Gå til innhold

Arbeidsklassen - mulig å leve på?

Anbefalte innlegg

Slenger meg på det som er sagt tidligere. Har vært student i 4 år nå og hatt lån + stipend på ca 80 000. Pluss side jobb på i snitt 70-90 tusen utbetalt. Dette gir da ca 160 000 i året og jeg føler jeg lever bra på det! Tenker ikke over forbruket mitt (men har naturlig lavt pengeforbruk). Hadde jeg hatt 250 utbeatalt hadde jeg rullet i penger.

Klart det går ann å leve av "arbeiderklasse" lønn. Selvfølgelig iforhold bankdirektører og andre yrker som lukter på millionen og oppover så høres 250 000 lite ut, og skal ærlig inrømme at før tenkte jeg at man var fattig da, men man har det faktisk ikke ille.

Angående pros and cons ved å ta høyere utdanning så tror jeg ikke det er noe fasit svar her i norge. Tror det er veldig induviduelt fra person til person, hva som passer for vedkommende.

For meg virker det som at det er pengebestyring snarere enn inntekt som skyldes "fattigdom" blant "arbeiderklassen".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hva er nå egentlig arbeiderklasse? Om det er manuelt, gjerne ufaglig, arbeid der man jobber for andre er det mange eksempler på at man ikke nødvendigvis tjener dårlig. I Norge er det ikke så mye som hindrer en generasjon mot å finne ett annet yrke enn foreldrene, annet enn når barna selv velger å gjøre som foreldrene (noe som skjer ofte). Så lenge det er gode muligheter å endre på livssituasjonen sin er det vanskelig å se hvor klasseskillet går.

Foreldrene mine hadde ikke spesielt god råd, men vi har aldri manglet mat på bordet eller utdanningsmuligheter (med god hjelp fra lånekassen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...