Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny kledning/etterisolere hus

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt hus fra 1890 som skal renoveres. All kledning skal skiftes samt de fleste vinduer. I samme slengen vil jeg også isolere huset.

Huset er stokkebygd og jeg opplever ikke at det er spesielt kaldt om vinteren. Men uansett så vil jeg isolere og lurer da på hvor mye isolasjon som er nødvendig.

Jeg vurderer å beholde gammel kledning, fore ut med 5 cm isolasjon og deretter ny kledning.

Noen som har meninger om denne løsning...er det lite effekt med 5 cm? Noen ulemper med å beholde gammel kledning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen ulemper med å beholde gammel kledning?

Vel, den kan være råtten, og råte og fukt vil du ikke sperre inne i veggen, og som Zanta sier, selv om kledningen ser OK ut, kan det være problemer (fukt/råte/sopp) i materialene bak kledningen.

Dersom kledningen er luftet, altså montert med avstandslekter til tømmeret bak, er det heller ikke lurt å ha en luftespalte mellom isolasjonen du legger utenpå ny gammel kledning og veggen innenfor. Det ødelegger litt av poenget med isolasjon hvis det sirkulerer kaldluft bak den. Man er kledningen lagt tett på tømmeret slik det ofte er på gamle hus, og dert ikke er fukt og annen f@#nskap i veggen, kan det gå greit å la den gamle kledningen sitte.

Nok en grunn til å fjerne kledning: Isolasjon, vindsperre, lufting bak kledning, ny kledning - alt bygger utover og spiser av takutstikket, som beskytter veggen mot regn. får du fjernet et par-tre cm ved å fjerne kledningen, har du mer å gå på.

Fem cm isolasjon utvendig er ikke mye, men det er noe. Skal du isolere mer, kan du også vurdere å isolere noe innvendig i forbindelse med innvendig renovering av vegger, da kan du samtidig legge dampsperre og skjult elektrisk anlegg, noe som et så gammelt hus gjerne mangler.

Lenke til kommentar

Tusen takk til begge innspill.

Begrunnelsen for å beholde gammel kledning var å spare både arbeid og kostnader. Rive av kledning er ikke den store jobben, men det er vel en del tusenlapper for å kvitte seg med avfall, regner med at malt kledning er spesialavfall?

Hvis jeg beholder gammel kledning så vil vel dette ekstra laget også fungere som isolasjon, derfor mente jeg det var tilstrekkelig med 5 cm isolasjon.

Jeg får gå grundig i tenkeboksen før jeg tar en avgjørelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...