Populært innlegg N o r e n g Skrevet 14. juni 2011 Populært innlegg Del Skrevet 14. juni 2011 (endret) Denne tråden var opprinnelig en kort introduksjon til hvordan skjermkortlandskapet er i dag og begreper brukt i diskusjoner rundt skjermkort. Det er ikke en kort introduksjon lenger. Fordi posten nå er ganske stor har jeg brukt spoilere for å få et ryddigere utseende og å gjøre navigering lettere. Begreper jeg bruker i denne tråden: GPU Graphics Processing Unit, dette er den flate, litt opphevede brikken på skjermkortet som regner ut grafikken din. VRAM Grafikkminne, typiske tall man ser i dag er alt fra 512MB til 6GB med dette. Antialiasing Teknikk brukt for å jevne ut skrå linjer som blir hakkete, jo høyere oppløsning mot skjermstørrelse du spiller på jo mindre vil dette merkes. De mest vanlige teknikkene er MSAA - som fikser skrå linjer på 3D-modeller og bygninger FXAA/MLAA - som fikser alle ujevne kanter du møter på i spillet på bekostning av et tap av findetaljer. PCIe-kabel: Kabel som brukes for å forsyne kraftigere grafikkort med strøm. Kommer i 8-pin (150W), 6-pin (75W) eller 6+2-pin (kan fungere som enten 8-pin og 6-pin.) AMD Eyefinity og Nvidia Surround: Dette er teknologi som tillater et skjermkort å kjøre et spill over flere skjermer. Dette gir en fantastisk opplevelse i spill, men det koster også en del penger både fordi man trenger flere skjermer og mer skjermkortytelse. Det er også enkelte spill som ikke støtter dette, men det er veldig få. AMDs Eyefinity er litt mer fleksibel enn Nvidias Surround i form av at Surround er låst til 3 skjermer med samme oppløsning mens AMDs eyefinity støtter alt fra to til seks skjermer stablet sammen på forskjellige måter. Rangering etter ytelse Rask liste med noen eldre generasjoner lagt inn: * betyr at kortet er et dobbelGPU-kort med SLI/CFX-teknologi innbakt. Kort med fet tekst er kort som er aktuelle i dag GTX 690* HD 7990 Devil13* HD 6990* GTX 590* HD 7970 GHz Edition GTX 680 HD 7970 GTX 670 GTX 560 Ti 2Win* HD 7950 GTX 660 Ti HD 5970* GTX 580 HD 6870X2* HD 7870 GTX 660 GTX 570 HD 6970 GTX 480 GTX 560 Ti 448 Core HD 7850 HD 6950 HD 4870X2* GTX 560 Ti HD 5870 GTX 470 HD 6870 GTX 560 HD 5850 HD 6850 GTX 460 HD 7770 HD 6790 HD 4890 GTX 550 Ti HD 7750 GTX 650 HD 6770 = HD 5770 (samme kort med nytt navn) HD 4870 GTX 260 GTS 450 HD 6750 = HD 5750 (samme kort med nytt navn) HD 4850 GTS 250 GT 640 HD 7750 DDR3 SLI og CrossfireX SLI er en teknologi laget av Nvidia for å koble flere skjermkort sammen for bedre ytelse i DirectX- og OpenGL-spill. For å bruke SLI trenger du to skjermkort av nøyaktig samme modellnavn og minnemengde, produsenter som ASUS eller EVGA kan blandes og klokkefrekvenser er ikke viktig å tenke på. CrossfireX er tilsvarende teknologi for ATI/AMD-skjermkort. CFX støtter alle kombinasjoner av kort så lenge de bruker samme grafikkprosessor, kort sagt trenger du kun tenke på at de to første sifrene i navnet matcher (HD 7970 og 7950 går fint.) Angående ytelsen til SLI og CrossfireX ser denne veldig bra ut på papiret. Bare se på en test av HD 6870 og 2x 6870 i Crossfire. Stort sett ser alle SLI/CFX-tester slik ut i dag, men det er et problem som ikke vises her: Microstutter. Her er en video jeg mener demonstrerer hva microstutter er: http://www.youtube.com/watch?v=zOtre2f4qZs&hd=1 En kort forklaring er at skjermkortene ikke er synkroniserte og det oppstår ujevn tidsavstand mellom hvert bilde. GPU "Microstuttering" FAQ forklarer akkurat hvordan fenomenet oppstår veldig bra. Verdt å merke er at microstutter er lettere å merke i spill der mye skjer på skjermen samtidig. I et strategispill merker du lite til microstutter, mens i et skytespill vil du merke dette mye fortere, men generelt vil mirostutter hindre deg i å spille med noe særlig lavere framerate enn 45 fps uten at du merker hakkingen. Om et enkelt kort ikke er nok for å dekke dine ytelseskrav vil SLI (eller CFX) alltid gi en bedre opplevelse, forbedringen vil bare ikke være like høy som benchmarks gir inntrykk av. Et annet ankepunkt med SLI og CFX er driverstøtte, for god ytelse med SLI og Crossfire trenger du hele tida oppdaterte drivere. Det tar ofte litt tid før nye drivere kommer for nye spill. Så ha det i bakhodet når du vurderer noe slikt. Nvidia har tradisjonelt vært hakket foran AMD her, og det er indikasjoner på at SLI er i mindre grad påvirket av microstutter enn CFX (dog er det et faktisk problem for begge sider.) "Fremtidssikring" Ofte er det poster her som lurer på om det er fremtidssikring å kjøpe et GTX 690 eller lignende for å kunne spille på 1920x1080 i noen år fremover. Det er det ikke. Du kan alltid være sikker på at noe billigere og bedre kommer ved neste generasjon, og med mindre du har planer om å bruke 5000 kr for hver generasjon som kommer er det lurere å kjøpe et kort du har råd til å oppgradere for annenhver generasjon som kommer ut. Det viktige er at du kjøper et skjermkort som du har råd til å oppgradere annenhver generasjon, da får du en god blanding av ny teknologi. Har du et ubegrenset budsjett er det ingen grunn til å ikke kjøpe det beste hele tida, men det er jo veldig få som har dette og det lønner seg sjelden. SLI og CFX er ikke å anbefale som "fremtidssikring", da du ofte får bedre ytelse og mindre problemer med en enkelt GPU som er sterkere. Kjøp det skjermkortet som yter bra nok for deg i de spillene du spiller nå og ikke tenk på hva som kommer er nok den beste strategien. Hvor mye grafikkminne trenger jeg? For Eyefinity vil 2GB og gjerne mer fungere bra. For 1920x1080 vil 1GB eller mer fungere bra, men enkelte spill har begynt å trenge mer plass enn dette og 2GB er derfor å anbefale. Alt under dette av oppløsninger trenger du ikke bekymre deg. Ikke se deg blind på mengden grafikkminne et skjermkort har, det skal ganske mye til før 1GB VRAM er for lite, det som betyr mest er hvilken grafikkprosessor kortet har. Effektbruk Veldig mange har også begynt å sette opp vanvittige strømforsyninger med sine oppsett. Dette er mine anbefalninger angående PSU og størrelse på et LGA1155-hovedkort, overklokking er tatt med i beregning: Alle enkeltGPU-kort klarer seg fint med en god 550W eller mindre DobbelGPU-kort som GTX 690 klarer seg utmerket med en god 650W Alt opp til HD 7950 3GB CFX og GTX 680 SLI klarer seg fint med 650W. HD 7970 CFX klarer seg fint på 750W Planlegger du noe mer heftig enn dette av oppsett burde du ikke ha behov for å lese dette uansett. Det er også verdt å merke seg at jeg når jeg sier en "god 650W" så mener jeg en som har 50A eller mer tilgjengelig på 12V-linja/linjene, skrevet på en annen måte: 90% eller mer av merket effekt kan leveres i 12V. Men jeg håper at dere som leser her har vett nok til å ikke kjøpe grafikkort for tusenvis av kroner og parre det med en strømforsyning til 300 kr Prøv gjerne PSUCalc også, denne er god til å gi et estimat på hva du kan trenge av strømforsyning og gir også en liste over gode strømforsyninger du kan bruke. Tilbakemeldinger og forslag tas imot, både PM og i tråden etter hva du mener passer best. Endret 5. oktober 2012 av arni90 83 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Dette var en veldig god post Arni90 Kommer til å linke til denne posten når folk spør om sli/crossfire i nye oppsett osv Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Meget fin post. Har sett mange spørsmål angående kjøp av SLI/Crossfire i PC-bygg. For å få en bedre forståelse av hva microstutter er, var denne siden til hjelp. Du kan se hva du syns og eventuelt linke til den i posten din Arni. 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 (endret) Fin tråd! Når det kommer til att GTX 590 Eksloderer under klokking, så er vel dette fikset i ny driver, nå går ytelsen tilbake og hindrer kortet i å sprenge ved for høy volt. http://www.hardocp.com/article/2011/04/03/asus_geforce_gtx_590_overclocking_followup/2 We are also using the same driver, ForceWare 267.71 that we used in that evaluation. There are newer drivers available now from NVIDIA we suggest grabbing, but for this evaluation we used the same driver so we can make proper comparisons. As noted, the 267.71 ForceWare driver does have proper power management features working with the GeForce GTX 590 and we experienced no explosions in the making of this evaluation. At this