Gå til innhold

Pululf bygger en railgun - kommentartråd

Anbefalte innlegg

Morsomt prosjekt, vi lagde noe liknende i et fag på NTNU, riktignok med en brøkdel av den kondensatorkraften du har :dribble:

Det vi laget var en coilgun (ikke railgun), forskjellen ut i fra det jeg kan se var at vi benyttet en selvviklet spole av kobbertråd der prosjektilet gikk i et rør i midten. Problemet var at magnetfeltet snur midt i spolen, og cluet var å balansere alt slik at strømmen var utladet før prosjektilet nådde midten av spolen (og derfor unngå motkraften). Balanseringen gjorde man ved å beregne motstand og induksjon i spolen (kan justeres med antall vindinger, lengde på spole, etc) og sette dette opp mot kondensatorens egenskaper. De som tok det litt lenger lagde styrte transistorer der man beregnet og styrte strømutladingen. Et kjempemorsomt prosjekt som vi lærte mye av!

Jeg hadde store planer om å utvikle dette videre, og shoppet en haug med utstyr som jeg fortsatt har i kjelleren 10 år senere :(

Min ide var å lage en tre-trinns mekanisme der alle trinn ble styrt av transistorer og der fotosensorer skulle registrere prosjektilets plassering og trigge strømutladningen i hvert trinn. Får ta det opp igjen når jeg blir pensjonist ;)

Hvis du vil utvikle prosjektet videre kan jeg anbefale å bruke spole, noe mer kontrollert og mulighet for å lære en masse om elektronikk og styring. Det ligger massevis av info på nett også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...