OlaPirat Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Er på jakt etter en god bil til hengertrekking (båthenger på rampe). Skal samtidig også fungere som pendlerbil med forholdsvis lavt forbruk. (max 0,7 på langkjøring) Mine tanker er Audi A4 / A6 TDI med Quattro eller Passat sine tilsvarende modeller. Er ikke ønskelig med forhjulstrekk pga sand på båtrampe gjør at det spinner veldig. 4x4 er derfor ønsket, og ikke den typen som i utgangspunktet er forhjulsdrevet (haldex). Lovlig hengervekt på minimum 1300kg, men ønskelig med mer. Prisklasse 50.000 til 100.000. Hvilke biler glemmer jeg? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 BMW med x-drive og MB med 4Matic. Hvorfor vil du ikke ha Haldex-kobling? De nyere systemene fungerer utmerket. Passat bruker forøvrig dette. Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 BMW med x-drive og MB med 4Matic. Hvorfor vil du ikke ha Haldex-kobling? De nyere systemene fungerer utmerket. Passat bruker forøvrig dette. De nyere systemene ligger ikke akkurat i den prisklassen jeg ønsker å bruke på bil. Det gjør vel strengt tatt nesten ikke disse heller: BMW med x-drive og MB med 4Matic. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Ah. La ikke merke til budsjettet der. Beklager det. Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Ah. La ikke merke til budsjettet der. Beklager det. Er veldig enkelt å finne en nyere bil som gjør alt dette utmerket, men i lavere prisklasser er det vanskelig. Har vært innom Opel Frontera, Land Rover Freelander f.eks. men tror ikke de er særlig gode pendlebiler. Kjører ca 11 mil daglig til jobb. (5,5 mil hver vei) Subaru kanskje? Har vurdert haldex biler også, men har hørt at de spinner ganske bra på framhjula før bakhjula begynner å dra. (igjen de gamle modellene) Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg har kjørt lite gammelt Haldex, så det skal jeg ikke uttale meg om. Subaru Legacy bør jo være et godt valg. Eventuelt kan du jo kikke på Suzuki Baleno. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Denne ville vært mitt førstevalg siden du er avhengig av firehjulsdrift. Bilen er gammel, men det er snakk om kvalitet. Dersom du bruker deler av budsjettet til å bytte litt slitedeler, har du bil i mange år fremover. Maksimal tillat hengervekt er 2100 kg, gitt at hengeren har brems. Endret 15. juni 2011 av member-101642 Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Hvorfor 4hjuls drift? Går helt fint å sette på en henger på en forhjulsdriftet bil (Min Mondeo fra 2008 kan ta 2200KG som hengervekt). Dog det som er viktig er motor, anbefaler Diesel med 130HK (rundt 300NM) eller mer. Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Er vel ikke avhengig av firehjulsdrift, men synes det er veldig deilig å ha. Har brukt bakhjulsdrevet til å dra opp båten, og det har lett for å spinne litt. Forhjulsdrevet er bare enda verre. Er ofte en del grus / sand på asfaltert båtrampe. Det fungerer som rullestein og er ikke noe koselig å kjøre på. Litt bratt er båtrampa også. Synes MB blir for gammel innvendig. Utvendig er den grei. Har titta litt på Nissan X-trail 2.2 Commonrail diesel. 2 tonn hengervekt og lavt forbruk. Denne er vel strengt tatt forhjulsdrevet, men kan tvangsstyres til 4x4 så det bør være gull. Ligger litt utenfor ønsket prisområde. Står og vipper litt mellom A6/Passat og X-trail nå. Haster ikke. Blir nok ikke kjøpt noe bil før utpå høsten tipper jeg. Drar båten med Scorpio Cosworth nå. Den drar greit opp rampa med bakhjulstrekk og litt hjulspinn frem til det begynner å rulle. Må jo dra den opp på lavt turtall da. Typisk 1400rpm-1500rpm ca så det ikke går med em halv clutch på å kjøre igang. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 X-trail kan jeg varmt anbefale, har en slik i familien også, strålende vinterbil. Regn dog med et forbruk på ca 0,7l på mila. 4hjulstrekken fungerer vel inntil 30kmt om du låser den, men da drar den godt! Lenke til kommentar
joka Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 x-trail har alt for høy utveksling på reversen.. i mine øyne er det en "ubrukelig" bil for å rygge med tung henger (har prøvd) ta en titt på hyundai santa-fe (1800 kg hengervekt), du finner de under 100.000 Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg har kjørt lite gammelt Haldex, så det skal jeg ikke uttale meg om. Subaru Legacy bør jo være et godt valg. Eventuelt kan du jo kikke på Suzuki Baleno. Foreldrene mine hadde Baleno i 10 år. En allright bil til en billig penge. Men noen trekkbil for henger er det ikke. Vært å hente noe lass pukk samt trukket båthenger med balenoen noen ganger. Den er litt undermotorisert til dette, sliter, særlig i bakker med litt vekt bakpå. Støtter forslaget om Subaru! Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 Noen som har noen meninger om Land Rover Freelander fra ca år 2000 med 2.0 TDI. Blir de for undermotoriserte? Med 2.0 TDI og 98hk så er det lov å spørre seg selv om de har montert turboen feil på fabrikken. Det er jo ikke akkurat hentet ut så mye av den motoren. De er teknisk godkjente for å dra 2 tonn henger, men er de egnet til å gjøre det? Hvordan er de å kjøre langkjøring med? Retningsstabilitet og dieselforbruk? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Undermotoriserte og plaget av mye feil. Vil råde deg til å holde deg unna. http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/land-rover/freelander-1997/?section=bad Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 Takker for infoen. Da skal jeg ikke lenger vurdere Land Rover Freelander mer. Kanskje jeg selger båten så er problemet løst Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 I denne prisklassen får du vel tak i en 3.generasjons Subaru Legacy. Fin til seigtrekking, har reduksjonsgear og er relativt komfortable. Tillatt hengervekt på min 1995-modell 2.0 er 1600 kg - og sikkert mer på utgavene med 2.2 eller 2.5 liters slagvolum (Outback). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå