Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkortdriver problem, eller er det det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en maskin med vista (32bit) som har fungert utmerket inntil nå. Nå får man blåskjerm ved spilling av wow helt plutselig uten at noen endringer er gjort. Noen ganger kan man spille en god stund, mens andre ganger går den i blått med en gang.

Det er et geforce 9400 gt kort. Det vi har prøvd er:

Støvsuget, lagt inn ny driver og brukt gjenoppretting til et punkt en god stund før problem oppstod.

Personlig tror jeg det er kortet som begynner å ta kvelden, men kanskje tar jeg feil?

905610.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har en maskin med vista (32bit) som har fungert utmerket inntil nå. Nå får man blåskjerm ved spilling av wow helt plutselig uten at noen endringer er gjort. Noen ganger kan man spille en god stund, mens andre ganger går den i blått med en gang.

Det er et geforce 9400 gt kort. Det vi har prøvd er:

Støvsuget, lagt inn ny driver og brukt gjenoppretting til et punkt en god stund før problem oppstod.

Personlig tror jeg det er kortet som begynner å ta kvelden, men kanskje tar jeg feil?

905610.jpeg

Her og her finner du litt om feilmeldinga. Ettersom det jeg leste virker det som om det er driverfeil eller eventuelt at skjermkortet ikke har det helt godt.

Lenke til kommentar

Det kommer opp etter re-start at det er oppdaget problem med driveren og forslag til løsninger. Men har prøvd nye drivere og lagt inn både via softwaren og manuelt uten at det har hjulpet. Har lest litt her om tilsvarende problem og har også sørget for kaldere luft for å eliminere hvis det er temperatur problemer - uten at det hjalp.

Det er vel derfor jeg også tror at det sikkert er kortet som muligens begynner å ta kvelden. Men istedet for å teste det med å kjøpe et nytt, så ville jeg høre om noen hadde noen gode råd her først.

Lenke til kommentar

Har lest litt her om tilsvarende problem og har også sørget for kaldere luft for å eliminere hvis det er temperatur problemer - uten at det hjalp.

Hvor varmt er skjermkortet i gjennomsnitt på normal bruk? Sikker på at GPU kjøleren sitter godt på slik som den skal?

Lenke til kommentar

Tempen vet jeg ikke, men satte maskinen rett nedenfor et vindu og kald trekk rett på maskinen bør utgjøre et par grader ned. Alt sitter som det skal. (sjekka etter støvsugingen)

btw: Hvordan sjekker jeg tempen? :S

Det er prøvd med 3 forskjellige drivere. Driveren som var når problem oppstod, nyeste driver og noe eldre driver fra opprettings-punkt

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Temperaturen var 47 og kom opp i 50 når jeg startet spillet og kom til innlogging og kjørte filmsnutter derfra (for å prøve å belaste kortet litt) Kan jo prøve å logge temp når person som eier maskinen kommer inn og kan spille, men temp høres ikke høy ut på meg (selv om jeg ikke vet hvor den skal ligge) og viften gikk bare på 50%.

Jeg tror dog ikke formatering løser problemet, da gjennopprettingspunkt var lenge før problem dukket opp - tror nok muligens nytt kort er eneste løsning ser det ut som.

Edit: takk for link til temp prog!

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...