Garrian Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Hei Det nermer seg tid for å kjøpe bil for meg også nå. Så det jeg lurer på er om jeg bør se etter en bil med bakhjulsdrift eller framhjulsdrift. Jeg har lenge vert bestemt på at jeg skal ha en bakhjulsdrift. Og da har jeg sett endel på BMW 320 E36. Men hva mener dere er best? Framhjul eller bakhjul? Hva er fordelene med framhjuldrift? Hva er fordelene med bakhjuldrift? Mvh Vidar Hetlelid Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Enkel inndeling: Forhjul- praktisk - bedre fremkommelighet + "hva folk flest"-vil ha Bakhjul- sportslig - bedre styrefølelse og noen vil også si de er lettere å vedlikehold skru på selv. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 (endret) Det er et veldig vanskelig spørsmål å stille, fordi omtrendt alle du spør vil si forskjellige ting. Det beste er uansett firehjulsdrift.. bare så det er sagt. Grunenn til at forhjulsdrift brukes er vel primært fordi det er billig å produsere. Ellers er det mange ulemper. Noen fordeler er det likevel med forhjulsdrift som f.eks at det er vanskeligere å spinne seg ut av veien med det (spinner man med forhjulsdrift vil bilen stort sett holde seg korrekt, og man kan slippe gassen og den vil gripe igjen. Gjør man det samme med bakhjulsdrift kan man havne inn i en fishtailing som ikke nødvendigvis er så lett å rette opp (dvs. bilen slenger fra side til side bak)). Noen vil selvsagt mene at dette er meget morsomt, og gjør det gjerne i alle svinger og parkeringsplasser de finner frem, og til slutt ender med å kollidere med noe. En bakhjulsdrift er likevel mer stabil på styring og aksellerasjon enn en forhjulsdrift, så lenge dekkene har grep. Dette er meget nødvendig om man får mye hester, men med f.eks 100 hester spiller det egentlig ganske liten rolle. Man har også mer vekt over forhjulene når motoren står plassert fremst (men merk at det finnes biler der ute som har vektfordeling som gjør at det er like mye vekt på bakhjul som det er på forhjul), og mer vekt på drivhjulene betyr generelt sett mer veigrep. Setter man seg fast i snø med bakhjulsdrift sliter man mer enn med forhjulsdrift. Med forhjulsdrift har man mulighet for å vri litt på rattet og klare å vri seg løs, men med bakhjulsdrift er naturligvis den muligheten borte vekk, og så snart et hjul mister grepet, så spinner det bare uansett hva man gjør. Endret 14. juni 2011 av gxi Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Ulempen med forhjulsdrift er at forhjulene får mye å gjøre, de skal styre bilen, og dra den framover.. Ved bakhjulsdrift trenger forhjulene kun å styre skuta.. Men som han over meg sier, RWD kan bli dyrt for noen som ikke klarer den ene kontraen på glatta. I tillegg så kan FWD lett havne utfor i en sving pga understyring, altså at forhjulene svinger, men bilen går rett fram. That sucks Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 På vanlig matpakkekjøring er framhjulsdrift å anbefale, spesielt om vinteren, da man har mest vekt på drivhjulene. Bruker du bilen til å frakte mye tunge ting er bakhjulstrekk tingen av samme grunn, er en grunn til at lastebiler er bakhjuls. Nr det gjelder sladd er rwd som regel lettere å rette opp. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 At du i det hele tatt er bevisst på plasseringen av drivhjulene, sier meg at du er en som kommer til å få mest glede av en bil med bakhjulsdrift. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 /\what he said.. Vurdert 4wd? Det er moro på vinteren :-p Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Syntes du burde velge RWD. For det første, du har jo bedre grep med RWD om sommern. Har du diffbems så er det ikke noe problem å komme seg fram på vinterstid. Har aldri stått fast etter jeg fikk montert sperre Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) BMW 320 E36 har 50/50 vektfordeling, men den kan fort slite litt på ubrøyta vei. E34 er litt tyngre = dermed bedre. Når det er sagt, så velg RWD eller AWD. Jeg personlig har kjørt RWD med å uten pigg. Det har ingenting å si hva man velger, man kommer seg fram hvis man har vett til å planlegge kjøringen litt. F.eks. hvis du kommer inn fra siden av en bratt bakke å skal opp, kjør heller ned først Endret 28. juni 2011 av xibriz Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Er deilig med 4WD da, å bare tusle ut sidelengs oppover bakken 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå