Gå til innhold

Angående forbrenning av alkohol i kroppen.

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Har fundert på dette en stund med forbrenningen av alkohol i kroppen og promillen sin. På det traffikale grunnkurset og ellers lærte vi at det var ingenting som kunne senke promillen fortere enn tolmodighet, det vil si at svetting, fysisk arbeid o.l. ikke ville ha noen effekt for promillen. Jeg mener dette er feil slik jeg ser det fordi:

-Ved fysisk aktivitet vil hjertet slå fortere, blodet vil sirkulere fortere og kroppens mekanismer generelt vil gå raskere.

-Overnevnte punktet betyr også at alkoholen må passere leveren og nervesystemet raskere enn vanlig.

-Under hardere fysisk aktivitet vil også næringsopptaket til kroppen øke som betyr at kroppen vil absorbere det som er i magesekken raskere. Derfor vil kroppen ta opp alkoholen fortere, men samtidig flytte den rundt fortere.

Jeg har inntrykk av at jeg kan forbrenne alkoholen fortere ved en joggetur eller annet fysisk arbeid, men at myndighetene prøver å avslå det for å hindre oss i å ta risikoer. Stemmer ikke dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer ikke dette?

Nei.

Alkoholen tas veldig raskt opp i kroppen uansett, og når du først har fått promille er det allerede absorbert, så absorbsjonen i magesekken har ikke noe å si. Om noe, så er det en fordel med sen absorbsjon av alkohol i og med at noe alkohol brytes ned allerede i magesekken ved hjelp av et enzym som heter alkolholdehydrogenase. Men når promillen først er oppnådd brytes alkoholen ned i leveren og den prosessen skjer, som de sier på kurset ditt, med konstant hastighet. Så de har rett og du tar feil.

Lenke til kommentar

Mulig jeg har formulert meg litt feil. Tenkte ikke på absorbsjon i magesekken selv, men at alkoholen går fortere ned til tarmene hvor den taes opp.

Og når blodet løper fortere må jo alt passere leveren fortere også? Vil i alle fall se noen kilder på at leveren renser med konstant hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...