performance level we experienced consistent performance with no fluctuations as we showed on the previous page. If we increased the voltage anymore, or the frequency, we would experience a loss in performance. This loss in performance indicates power management kicking in and keeping the card safe. Therefore, this was as high as we could go and keep the highest level of performance on our video card. Endret 14. juni 2011 av Simkin 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 Meget fin post. Har sett mange spørsmål angående kjøp av SLI/Crossfire i PC-bygg. For å få en bedre forståelse av hva microstutter er, var denne siden til hjelp. Du kan se hva du syns og eventuelt linke til den i posten din Arni. Har gjort dette. Takk for den Fin tråd! Når det kommer til att GTX 590 Eksloderer under klokking, så er vel dette fikset i ny driver, nå går ytelsen tilbake og hindrer kortet i å sprenge ved for høy volt. http://www.hardocp.com/article/2011/04/03/asus_geforce_gtx_590_overclocking_followup/2 We are also using the same driver, ForceWare 267.71 that we used in that evaluation. There are newer drivers available now from NVIDIA we suggest grabbing, but for this evaluation we used the same driver so we can make proper comparisons. As noted, the 267.71 ForceWare driver does have proper power management features working with the GeForce GTX 590 and we experienced no explosions in the making of this evaluation. At this performance level we experienced consistent performance with no fluctuations as we showed on the previous page. If we increased the voltage anymore, or the frequency, we would experience a loss in performance. This loss in performance indicates power management kicking in and keeping the card safe. Therefore, this was as high as we could go and keep the highest level of performance on our video card. Jeg er klar over Nvidia har fikset dette med en driverfiks, det endrer ikke det faktum at Nvidia har et dårlig produkt med GTX 590. Det er også lettere å si og forstå "å overklokke GTX 590 er iditoisk og å be om problemer" enn "du kan, men..." Problemet her er mest at GTX 590 feiler mot HD 6990, som er et rent bedre produkt sammenlagt. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 (endret) Ytelsesforskjellen mellom disse to er ikke stor nok til att jeg hadde valgt 6990 foran 590, når man man har hørt hvor jævlig et 6990 bråker i forhold til 590. Endret 14. juni 2011 av Simkin Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 Ytelsesforskjellen mellom disse to er ikke stor nok til att jeg hadde valgt 6990 foran 590, når man man har hørt hvor jævlig et 6990 bråker i forhold til 590. Ærlig talt, de som kjøper HD 6990 og GTX 590 gir ikke en møkk om støy. Disse kortene er laget for å være best, ikke for å konkurrere med GTX 460 i stillhet... HD 6990 høres ikke så ille ut i virkeligheten heller, jeg har førstehånds erfaring på dette. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 (endret) Altså, tar man begge kortene rett ut av esken, så yter de ganske likt. skal man ikke drive med klokking så vil jeg si att de værtfall kommer likt ut totalt sett. 6990 er litt raskere, mens 590 er en del stillere. Det er jo ikke slik att alle kjøper 6990 istedenfor 590, og det er en grunn til det. jeg skjønner att du vil frem til att slike kort som dette bør være raskest mulig, men her har nVIDIA tydligvis ikke tenkt utelukkende på ytelse. For all del, jeg har kun hatt ATI, aldri nvidia, er på mitt fjerde ATI kort nå, og har så langt vært veldig fornøyd med ATI. men når 6990 kortet åbenbart bråker så mye mer enn nvidia kortet, og at samtidig ytelsesforskjellen ikke er større enn den er, så synes jeg det blir feil å kalle 590 for alskens drit bare fordi det yter noen usle fps mindre. Jeg tror nok det er flere som bryr seg om støy selv om de kjøper slike kort, enn det du tror. har lest flere ekspempler på det rundt på diverse forum. Men selfølgelig, bryr man seg ikke om støy, så er det 6990 som gjelder. Endret 14. juni 2011 av Simkin 2 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Fin info arni Ifm. effektbruk hadde det kanskje vært en tanke å nevnt at kun mengden watt på en PSU ikke nødvendigvis er nok, men at ampere på 12V linjen(e) også har betydning mtp. kraftige skjermkort? 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 bumpetibump Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Hvor ligger ATI 5970 i forhold til disse ledende skjermkortene som er nevnt i tråden? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 HD 5970 er en utgått modell i dag, men har ytelse noe over GTX 580 grunnet dårlig skalering i Crossfire. Sammen med microstutter og driverproblemer blir opplevelsen dårligere enn GTX 580 vil jeg tro... Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Har fått et lite problem med GTX570 i SLI her. Ett kort er Gigabytes referansekort, mens det andre er Asus GTX570 DirectCUII. Samme hva jeg gjør så får jeg ikke aktivert SLI i Win7 64. Muligheten for å huke av SLI/Maximize 3D performance dukker forøvrig kun opp i Nvidias siste drivere 275.33 og beta 275.50, men Control Panel slutter å fungere og oppløsningen går inn i 800x600 i det øyeblikk jeg huker av for SLI. SLI-bridge er på plass, oppdatert til siste BIOS(HK) 1702, siste chipsetdrivere og drivere generelt samt at jeg har prøvd alle skjermutganger fra kortene, begge mulige plasseringer for broen samt to broer på en gang. Jeg har også klokket ned Asus-kortet til 732Mhz så begge kortene matcher, men uten hell. Windows 7 har jeg også reinstallert. Nå er jeg bare grinete og tom for ideer Noen glimrende forslag? Edit: Specs i profil. Endret 21. juni 2011 av Komakino Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Jeg har ingen, men dette er kanskje ikke tråden å stille dette spørsmålet i heller. Håpet er at dette kan være en informasjonstråd angående kjøp av skjermkort og SLI-oppsett Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Jepp, det har du rett i Til info så ser det ut som om dette ofte er et problem relatert til P67-serien og Windows 7 64bit. Altså noe å undersøke før man går for et slikt oppsett. Lenke til kommentar
jevli Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Kjempebra skrevet, jeg er opplyst! Lenke til kommentar
K-L-E Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 vanvittig god artikkel! Takk 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Ett kjapt google søk en stund tilbake så ser det ut til at folk klarer fortsatt å få NV sitt 590 til å si pang selv etter driver fiksen. Så tydeligvis har kortet fortsatt en seriøs hardware feil under panseret. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Kanskje verdt å nevne at hvis man har riktig versjon av kortet kan 6950 låses opp til 6970. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Du planlegger å bruke ca 7500 kr på skjermkort over de neste fem årene: Alternativ 1: Du kjøper et GTX 580 for ca 3500 kr, du får kjempegod ytelse Om to år er ytelsen til kortet ditt bra, men man må ut med mindre enn 2000 kr for bedre ytelse, med lavere strømforbruk og nyere teknologi med på kjøpet, det er nå også et nytt toppkort som yter dobbelt så bra som det du har nå. Du oppgraderer ved rundt treårsmerket og får god ytelse igjen for 3500 kr, kjempegøy inntil neste generasjon kommer og gruser toppkortet ditt igjen for halve prisen. Alternativ 2: Du kjøper et GTX 570 eller HD 6970 for rundt 2500 kr, har god ytelse nå, slipper å kjøpe en stor og dyr strømforsyning og er mindre avhengig av å måtte ha de nyeste driverne. Etter to år oppgraderer du og får dobbelt så god ytelse for 2500 kr, du har nå langt bedre ytelse enn toppkortet GTX 580. Så etter to år til oppgraderer du igjen om får nå enda et kort som gruser forrige generasjons toppkort. Med alternativ 1 får du kjempegod ytelse nå, som du ikke trenger, og utdatert ytelse ved neste generasjon. Du får mindre ytelse enn naboen som kjøper nest-best 50% oftere og generelt høyere strømregninger også. Med alternativ 2 får du god ytelse hele tida og du får alltid det nyeste av teknologi uten å betale voldsomme summer for dette. God post, men du får det til å høres ut som at de nest beste kortene har nyere teknologi og vil vare lengere en toppkortene med den uttalelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå