Kirua Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Hei. Skal sette opp en server til en bedrift med syv ansatte. De skal ha et felles lagringsområdet på denne serveren og for fakturering. Hvilke type server anbefaler dere ? Står å vipper mellom IBM, Dell eller HP. Hadde vært fint om noen hadde en god backup løsning å anbefale også ? Lenke til kommentar
richoel Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Dell Poweregde R210 eller 310 med windows server lisenes vil nok være løsningen her - de er fra 3579,- etter hvilken konfigurasjon du måtte ha behov for. Har personlig kjørt dell i mange år og kan med hånden på hjerte si de er robuste og stabile servere. Mange muligheter innenfor administrasjon, eksempelvis livssykluskontroller etc. Skulle behovet være for oppgradering av maskinen kommer delene i posten relativt kjappt. Lenke til kommentar
Kirua Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 Dell Poweregde R210 eller 310 med windows server lisenes vil nok være løsningen her - de er fra 3579,- etter hvilken konfigurasjon du måtte ha behov for. Har personlig kjørt dell i mange år og kan med hånden på hjerte si de er robuste og stabile servere. Mange muligheter innenfor administrasjon, eksempelvis livssykluskontroller etc. Skulle behovet være for oppgradering av maskinen kommer delene i posten relativt kjappt. Ja var Dell jeg også tenkte på. greit nok at HP er billig, men det er vistnok en del småfeil med dem, men skal skjekke ut denne modellen av Dell. Lenke til kommentar
Kirua Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 jeg tror personlig at en tårnserver ville vært smartere på grunn av at om jeg skulle kjøpt inn en rackserver må jeg ha et rack i tillegg. Det er jo bare syv ansatte så ville ikke en tårnserver vært smartere ? Lenke til kommentar
richoel Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 jeg tror personlig at en tårnserver ville vært smartere på grunn av at om jeg skulle kjøpt inn en rackserver må jeg ha et rack i tillegg. Det er jo bare syv ansatte så ville ikke en tårnserver vært smartere ? Ja, faktisk tårnserver hadde kanskje egnet seg mer om dette dreier seg om et simpelt kontorlandskap. Tårnservere fra dell er også meget rimlig i pris. Til ditt behov kan jeg anbefale at du ser nærmere på SmartValue! DELL™ PowerEdge™ T110 - fikk ikke så mye info om hvor mye lagringsplass etc du trengte, men satt opp en enkel konfigurasjon og havnet på rundt 7k med Intel Xeon X3430, 4C, 2.40GHz, 8MB Cache prosessor, 4GB ram, 2x SAS 1TB disker i raid. Lisens kommer i tillegg, regner med at noe alla en slik konfigurasjon vil kunne gjøre jobben etter deres behov. Samt at den er bærekraftig i forhold til fremtiden. Lenke til kommentar
Kirua Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Her er litt mer om hva de ønsker. Det er et ønske å ha en enkel server for lagring av dokumenter og for å kjøre et produksjonsprogram og fakturering. Alle skal ha eget lagringsområde på serveren. Det skal være et fellesområde for alle ansatte hvor bla HMS og Kvalitetssystemet finnes, og ett område bare for lederne. Lenke til kommentar
richoel Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Her er litt mer om hva de ønsker. Det er et ønske å ha en enkel server for lagring av dokumenter og for å kjøre et produksjonsprogram og fakturering. Alle skal ha eget lagringsområde på serveren. Det skal være et fellesområde for alle ansatte hvor bla HMS og Kvalitetssystemet finnes, og ett område bare for lederne. Da ville jeg ha valgt enkelt og greit SmartValue! DELL™ PowerEdge™ T110 som sistnevnt. Kanskje gå ned et hakk på CPU da det kommer frem at det ikke vil bli kjørt noe særlig tunge programmer. Oppsettet via dell.no sine hjemmesider kom jeg på 5699,- eks mva. Når det gjelder lagringsområde for ansatte, ledergruppe tilganger etc kan dette fint settes opp i Active Directory - Windows Server 2003\2008. Veldig greit og enkelt oppsett når du installerer windows server Lenke til kommentar
Kirua Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Her er litt mer om hva de ønsker. Det er et ønske å ha en enkel server for lagring av dokumenter og for å kjøre et produksjonsprogram og fakturering. Alle skal ha eget lagringsområde på serveren. Det skal være et fellesområde for alle ansatte hvor bla HMS og Kvalitetssystemet finnes, og ett område bare for lederne. Da ville jeg ha valgt enkelt og greit SmartValue! DELL™ PowerEdge™ T110 som sistnevnt. Kanskje gå ned et hakk på CPU da det kommer frem at det ikke vil bli kjørt noe særlig tunge programmer. Oppsettet via dell.no sine hjemmesider kom jeg på 5699,- eks mva. Når det gjelder lagringsområde for ansatte, ledergruppe tilganger etc kan dette fint settes opp i Active Directory - Windows Server 2003\2008. Veldig greit og enkelt oppsett når du installerer windows server ok. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå