Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Blir kvalm av jenter..

Anbefalte innlegg

Faktisk bokstavelig talt! Og det er ikke fordi jeg har noe imot jenter, tvert i mot, jeg elsker dem.

Jeg har i de siste halvannet året slitt veldig med at jeg blir kvalm når jeg tenker på jenter, og når jeg er i situasjoner hvor jeg føler min presentasjon foran jenter settes krav til.

Det har ofte gått ille, og jeg har kastet opp mange ganger. Blant annet er det en jente utenbys fra som jeg holder på med som jeg har møtt nå to ganger, og begge gangene har jeg kastet opp. Det gjør at jeg føler meg veldig ukomfortabel med å møte hun igjen.

Men jeg er heller ingen sosial retard! Jeg er klassens populære gutt, jeg elsker å være sosial, og jeg er venner med utrolig mange jenter og gutter, så dette er både rart at det skjer med meg, men også uhyre ubehagelig og begrensende. Folk skjønner ikke hvorfor jeg er så tilbaketrukken når det gjelder fester og slikt.

psykolog? Ja takk, men har vært kontakt med de lokale, der er det opp til halvannet år venteliste! takk for den hjelpen....

Hvordan skal jeg håndtere dette?

takk, gutt 18.

Postet av anonym: 43d790f28614ebadfcce19ee6f814531

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk bokstavelig talt! Og det er ikke fordi jeg har noe imot jenter, tvert i mot, jeg elsker dem.

Jeg har i de siste halvannet året slitt veldig med at jeg blir kvalm når jeg tenker på jenter, og når jeg er i situasjoner hvor jeg føler min presentasjon foran jenter settes krav til.

Det har ofte gått ille, og jeg har kastet opp mange ganger. Blant annet er det en jente utenbys fra som jeg holder på med som jeg har møtt nå to ganger, og begge gangene har jeg kastet opp. Det gjør at jeg føler meg veldig ukomfortabel med å møte hun igjen.

Men jeg er heller ingen sosial retard! Jeg er klassens populære gutt, jeg elsker å være sosial, og jeg er venner med utrolig mange jenter og gutter, så dette er både rart at det skjer med meg, men også uhyre ubehagelig og begrensende. Folk skjønner ikke hvorfor jeg er så tilbaketrukken når det gjelder fester og slikt.

psykolog? Ja takk, men har vært kontakt med de lokale, der er det opp til halvannet år venteliste! takk for den hjelpen....

Hvordan skal jeg håndtere dette?

takk, gutt 18.

Hvilke tanker eller følelser oppstår når du er i situasjoner? Er det bare det å møte jenter som du ikke kjenner så godt, eller er det jenter generelt?

Lenke til kommentar

Kvalmen du beskriver høres ut som en angstreaksjon. Det er et eller annet i situasjoner med jenter som du er tiltrukket av som gjør deg engstelig/redd. Første steg på veien er å finne ut hva det er du er så redd for, og det neste blir å finne ut om det egentlig er så farlig som du umiddelbart opplever det som. Svaret på det siste er i 99,9% av tilfellene at det ikke er det :)

Lenke til kommentar

Hørtes ut som et seriøst tilfelle av prestasjonsangst, men jeg må bare spørre, har det vært alkohol involvert i alle disse tilfellene?

Helsestasjonen for ungdom har ofte et "prate-med-oss" tilbud som du kan benytte :)

Det er uavhengig av alkohol. De aller fleste tilfellene er uten alkohol, bare en normal hverdag. Om noe, så føler jeg at alkoholen hjelper når det er en betydelig mengde :p (men jeg tyr ikke til det altså). Hva er nummeret til helsestasjonen for ungdom i vestfold?

Hvilke tanker eller følelser oppstår når du er i situasjoner? Er det bare det å møte jenter som du ikke kjenner så godt, eller er det jenter generelt?

Tanker å følelser jeg får er jo en utrolig irritasjon på at jeg blir kvalm. Det er jo deprimerende, for det lar meg ikke være meg selv. Jeg føler den seksuelle delen med jenter er verst til å få meg kvalm dessverre.

Det skal også nevnes at det ikke er kun jenter heller, kan være andre situasjoner (jobb, presentasjoner osv.), men i all hovedsak så er det jenter!

Lenke til kommentar

Helsestasjonen er nok kommunebasert (eller et samarbeid blant fler), slik at for å finne nummeret dit må vi vite hvilken kommune du bor i, men du finner informasjonen på hjemmesiden til kommunen din.

Men det kan høres ut som et tilfelle av angst her ja... selv om vi ikke skal diagnostisere deg ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet før. Det var en kombinasjon av selvtillit og nervøsitet.

I min tid på skolen steg pulsen min hvis det ble stilt et spørsmål ut i klassen som jeg kunne svaret på. Jeg trengte ikke en gang rekke opp hånden, bare å vite at muligheten for at jeg kunne rekke opp hånden og svare stresset meg fysisk.

Før ble jeg så nervøs at jeg har flere ganger måtte kaste opp i situasjoner, det være seg rundt jenter (en jente, idag min kone) eller ved foredrag.

Heldigvis har jeg greid å gjøre dette på en måte der ingen rundt meg merket det.

Og det er en ond sirkel. Jo mer utilpass man føler seg, skjelvende, nervøs og kvalm, desto verre blir prestasjonsangsten, man føler at andre ser hvilket vrak man er, noe som bare er bensin til bålet. Det verste er at i hodet mitt var jeg ikke nervøs, jeg visste at alt kom til å gå bra, det var en ren fysisk reaksjon i kroppen som jeg ikke kunne styre som gjorde ting så mye vanskeligere enn de trengte å være.

Det som ble redningen min var at etter at jeg kastet opp så forsvant mesteparten av kvalmen og nervøsiteten. De 3 første "datene" jeg hadde med min nåværende kone spydde jeg på/før. Det verste var den gangen hun inviterte meg hjem på svinekoteletter og jeg hadde problemer med å spise en eneste bit fordi jeg var så kvalm og nervøs. Det gjorde det ikke bedre at hun hadde invitert venninnen hun bodde med til samme måltidet.

Men etter jeg kastet opp forsvant som sagt mesteparten av nervøsiteten, og det i seg selv en betryggende oppdagelse. Jeg visste at dette blir bare verre og verre opp til et visst punkt, så blir det bra. I en alder rundt 25 ble jeg så trygg på meg selv i slike situasjoner at jeg har ikke hatt problemet siden. Et av triksene der er å ikke tenke på situasjonen og kverne den oppi hodet. Bare leve i nuet, vite at alt kommer til å gå bra og ta ting som de kommer. Det er bare å tvinge seg gjennom det noen ganger, så roer ting seg, det gjelder svært mange ting her i livet.

Postet av anonym: 76afbcc96efb2e5bf053b949bc9522ad

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke så mye mer å fortelle enn det jeg skrev, men dersom du vil spørre om noe kan du gjøre det her eller gi meg en mailadresse eller lignende så kan jeg ta kontakt der. (Jeg har både konto her og mailadresse, men jeg føler ikke for å legge noen av dem ut her).

Postet av anonym: 76afbcc96efb2e5bf053b949bc9522ad

Lenke til kommentar

Dere kan spørre TWFA om han kan hjelpe dere å utveksle kontaktinformasjon uten at det trenger å skje i det offentlige.

Jeg vet ikke om dere har fått kontakt, men jeg kan ordne det. For å gjøre det trenger jeg en PM fra dere begge (fra de registrerte brukerne deres), som gir meg tillatelse til å sjekke identitet på de anonyme postene og koble dere på PM.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...