Gå til innhold

Trenger hjelp med klargjøring av pcen før salg


Anbefalte innlegg

hei, skal selge den stasjonære pc'en min. Så jeg lurte på en ting, hvordan får jeg sletta alt av filer og sånt så ikke den som kjøper den finner ut hva som har vært på den tidligere osv. Veit at jeg kan slette alt på datan, men har lest litt rundt og der sier dem at det vill ligge igjen noen koder etter filene, og det er vel lett for en som er god på data til å knuse disse kodene og finne ut hva som har vært der, alt fra personinfo osv, og er det mulighet for å bytte navn på pc'en? så det ikke står f.eks: HP-XXXXX (X'er byttet ut med navn)? Så det jeg lurer på et det en måte å få slettet alle spor fra min pc etter meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okei, så viss jeg formaterer hele datan så vill det ikke være noen spor igjen av meg på den datan? Ikke at jeg har noe å skjule, men vill bare ikke at folk skal ha informasjon om meg..

 

Jo det vil være spor igjen, viss det er så viktig at det ikke er noe spor igjen ville jeg tatt ut harddisken.

Lenke til kommentar

Hvor har fått det ifra at gratisversjonen av KillDisk ikke er godt nok ?

Den støtter riktignok ikke Gutmann's method ,som tar bortimot evigheter.

Det jo bare å Wipe disken med flere runder.

 

Nevn overfor IBAS at du har kjørt en runde med Killdisk , og de vil nok bare si .... glem det.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Hvor har fått det ifra at gratisversjonen av KillDisk ikke er godt nok ?

Den støtter riktignok ikke Gutmann's method ,som tar bortimot evigheter.

Det jo bare å Wipe disken med flere runder.

 

Nevn overfor IBAS at du har kjørt en runde med Killdisk , og de vil nok bare si .... glem det.

Kikket bare kjapt gjennom spesifikasjonene. Kravene til sletting sier minst tre runder, så da må en som du sier kjøre dette manuelt tre ganger.

Lenke til kommentar

Hvor har fått det ifra at gratisversjonen av KillDisk ikke er godt nok ?

Den støtter riktignok ikke Gutmann's method ,som tar bortimot evigheter.

Det jo bare å Wipe disken med flere runder.

 

Nevn overfor IBAS at du har kjørt en runde med Killdisk , og de vil nok bare si .... glem det.

Kikket bare kjapt gjennom spesifikasjonene. Kravene til sletting sier minst tre runder, så da må en som du sier kjøre dette manuelt tre ganger.

 

Dette vil teknisk sett ikke være godt nok. Det vil i så fall bare overskrive med samme non-random mønster 3 ganger - og dette er ikke sikkert mot samem type forensics som ville kunne avsløre data som bare er wipet med en enkelt pass. Et minimum for "helt sikker" sletting er random data i flere passes.

 

Det sagt - om du wiper disken med gratisversjonen av killdisk så har du slettet dataene så bra at det må til laboratorieutstyr for å hente dem ut igjen. Dette er det naturligvis ingen som faktisk vil prøve å gjøre realistisk sett - og jeg ville regne dette som mer enn god nok beskyttelse av din informasjon. Det er vel ingen som regner med å finne militære hemmeligheter på diskene dine anntar jeg? Det vil kreve mye arbeid og meget dyrt spesialutstyr for å hente noe ut av en disk selv etter bare 1pass non-random.

 

Om du er skikkelig paranoid så finnes det dog andre verktøy som kan gjøre denne typen jobb uten samme begrensninger. Her er noen linker:

http://www.techsupportalert.com/best-free-secure-erase-utility.htm

Truecrypt kan du også bruke (helt gratis) - dog den er vel ikke beregnet for å wipe disken uten at du gjøre det som en del av en hidden-OS prosess, men TC har alle slags ønskelige wipe algoritmer du skulle ønske.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Så det jeg lurer på et det en måte å få slettet alle spor fra min pc etter meg?

Hvis du vil at PC'en skal kunne brukes etter at du har "slettet alle spor etter deg", så må du i hvert fall ikke bruke KillDisk eller DBAN (som det er linket til ovenfor). Begge disse verktøyene sletter ALT på disken.

 

Men - dette er egentlig den eneste måten du kan være sikker på å få slettet alt på. Selv KillDisk er helt OK dersom du ikke skal selge maskinen til "KGB" eller noen som er villig til å betale flere tusen kroner for å få tilgang til dine gamle filer - noe som nok gjelder de færreste av oss.

 

Anbefalt metode:

1) Les gjennom hele listen før du begynner!

2) Ta backup av alt på maskinen som du kan komme til å trenge videre

3) Last ned iso-filer av DBAN (eller KillDisk) og brenn ut til CD.

4) Ta ut alle harddisker som ikke skal slettes!

5) Boot PC med DBAN-CD'en, start sletting av harddisken

6) Installer Windows på nytt, installer HW-drivere, kjør WindowsUpdate

7) PC "god som ny" klar til salg.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hva det er du ligger inn i uttrykket "PC'en skal kunne brukes etter at du har "slettet alle spor etter deg"".

 

Skal du wipe disken uten å wipe OSet liksom? Selectiv datawipe? For all del, det er teknisk mulig, men det er jo en huge sikkerhetsrisiko at du etterlater deg viktig informasjon i OSet. Alt fra logger til skyggekopier og minnedumps osv. osv. Jeg hadde ikek stolt på meg selv en gang til å ikke overse noe viktig - for ikke å nevne at en slik gjennomgang ville tatt mye mer manuellt arbeid enn en resintall.

 

Jeg vil påstå at om du skal ha den grad av sikkerhet som du trenger surface overwrite verktøy for så kan du heller ikke tillate at det nåværende OSet blir ståelse heller. Det er jo tross alt ikke værre enn at du bare installerer det fresh uansett.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...