Gå til innhold

Veien til sort belte! - En treningslogg

Anbefalte innlegg

Hei!

Som enkelte på forumet vet trener jeg kampsport. Jeg har trent karate i litt over 14 år, og nå nærmer det seg gradering til 1.dan (Sort belte). Graderingen finner sted 9. juli.

Den tekniske biten er i og for seg på plass, kondisen er det derimot litt værre med.

Jeg har lenge slitt med vekten, og veide på mitt tyngste 168 kilo. Etter en runde med lavkarbo gikk jeg ned ca 70kg på 2,5 år. Da vekten for første gang siden jeg var 16 år havnet under 100kg fikk jeg panik (!!!) og klarte ikke fortsette nedgangen.

Etter ca tre år med mye dårlig kosthol og den samme treningsmengden fikk jeg inspirasjonen over meg rundt jul, og startet lavkarbokostholdet på nytt. På nyttårsaften 2010 veide jeg 131kg. Nå er vekten nede i 115kg og jeg føler meg,, naturlig nok, veldig mye bedre!

Men hva er målet? Vel. 115kg er mye å dra på, men heldigvis har jeg en ganske stor ramme. Nesten alt fettet sitter på magen... Jeg vil ned til under 110kg før graderingen, og jeg vil ha bedre kondis.

Hva har jeg gjort så langt:

* Startet ekstra styrketrening - For tiden situps og crunches daglig for å stramme opp magen litt

* Supplering med litt ryggstyrking

Hva begynner jeg med denne uken:

* Løping. Jeg bor i et VELDIG kuppert område, og har løpt meg ut en liten rute jeg forsøker å forbedre. Det er mye bakker og grei høydeforskjell, og for meg er løypa utfordrende. Jeg testløp den i dag, og har satt meg et par mål. Ruta er på 1,2km, og jeg løper den to runder foreløpig.

Dette kommer i tillegg til de dagene jeg trener karate som normalt.

Jeg har en app på telefonen jeg tenkte jeg skulle bruke, den måler snitthastigheter, avstander og liknende. Jeg brukte dessverre ikke denne på testløpet mitt, men jeg skal bruke den som logg på løpingen fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens oppdatering, 17.6:

Min runde på rett over 1 km ble i dag løpt nesten tre hele ganger. Jeg antar at jeg løp 3,2/3,4km.

Runden slutter med en kraftig stigning, og første gang jeg løp runden var den helt umulig å løpe hele veien. Jeg løp til bunn av siste stigning, måtte ta en pause og gikk opp til toppen.

I dag løp jeg hele veien, to ganger, og holdt halvveis opp stigningen den tredje gangen. Jeg gikk resten, uten pause. Dette er med to powerwalk-sessions i mellom første og andre løpetur.. Mye mentalt å komme over for å pushe meg, men jeg tror jeg er i bedre form enn jeg originalt trodde! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...