Gå til innhold

Utregning av skatt / enkel skatteberegning:


Anbefalte innlegg

Så det har vært stabilt rundt 40000 i mange år personfradraget?

Hadde ein etter måten kraftig auke for åtte-ti år sidan, har etter det auka litt frå år til, nokolunde som veksten i lønsnivået i Noreg.

 

Hvor finner man disse nøkkeltallene (minstefradrag, trygdeavgift, tak minstefradrag) og hvor stabile er disse tallene? Når foreligger de?

I det store og heile to stader, skattevedtaket og takseringsreglane. Skattevedtaket skjer i to omgangar. Fyrst forskotsvedtak for året som all planlegging i skatteetat og kommunar tek utgangspunkt i, det kjem i desember året før. Etterpå endeleg vedtak rett før Stortinget tek joleferie og året nærmar seg slutten, og som likninga vert bastert på. Til vanleg er endringane frå forskotsvedtak til endeleg vedtak svært små, men eitt eller anna er det visst kvart år, og nokre år kan det vera ein del (valår med regjeringsskifte + år med innstramming og budsjettøks er alltid mest utsette år). Rundt joletider vert og takseringsreglarne utforma. Dei er ein av SKD-meldingane som du finn HER: http://www.skatteetaten.no/no/Skattedirektoratets-meldinger/ (til vanleg ein av dei seinaste kvart år). Skattevedtaket ligg på lovdata.no, ei føresegn under Finansdept. Mange av tala i skattevedtak og takseringsreglar endrar seg kvart einaste år, kor mykje skifter frå år til år. Det mest stabile må vel vera summen av kommune-/fylkes-/fellesskatt, som har vore 28 % i mange år, og trygdeavgifta for lønsmottakarar, som har vore 7.8 % i alle fall i 15 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at det beregnes trygdeavgift av næringsinnteken?

Ja,

 

4.2.2 Personer i alderen 17 til 69 år, inntekt av virksomhet

Trygdeavgiften for personer fra og med det året de fyller 17 år til og med det året de fyller 69 år skal som hovedregel beregnes etter en sats på 11 % (høy sats) uten øvre grense for:

beregnet personinntekt etter foretaksmodellen

arbeidsgodtgjørelse til deltaker i deltakerlignet selskap

sykepenger som erstatter virksomhetsinntekt og

dagpenger ved arbeidsledighet som erstatter virksomhetsinntekt.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser det, men rart at ikke den offisielle skattekalkulatoren tok det med i bildet? Jeg la inn tallene til Olav der (se linken til kalkulator over). Tallene kom ut uten trygdeavgift på næringsinntekten.....? :hmm:

 

Men kanskje jeg la inn tallene der feil. Det skulle jo ikke være mulig egentlig da jeg la inn rette kolonner....... :hmm:

Lenke til kommentar

Det skulle jo ikke være mulig egentlig da jeg la inn rette kolonner....... :hmm:

Du må legge inn næringsinntekten (eller helt korrekt: personinntekt fra personinntektsskjemaet; denne blir noe lavere eller lik næringsinntekten) på punktet "Personinntekt jord/skog/fiske m.m" eller "Personinntekt annen næring" også.

Lenke til kommentar

Jeg la inn 60000 (sykepenger + resulat næring) i næringsinntektfeltet. Fikk spørsmål om at jeg ikke hadde lagt inn for jord/skog/fiske, men Olav driver jo ikke i den næringen. Så dette forblir et mysterium. Kanskje det kan oppklares dersom noen andre evt. legger inn de samme tallene i kalkulatoren (se link over)??? Hadde vært godt å forstå dette.

Endret av Mangoguru
Lenke til kommentar

Fikk spørsmål om at jeg ikke hadde lagt inn for jord/skog/fiske, men Olav driver jo ikke i den næringen. Så dette forblir et mysterium. Kanskje det kan oppklares dersom noen andre evt. legger inn de samme tallene i kalkulatoren (se link over)??? Hadde vært godt å forstå dette.

Jeg får opp denne advarselen:

 

Du har oppgitt "Overskudd av næringsvirksomhet" uten å fylle ut verken "Personinntekt jord/skog/fiske m.m." eller "Personinntekt annen næring". Er dette riktig?
;)
Lenke til kommentar

Nå er jeg glad for å være anonym her.... pinlig Inge, men jeg forstår ikke helt hva du mente?

Jeg får finne fram teskje, da: :tease:

Trådstarter driver annen næring enn jord/skog/fiske, og da skal hans beregnede personinntekt (fra personinntektsskjemaet) inn i rubrikken "personinntekt annen næring", som jeg understreket med fet skrift i forrige innlegg.

 

Grunnen til at det er to forskjellige rubrikker for personinntekt er forøvrig at jord/skog/fiske har hatt lavere trygdeavgiftssats (7,8%, samme sats som for lønnsmottakere) enn andre enkeltpersonforetak (11%); dette er endret (i alle fall for jord og skog; fiske vet jeg ikke...) fra og med årets jordbruksavtale, og trer vel så vidt jeg forstår i kraft 01/01/2012.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...