaven "Kjøpesenteret".

Jeg skal lage mine egne oppgaver, sånn at det blir en historie ut av det hele. En rødtråd følger jeg da.

Jeg skulle gjerne fått noen tips hva jeg kunne gjøre. Jeg har begynt litt med at jeg er på handletur og kjøper noe som er på salg. Og at jeg er på et spise sted der jeg må betale moms osv..

Jeg ligger på karakteren 3 i matte. Så vist dere kommer med et lite innspill til hva jeg kan gjøre. Ikke gjør det alt for vanskelig ;)

Endret av Sondre352
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilbud i den lokale butikken med 35% rabatt og 10 minutt fra hjemmet, vs tilbud i kjøpesenteret med 40% rabatt, men med 25 minutt reisevei med buss.

Legg inn reisekostnad, tidsforbruk pr krone spart, miljøregnskapet osv osv og til slutt avslutte med at selv om varen i lokalbutikken var 50 kroner dyrere, sparte du totalt sett både deg selv og miljøet :p

Noe sånt?

Lenke til kommentar

* tilbud, sammenligne tilbud f.eks "30% på alle sokker" mot "kjøp 3 betal for 2 for alle sokker" osv

* du skal møte en venn på kjøpesenteret. Han bor xx km unna, mens du bor yy km unna, du sykler med en snittfart på aa km/t, mens han kjører bil med en snittfart på bb km/t, når må dere starte for å komme til kjøpesenteret samtidig?

* kanskje vanskelig å få det til å passe inn i en historie, men du kan jo regne areal, volum, vinkler osv på alt i et kjøpesenter

* de har sikkert en gullsmed på kjøpesenteret, du kan jo regne litt på egenvekten til gull, finne ut hvor mange karart osv

* etter det går du inn på polet og regnet litt på hvor mange flasker øl du må drikke for å få i deg like mye alkohol som en flaske sprit

* CD-butikken spiller musikk, så der kan du komme inn på dB - logaritmiske skalaer

* utenfor lekebutikken har de en stand hvor de reklamerer for ett eller annet terningspill - regne sannsynlighet

* kanskje du skal kjøpe deg en gressklipper og lurer på om du burde gå for den med en motor på 5 hk eller den med en motor på 3,5 kw, motorer har også både turtall og dreiemoment du kan regne på. Om klipperen er selvgående kan det jo tenkes at de har en med en toppfart på 5 km/t med en klippebredde på 40 cm, og en med en toppfart på 4,5 km/t med en klippebredde på 50 cm...hvilken klipper plenen raskest?

* eletrikerbutikken - amere, watt, volt, ohm

* du skal ha ny mobiltelefon valget står mellom å kjøpe telefonen med et abonoment som koster 110 kr måneden og 0,39 kr i minuttet eller et abonoment som koster 59 kr måneden og 0,60 kr i minuttet - hvor mye må du ringe i måneden før det første alternativet lønner seg? Eller burde du rett og slett kjøpe telefonen til full pris uten abonoment, og heller gå for et enda billigere abonoment?

* du kan jo regne litt på valutakurser, går ut i fra det er en bank på kjøpesenteret - kanskje du til og med skal ta opp et lån? serielån eller annuitetslån? Renter og renters renter osv

Dette er ikke ment som konkrete forslag til hva du burde ha med, dette er bare det første jeg tenkte på da jeg så oppgaven. Du må selv luke ut dårlige idéer og jobbe videre med de idéene du syns passer.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Du bor 5 km unna kjøpesenteret, vennen din bor 11 km unna kjøpesenteret. Du sykler med en snittfart på 25 km/t, han kjører med en snittfart på 60 km/t. Dere begynner samtidig, hvem kommer først?

Du bruker 5 km / 25 km/t = 0,2 timer = 12 minutter

Han burker 11 km / 60 km/t = 0,18 timer = 10,8 minutter = 10 minutter og 48 sekunder

Altså kommer han 1 minutt og 12 sekunder før deg.

Orker ikke lage konkrete oppgaver av alt, men kan ta en til. Mobilabonomentene:

Abonoment 1: 110 kr i måneden + 0,39 kr per ringeminutt

Abonoment 2: 59 kr i måneden + 0,60 kr per ringeminutt

Abonoment 1

Kr Minutter

110 0

110,39 1

110,78 2

111,17 3

111,56 4

111,95 5

112,34 6

112,73 7

113,12 8

113,51 9

113,9 10

114,29 11

114,68 12

115,07 13

115,46 14

115,85 15

116,24 16

116,63 17

Kr Minutter

59 0

59,60 1

60,20 2

60,8 3

61,4 4

62 5

62,6 6

63,2 7

63,8 8

64,4 9

65 10

65,6 11

66,2 12

66,8 13

67,4 14

68 15

68,6 16

69,2 17

Så er det bare å fortsette tallrekkene til prisen blir lik, antall minutter du da har kommet til vil være der begge abonomentene koster det samme, ringer du mer vil abonoment 1 lønne seg, ringer du mindre vil abonoment 2 lønne seg. Disse tallene setter du selvfølgelig inn i et diagram, og der grafene krysser vil prisen være lik. Det blir mye mer oversiktelig enn dette (men jeg gadd ikke lage et diagram og laste det opp her nå). Grafene vil forresten krysse ved 243 minutter. Vil du lage det mer avansert kan du ta med oppstarspris per samtale i tillegg.

Edit: ææææ, mellomrommene forsvant

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...