Antatra Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Om de bør kompensere er en ting, om de må er en annen. Jeg ser jo at noen kan lide et økonomisk tap alt ettersom når de legger opp til den nye eksamen. Likevel kan en nok se langt etter å få dette tapet dekket. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Om de bør kompensere er en ting, om de må er en annen. Jeg ser jo at noen kan lide et økonomisk tap alt ettersom når de legger opp til den nye eksamen. Likevel kan en nok se langt etter å få dette tapet dekket. Hva norske regler sier, vet jeg ikke noe om. At norske regler sier at de ikke trenger å kompansere betyr ikke at de er rett. Jeg synes de skal innse at når de er årsaken til slike feil, så er det de som skal betale. Jeg synes det er forkatelig hvis de ikke kompanserer. Det blir som om du går inn i en sølvtøybutikk, knuser verdier for 20000 kroner og nekter å betale. 1 Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 At norske regler sier at de ikke trenger å kompansere betyr ikke at de er rett. Da snakker vi forbi hverandre. Idet jeg forsøker å beskrive hvordan det er, ikke hvordan det bør være (de lege late/de lege ferenda) Jeg synes det er forkatelig hvis de ikke kompanserer. Det blir som om du går inn i en sølvtøybutikk, knuser verdier for 20000 kroner og nekter å betale. Jeg følger ikke denne, da det ene klart innebærer et krav på erstatning, mens det andre ikke nødvendigvis gjør det. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Jeg følger ikke denne, da det ene klart innebærer et krav på erstatning, mens det andre ikke nødvendigvis gjør det. Jeg ser ikke på dette fra et rettsmessig perspektiv. Jeg bare sier at handlingen kan sammenlignes. For å gi et annet eksempel. La oss si at du er en glassleverandør. Du gjør noe galt, noe som fører til at vinduene plutselig knuser (dette er et virkelig problem). Hvis du kunne komme deg unna, uten å kompansere og du har nok penger, ville du gjort det? Endret 15. juni 2011 av Camlon Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg forstod TS slik at han var interessert i mulighetene for erstatning fra UiO, og svarte da på dette slik jeg har gjort. Den moralske siden av spørsmålet som du nå tar opp er interessant nok, men ikke noe jeg vil gå så veldig langt i å diskutere. I eksempelet ditt forutsetter du at det er gjort noe galt, og at du har nok penger til å dekke skaden. Da ville jeg nok i det minste selv ha kompensert. UiO vil nok likevel mene at de ikke har gjort noe galt, i den forstand eksempelet ditt legger opp til. De er nok mer av den oppfatning at dette var en rutinemessing svikt, og at en ny eksamen vil være tilstrekkelig. Kanskje med en offentlig beklagelse i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå