iBalanced Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 okay, så i dag fikk vi vite hvilket fag vi kom opp i. Og jeg fikk da RLE... Håpet på engelsk eller Samf, men fikk i hvertfall ikke spansk:P Oppgaven lyder som følger: Finne stoff om emnet(kristendommen), på arket står det noen eksempler vi kan jobbe med: - Retininger innen krist. - Mangfold - Forandringer - Forskjeller og likheter - Særtrekk - Bibelen - Tolkning Framføringen skal vare i ca 12 minutter. Etter en prat med læreren har jeg kommet fram til å fokusere på reformasjonen, og deretter snakke om katolisismen og protestantismen. Så til problemet... Jeg har ikke en anelse åssen jeg skal starte, hva jeg skal skrive eller hvilken problemstilling jeg skal ha:S Anyone? Lenke til kommentar
asswipe Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Du kan jo kanskje starte med å finn opphavet til de forskjellige retningene( gjør det kort og godt) De punktene er jo ganske fine så du kan jo ta å finne ut forskjellen mellom begge retningene, og deretter følge de punktene slavisk slik at du får noe ned på et ark til å begynne med. Altså finne ut hvordan de forskjellige retningene forholder seg til de punktene. Husk å få med litt fun facts som også, men ikke for mye ;P Lenke til kommentar
iBalanced Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 Du kan jo kanskje starte med å finn opphavet til de forskjellige retningene( gjør det kort og godt) De punktene er jo ganske fine så du kan jo ta å finne ut forskjellen mellom begge retningene, og deretter følge de punktene slavisk slik at du får noe ned på et ark til å begynne med. Altså finne ut hvordan de forskjellige retningene forholder seg til de punktene. Husk å få med litt fun facts som også, men ikke for mye ;P takker:D Atm har jeg dette: Noen kjappe fakta om Kristendommen Kristendommen oppstod for ca. 2000 år siden og blir ofte kalt verdensreligionen fordi den er spredt i hele verden. Faktisk så fantes bare Kristendommen i Europa for litt over 500 år siden, så i løpet av 500 år så har den spredt seg ut i alle verdens kontinenter. I kristendommen finner vi 3 hovedretninger: Romersk Katolsk Kristendom, Protestantisk Kristendom og Ortodoks Kristendom. Romersk Katolsk Kristendom: Den romersk-katolske kirken er en kristen kirke. Her er det katolikker som tror på en guddommelig treenighet som består av Gud, Jeus og den hellige Ånd. Hver katolikk må forholde seg personlig til Jesus for å bli frelset og få en bilett til himmele. Katolikkene ser på paven som sin øverste leder. Protestantisk Kristendom: Ordet protestant betyr en som protesterer. Den protestantiske kirken er altså blitt en protest, en protest mot den katolske kirken, siden den katolske kirken ikke ville reformere seg slik protestantene ville. I dag finnes det 590 millioner protestanter i verden. Ortodoks Kristendom: Ortodosk Kristendom samler seg inn under mange kirkesamfunn som ligger i øst-europa. Alle kirkesamfunnene som kalles ortodokse er selvstyrende. Lederen kalles en patriark og samfunet kalles for patriarkat. Historisk sett tilhørte kirkene det øst-romerske riket med Konstantinopel som hovedstad, som nå heter Instanbul. Det Kristendommen forteller er at folk som tror på Jesus vil motta guds frelse og evig liv. Det vil si at at man etter døde, havner i himmelriket og lever et evig liv i paradis. Kristendommen forteller også at dommedagen vil komme og dømme levende og døde, de ”gode” blir tatt med til paradiset, mens de ”onde” blir brent i helvete. I følge den amerikanske radioverten Harold Camping skulle verdens undergang finne sted den 21.mai 2011, men det ble det altså ikke. I 1992 spådde han det samme, at dommedag ville komme i september 1994. Da spådommen ikke gikk gjennom, skyldte Camping på en regnefeil og endret datoen til 21.mai 2011, men resultatet ble det samme i år også: det ble ingen verdens undergang. Dette skal liksom være "innledningen", hadde tenkt jeg skulle snakke om reformasjonen, og deretter om protestantisme og katolisisime. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå